Jump to content
Annons

Löda på telekablar på högtalarsladdar?

thomaslj

Recommended Posts

Tänkte fixa mig ett par vanliga hifihögtalare o koppla som monitorer till min synth. Så nu undrar om det är något man ska tänka på när man lödar på telekontakterna på högtalarsladden?, Spelar D någon roll vilken sladd som sitter var?, eller är det bara att sätta dit vilken som på vilken sida som...

Dela på andra sajter

Annons
Tänkte fixa mig ett par vanliga hifihögtalare o koppla som monitorer till min synth. Så nu undrar om det är något man ska tänka på när man lödar på telekontakterna på högtalarsladden?, Spelar D någon roll vilken sladd som sitter var?, eller är det bara att sätta dit vilken som på vilken sida som...

Löd på bara. Men kolla att det blir samma på bägge sidorna -- alltså plus samma på bägge sidorna. I efterhand är det enkelt att kolla -- ställ högtalarna näsa mot näsa (nära varandra, elementen mot varandra). Försvinner det bas då, vänd på den ena.

Skall man vara exakt skall det vara plus till plus. Vanligen då Spets på telekontakten till röd anslutning.

Gunnar

Dela på andra sajter

kom också ihåg att om du har passiva högtalare behöver du förmodligen en förstärkare på vägen med.

...och i så fall ska du inte använda högtalarkabel från synten till förstärkaren, utan skärmad signalkabel i stället - om du inte vill "berika" ljudet med en massa brum... 😄

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.