Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ja, hur göra man så att andra instrument "duckar" för bastrumman i Reason? Benni Bennassi använder den effekten i många av sina låtar (nej, jag gör inte fjortisdunk á la Benassi 😊 ).

Annons
Postat

Sidechain, sök på det och skolen finna.

Kör du Cubase så kan du ladda hem Twisted Lemon (har jag för mig att den heter). VST-plügg som fixar det elegant o enkelt. S da k m r d t tt d cka s m fa !

• 2 veckor senare...
Postat

Nu var det ett bra tag sedan jag pula med Reason, men jag vet att det fins en väg att gå vill jag minnas.

Det fans en artikel om det i i Studio för några år sedan.

Det handlade kort om att dra sladdar till en kompressor som seda skickades vidare till en buss på mixern.

Som ovan nämt Twisted Lemon fins o den funkar kalas, men dessvärre ikke när du andvänder reason, eftersom det är en vst.

Men om du vill lära dig om sidechain i Rason så fins det troligen ett kapitel för det i manualen!

Postat

1. Kjøp sample-cd'en Vengeance Essential House volume 1 og volume 2

2. Kjøp en gammel synth (the cheapest you can find.. korg ms2000, novation supernova, roland jd-8xx)

Make some hits..

Less is more innen house i dag.. electrohouse is the shit.. = enkel monobass (med loads of effects..) og bangin' drums..

Lykke til 🙂

- J..

• 1 månad senare...
Postat

För att rota upp en gammal tråd så kan du göra det här genom att skapa en MClass Compressor och t.ex. en Redrum. Sen laddar du in valfri kick-sample och drar kablarna från den kanalen i Redrum till Sidechain in på kompressorn.

Värt att nämna är att du bör nog också se till att klicka i så att bastrumman du laddat in slår på varje 4/4.

Du kommer inte få något ljud utifrån Redrum om du gör så här, vill du använda samma bastrumma som innan så ja, du kan du splitta ut just den kanalen enskilt från Redrum genom att skapa en Spider Audio Merger & Splitter, så drar du ett par sladdar till "Sidechain in" på kompressorn, och annat par sladdar till valfri kanal på main mixer eller till en trummixer.

Dock förutsätter jag att du har en någolunda ny version utav Reason. Vet inte när MClass-sviten introducerades men har i alla fall funnits sen V3. 😉

Hoppas detta hjälper dig, även fast det var ett tag sen du skapade tråden! Kan även lägga upp en bildbeskrivning om du så vill, har inte tid att göra det just nu, så kan fixa det, ja imorgon eller under veckan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.