Jump to content
Annons

Hjälp mig komma igång emd toneport ux2!

Recommended Posts

chillish (oregistrerad)
Postat

Tjenare!

SOm topic, så har jag köpt en line 6 ux2:a , och har precis kopplat in allt och sånt.. Men för att bara komma igång med att spela in.. Vad/hur är grunderna för att spela in ? ( Har cubase sx3) Ifall jag nu vill t.e.x vara båda gitarrerna i en låt.. hur lägger jag in backtracks och spelar in och sånt 😱?

Tacksam för svar / tips .. Mvh Chilish

Annons
Postat

Puh! det blir en så lång förklaring så detaljerad att det tar väldigt lång tid att förklara allt som du behöver veta eftersom det är många steg i att spela in musik. Lite information får du nog försöka skaffa dig själv först. Sätt igång Cubase. Kolla så att du har ljudkortet rätt kopplat. Vad har du för ljudkort t e x?

Cubase är ett ganska komplext program om du inte har någon som helst erfarenhet så är det värt att titta antingen i "Getting Started" manualen som finns i Cubase eller kolla lite här: http://www.majken.se/cubase/index.htm?tracks.htm

Du måste ju först lära dig spela in audio d v s att spela in din gitarr. Sedan måste du lära dig att hantera midi, d v s om du skall programmera trummor. Det följer med lite instrumentpluggar till Cubase, men du kan behöva fler. Det finns gott om gratis saker på nätet vad gäller trummor och sådant.

Det finns en inlärningskurva på Cubase så det går inte säga enkelt i tre steg hur du skall bära dig åt för att använda grejorna. Vill inte låta dryg, men du måste skaffa dig lite grundkunskaper om hur programmet fungerar, vad audio och midi är, vad plugins är, hur det fungerar osv. så räkna med att det tar ett tag att lära sig. Kör du fast så får du komma tillbaka hit och ställa mer konkreta frågor.

Mvh

egget 😱

Postat

Gör om Egghuvud säger så kommer det att bli kanon 😱 Det låter som att du kommer att använda UX2:an som ditt ljudkort och det går utmärkt (den är ett ljudkort). Som tillägg tycker jag gott att du kan beställa Studios "Cubase Special" där du också har en enkel guide för att komma igång. Även om en del tips till en början ter sig hyfsat obegripliga för dig så får du ett grepp över möjligheterna som finns och en hel del har du nytta av direkt såklart.

Du hittar den här: http://stutjanster.idg.se/kampanjer/cubase/

Postat
Gör om Egghuvud säger så kommer det att bli kanon 😱 Det låter som att du kommer att använda UX2:an som ditt ljudkort och det går utmärkt (den är ett ljudkort). Som tillägg tycker jag gott att du kan beställa Studios "Cubase Special" där du också har en enkel guide för att komma igång. Även om en del tips till en början ter sig hyfsat obegripliga för dig så får du ett grepp över möjligheterna som finns och en hel del har du nytta av direkt såklart.

Du hittar den här: http://stutjanster.idg.se/kampanjer/cubase/

Jag tänkte på den där också, men glömde den i brådrasket. 🙂

chillish (oregistrerad)
Postat

Okej, då ska jag nu tillbringa de närmaste fria timmarna i att lära mig lite om cubase 😱 Tack.!

Men om jag nu t.ex. vill spela in "Fade to black" eller vilken låt som helst, och jag ska vara båda gitarrerna .. börjar jag med att lägga in en backtrack , och sedan går steg för steg ??

Postat

Det vettigaste är väl att börja med ett trumspår så att det blir hyfsat tajt. Även om du spelar in gitarren med klicktrack så finns det nog risk att det blir svårt att lägga trummor efteråt, (förutsatt att du tänker använda miditrummor) eftersom det alltid blir lite otajt. Skall du lägga mer än en gitarr så spelar du in gitarren på ett audiospår, panorerar, ändrar kanske lite på ljudet och spelar sedan in nästa gitarr på nästa kanal o s v

trumspåret om du gör det i midi behöver ju inte vara så vidare välutveklat först, det kan du bättra på efter hand. Huvudsaken är att du har en tydlig takt att förhålla dig till.

Först trummor sedan gitarr och sedan bas brukar jag göra, men det är helt och hållet en smaksak. Bör ju sägas att trummor ocgh gitarr är mina huvudinstrument. är du basist eller keyboardist så kanske det förefaller vettigare att lägga på de instrument du behärksar bäst efter trummorna. 😳

chillish (oregistrerad)
Postat

Har nu satt mig in väldigt bra i programmet TRACKTION istället (demoversion) , detta program verkar vara något mer helt för mig!

Men, det jag inte kommer underfund med är hur jag lägger in trummorna ? Kan ingen ge en kort och väldigt enkel "guidning" hur jag får in trummor i tracktion ?

Väldigt tacksam för svar..

Mvh

GUstav

Postat
Har nu satt mig in väldigt bra i programmet TRACKTION istället (demoversion) , detta program verkar vara något mer helt för mig!

Men, det jag inte kommer underfund med är hur jag lägger in trummorna ? Kan ingen ge en kort och väldigt enkel "guidning" hur jag får in trummor i tracktion ?

Väldigt tacksam för svar..

Mvh

GUstav

Suck 😱

chillish (oregistrerad)
Postat

Men alltså.. jag hittar inga "drum-maps" .. när jag går in på "Loops" ( Det ska man väll göra?) Och söker efter olika sorters ljud, så hittar den ingentind.. jag har ändå laddat ner en massor med olika trumm-filer... hur ska jag göra ?

drloop (oregistrerad)
Postat

Kör T2 och där finns inga drummaps.

Pianoroll gäller.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.