thomaslj Postat 21 november 2007 Dela Postat 21 november 2007 Tänkte fixa mig ett par vanliga hifihögtalare o koppla som monitorer till min synth. Så nu undrar om det är något man ska tänka på när man lödar på telekontakterna på högtalarsladden?, Spelar D någon roll vilken sladd som sitter var?, eller är det bara att sätta dit vilken som på vilken sida som... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
trombonisten Postat 21 november 2007 Dela Postat 21 november 2007 Tänkte fixa mig ett par vanliga hifihögtalare o koppla som monitorer till min synth. Så nu undrar om det är något man ska tänka på när man lödar på telekontakterna på högtalarsladden?, Spelar D någon roll vilken sladd som sitter var?, eller är det bara att sätta dit vilken som på vilken sida som... Löd på bara. Men kolla att det blir samma på bägge sidorna -- alltså plus samma på bägge sidorna. I efterhand är det enkelt att kolla -- ställ högtalarna näsa mot näsa (nära varandra, elementen mot varandra). Försvinner det bas då, vänd på den ena. Skall man vara exakt skall det vara plus till plus. Vanligen då Spets på telekontakten till röd anslutning. Gunnar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thomaslj Postat 21 november 2007 Trådstartare Dela Postat 21 november 2007 ahhh lysnade, tackar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 21 november 2007 Dela Postat 21 november 2007 kom också ihåg att om du har passiva högtalare behöver du förmodligen en förstärkare på vägen med. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 21 november 2007 Dela Postat 21 november 2007 kom också ihåg att om du har passiva högtalare behöver du förmodligen en förstärkare på vägen med. ...och i så fall ska du inte använda högtalarkabel från synten till förstärkaren, utan skärmad signalkabel i stället - om du inte vill "berika" ljudet med en massa brum... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.