Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja! Har importerat en audio-fil av en zealot som säger "For Ardun" och vill lägga på Delay på den så att det drar ut lite på längden av filen.. Saken är att jag fattar inte hur jag förlänger audio-filer. Jag har provat att rita och sedan klistra ihop men det funkar inte.. Hur gör man?

Annons
Postat

Du vill bara förlänga den? Inte timestretcha den alltså? Hmm går det att göra undrar jag? Om du klistrar in en bit efteråt så blir det ju bara en bits tystnad som du klistrar in. Du kan ju sträcka den med Timestretchfunktionen, men då ändras ju pitchen också. Har aldrig sött på probelemet tidigare, det kanske fins någon annan som vet. 😱

Delay kan du ju lägga på ändå så att säga. Det påverkas ju inte av längden på filen. Det ställer du ju in i själva delaypluggen, eller missförstår jag dig?

Postat

Om du vill att den säger "For Arduuuuun" så kan du t ex loopa "u" i en samplespelare. Och om du har tur så låter det dessutom bra.

Postat

Hmm, saken är att i filen så börjar filen exakt när han börjar sin fras och slutar exakt när han sagt det. Så läger man till en delay eller liknande som gör att ljudet kommer att bli längre, då det är en delay. Men då så så klipps ljudet när den kommer till slutet av filen, ljudfilen blir inte större, utan när det egenteligen ska "eka" så slutar det bara.

Postat

Jag fattar nog inte riktigt hur du menar, men det borde ju gå att lägga till en bits tyst audio innan och efter bara för att förlänga själva audiofilen som du var inne på innan. Det borde ju bara varaa att rita in en bit och klistra. Vad var det som inte funkade där? Du kan ju inte förlänga det som är inspelat något mer. Det är ju som det är så att säga. Vill du bara förlänga filen kan du ju spela in lite mikrofonbrus och klistra fast. Då borde delayeffekten ta mes sig bruset också (förutsatt att det är väldans lågt och inte stör det andra) 😳

Postat

82cwby1.jpg

jag ritade och klistrade först. Sedan lade jag på en delay på ljudet. Men som ni ser så när ljudet kommer till kanten så klipps det istället för att fortsätta in i den tillagda delen, där svansen på delayen egenteligen kommer att vara.

Är detta verkligen så svårt för cubase att göra? Förlänga en fil.

Postat (redigerat)

Jaha, men är jag helt ute och brädseglar om jag föreslår att du gör en audio mixdown av din fil med pålagt delay. Titta sedan på filen så ska du se att det har hänt grejer. Eller har jag missförstått allt? Vet inte riktigt varför du är tvungen att "se" hur lång filen är när du kan höra det. För jag antar att det låter som du vill när du lagt på delay?

Redigerat av IrieNixon
Postat
Jaha, men är jag helt ute och brädseglar om jag föreslår att du gör en audio mixdown av din fil med pålagt delay. Titta sedan på filen så ska du se att det har hänt grejer. Eller har jag missförstått allt? Vet inte riktigt varför du är tvungen att "se" hur lång filen är när du kan höra det. För jag antar att det låter som du vill när du lagt på delay?

nej, saken är den att när jag lägger på delay så klipper den fortfarande ljudet exakt när filen man ser stannar, den "dras" inte ut. Delayen läggs in, hörs i början men man får inte den där svansen som delayen ska göra pga att filen i fråga inte kan "sträckas ut"... En kompis till mig föreslog att jag skulle exportera filen med lite marginaler före och mycket efter. Sedan importera den och göra samma sak. Jag vet att det funkar men jag har ganska många filer, det kommer ta onödig tid och jag är säker på att det måste kunnas göra på ett enklare sätt.. Typ insert silence trodde jag..

Postat

Jag tycker det här är helt obegripligt.

Vad vill du ska hända när filen spelat slut? Är det sista stavelsen som du vill ska ljuda? Eller vill du att det som inte kom med på inspelningen ska höras, och hur skulle i så fall det gå till?

Du får nog vara lite tydligare.

Postat

Är det kanske så att du högerklickar på filen och väljer plug-ins i den menyn? Då kan jag tänka mig att det resultatet blir som du beskriver det.

Sätt istället en Delay som Insert-effekt på det önskade spåret.

- Eller ännu bättre, skapa en FX channel track med delay-pluggen som insert. Sänd sedan spåret till fx-kanalen.

För full kontroll över delayen kan du automatisera efterklang, bypass, osv...

Postat (redigerat)
Är det kanske så att du högerklickar på filen och väljer plug-ins i den menyn? Då kan jag tänka mig att det resultatet blir som du beskriver det.

Sätt istället en Delay som Insert-effekt på det önskade spåret.

- Eller ännu bättre, skapa en FX channel track med delay-pluggen som insert. Sänd sedan spåret till fx-kanalen.

För full kontroll över delayen kan du automatisera efterklang, bypass, osv...

Just det du säger där funkar. Vet inte hur jag ska bli mer begriplig, men när jag sätter delay på inputen på tracket så funkar det som jag vill. Ska försöka säga detta så bra som möjligt..

Jag importerar en fil, en ljudfil men en fras. Filen som är importerad är gjord så att ytan den spelas på börjar exakt när snubben snackar, och slutar exakt när han är klar. Om jag då lägger på en delay på filen så att han ska säga sin sak, men det ska repeteras så händer det inte, pga att YTAN som filen spelas i INTE utvidgar sig fastän det ska fortfarande EKA vidare.

Om skaparna av Cubase påstår då att det inte går att enkelt bara expandera spåren hur man vill, utan måste göra det med ett externt program eller importera, spela in med tystnad i slutet, importera och då lägga till effekt så att DELAYEN får rum att vackert fade'a ut än att bara KLIPPAS exakt samma tidpunkt som ursprungsklippet..

Såhär många punkter består filen av i orginal: - - - - - - - -

Med Delay så blir den längre: - - - - - - - - - - -

Men pga att filen importerades färdig så klipps delayen | där!

81spr95.jpg

Har klistrat ihop filen med ett "tomrum" jag ritade med pennan men när jag lägger till Delay i plugin så expanderar inte ljudet in på den tomma filen. Har letat som in i helvete men hittar inte hur det går att göra.

Redigerat av Hullabaloo87
drloop (oregistrerad)
Postat

Det låter rätt med delayet?

Men du ser inte förändringen av vågformen på skärmen.

Är det det du menar?

Postat

Är det möjligt för dig att skicka ett ljudexempel för att visa hur det klipps av?

Hur blir det om du ställer på Feedback på max? Ekar det inte i all oändlighet (nästan) då?

Postat (redigerat)

Bara så att jag förstår vad du vill åstadkomma här - du vill alltså lägga på ett delay på frasen, så att det låter "For Ardun-dun-dun-dun"? Sedan vill du göra en ny audiofil med resultatet?

Ett delay kan appliceras på flera sätt, tex ett utav följande tre:

• Lägg en inserteffekt på spåret. Vill du sedan skapa en fysisk fil av det sätter du locators från samplingens startpunkt till en stund efter delayet klingat av. Välj sedan Audio Mixdown.
  • Som ovan, men genom en FX-buss istället
  • Högerklicka på audio-eventet, välj Plug-ins och ditt delay. Ställ in delayet, men glöm inte att välja "More...", aktivera Tail och sätt dess längd. Du kan höra att det blir rätt genom att välja Preview.

Redigerat av Thomas
Postat

Detta har jag lyckats med. Jag öppnade helt enkelt sample editorn, tog en tyst bit, kopierade och klistrade sedan in den några gånger allra sist i audio-filen tills jag uppnådde önskad längd. Om du inte har ett tyst parti att kopiera från funkar det ju att ta vad som helst och sedan applicera silence på det när du väl klistrat in det sist i filen. Delayet som jag sedan la på följde med hela vägen.

Postat
Detta har jag lyckats med. Jag öppnade helt enkelt sample editorn, tog en tyst bit, kopierade och klistrade sedan in den några gånger allra sist i audio-filen tills jag uppnådde önskad längd. Om du inte har ett tyst parti att kopiera från funkar det ju att ta vad som helst och sedan applicera silence på det när du väl klistrat in det sist i filen. Delayet som jag sedan la på följde med hela vägen.
Jo, men det där är ju ett onödigt komplicerat och oflexibelt sätt att göra det på. Gör istället som jag skrev ovan:
Ställ in delayet, men glöm inte att välja "More...", aktivera Tail och sätt dess längd. Du kan höra att det blir rätt genom att välja Preview.

Att det sen i de flesta fall är onödigt att "bränna in" effekter på detta sätt idag är en annan sak 🙂

Postat
Jo, men det där är ju ett onödigt komplicerat och oflexibelt sätt att göra det på.

Varför göra det lätt för sig när man kan göra det svårt för sig? 😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.