Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Sitter med ett M-Audio DELTA 1010LT och en PG57-mikrofon samt Cubase SX.

Problemet så som jag har det är att involymen måste höjas väldigt mycket i ljudkortets inställningar för att det ska ge ngt utslag överhuvudtaget i Cubase ... det är inget problem som sådant. Ljudnivån kan jag alltid höja i efterhand, MEN pga att jag höjer nivån så blir den för "het" dvs, den medför brus.

Nu undrar jag om ett billigt mixerbord kan rätta till detta? Jag kommer ju inte att använda det för att mixa, det känns Cubase mixer tillräcklig för ... utan det ska vara för att kunna höja nivån innan den kommer in till kortet. Funderar även på om en micpreamp kan hjälpa till med nivån?

Eftersom jag kör budget så vill jag helst inte lägga ned mer än runt 800kr.

-EDIT-

Jaa ... jag uppskattar naturligtvis förslag på mixerbord/micpreamps 😕

-EDIT-

Redigerat av Frescomannen
Annons
Postat

Jag har ett 1010LT oxå. Har du provat att ställa om jumprarna på PCI-kortet(ingångsvolymen)? Om det brusar så mycket så kanske det kan vara mic-sladden eller micen som är kass. Jag tror inte en mixer hjälper dig att få bort bruset däremot kan det ju va trevligt med fler mic-preampar. 😕

Postat (redigerat)
Jag har ett 1010LT oxå. Har du provat att ställa om jumprarna på PCI-kortet(ingångsvolymen)? Om det brusar så mycket så kanske det kan vara mic-sladden eller micen som är kass. Jag tror inte en mixer hjälper dig att få bort bruset däremot kan det ju va trevligt med fler mic-preampar. 😕

Hm. jag ska testa. Jag trodde att man kunde göra detsamma med inställningen i kontrollpanelen för ljudkortet ... men det skadar ju aldrig att försöka 🙂

Kabeln tror jag inte att det är problem med. Det är inte ett hummande ljud som uppstår utan det är det klassiska hissande ljudet som uppstår då man har för låg signal som höjs.

-EDIT-

Ah, det stod ju så i manualen "If you find that your dignal is too hot using the +4dBu aelection in the Delta Control Panel's 'Variable Signal level' section of the Hardware Settings page, then try these alternate settings"

Får försöka sig på. Men mottar ändå gärna förslag på mixerbord/preams om ngn har några förslag that is.

-EDIT-

Redigerat av Frescomannen
Postat

En mic-preamp är vad du behöver. Om du inte ska använda mixerbordet till något annat än köra genom dess inbyggda preamp så är det nog bättre att satsa på endast preampen så slänger du inte pengar på funktioner du inte använder.

Billig micpreamp är t ex Behringer Tube Ultragain 200 som ligger runt 7-800 spänn. Jag vet att många har klagat på att Behringer brusar mycket, men jag har aldrig märkt det i alla fall (har en Ultragain 100 själv).

Postat
En mic-preamp är vad du behöver. Om du inte ska använda mixerbordet till något annat än köra genom dess inbyggda preamp så är det nog bättre att satsa på endast preampen så slänger du inte pengar på funktioner du inte använder.

Billig micpreamp är t ex Behringer Tube Ultragain 200 som ligger runt 7-800 spänn. Jag vet att många har klagat på att Behringer brusar mycket, men jag har aldrig märkt det i alla fall (har en Ultragain 100 själv).

Jag upplevde det som att MIC100 brusade lite för mycket, men det kan bero på att jag gjorde det omvända (give me a break - jag var ny): jag hade hög in-nivå på ljudkortet och en väldigt låg nivå på preampen ... som sagt, jag var ny :rolleyes:

Man kanske ska testa på en MIC200 och se ifall den möter ens behov. Det värsta som kan hända är ju att man får lämna tillbaka den och testa en ny. Ska kila förbi musikbörsen (samt musikverkstaden) och se vilka prylar som dom kan tänka sig att rekommendera.

Tack så mycket för hjälpen förresten o om det är ngn som ver några fler bra preamps i 800-kronors klassen så är det bara att höra av sig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.