Polpotkin Postat 20 november 2007 Postat 20 november 2007 Sveriges förmodligen mest kända förstärkarmoddare (iaf på gitarrfronten) Tommy Folkesson erbjuder ju en mängd olika modifieringar av förstärkare, och vad jag har förstått så gör det rätt stor skillnad i ljudet. Tänkte mest kolla om det finns några kunniga personer som vet på ett ungefär Vad han gör, rent praktiskt. Inte för att jag skulle våga pilla i en dyr stärkare själv, men är det värt att betala uppåt 4000 i förhållande till jobbet? Är det svårt att utföra ändringarna? Kan jag alltså, om jag vet vad som ska göras, gå till en elektriker och be honom fixa det och betala hälften så mycket?
xzenom Postat 20 november 2007 Postat 20 november 2007 (redigerat) Sveriges förmodligen mest kända förstärkarmoddare (iaf på gitarrfronten) Tommy Folkesson erbjuder ju en mängd olika modifieringar av förstärkare, och vad jag har förstått så gör det rätt stor skillnad i ljudet. Tänkte mest kolla om det finns några kunniga personer som vet på ett ungefär Vad han gör, rent praktiskt. Inte för att jag skulle våga pilla i en dyr stärkare själv, men är det värt att betala uppåt 4000 i förhållande till jobbet? Är det svårt att utföra ändringarna? Kan jag alltså, om jag vet vad som ska göras, gå till en elektriker och be honom fixa det och betala hälften så mycket? T.ex. moddar dom så att man kan använda andra typer av preamp-/förstärkar-rör, lägger till en extra eq sektion, extra gainsteg, eller bara mer gain, fixar mer headroom, byter pottar, kondensatorer, motstånd, relän, transformatorer, nätdelar bygger om signalvägen. Det beror helt på vad du vill ha. Visst, har du exakta elscheman, vet exakt vilken typ och storlek på komponenter (kondensatorer, motstånd etc) som lämpar sig för ljud, och vet exakt vad och hur det ska moddas så kan du säkert gå till en vanlig elektriker. Men då de flesta elektriker inte har någon större vardaglig kunskap om elektronrör etc så tror jag inte det blir så mycket billigare. Redigerat 20 november 2007 av xzenom
KaptenGnissel Postat 20 november 2007 Postat 20 november 2007 Det är som med allt annat det är kunnandet man betalar för. //KG
hegobald Postat 20 november 2007 Postat 20 november 2007 Tja.. Har du inte själv erfarenhet och kunskap om grundläggande elektronik.. Och aktiv elektronik om t.ex rör så är det nog helt klart värt pengarna att be t.ex Folkesson att modda din redan nu dyra förstärkare.. Kunskap är pengar som sagt.. Och även Folkeson ska ha bröd och vin på sitt bord 😄 Han har dessutum utrustning som är värt betydligt mer än vad din stärkare är värd i dagsläget.. Men en professionellt utförd moddning ökar värdet på stärkaren också så det är inte surt förvärvade pengar inte..
4Trax Postat 20 november 2007 Postat 20 november 2007 Folkesson beskriver moddarna bäst själv på hans hemsida! Även om man kan nåt om elektronik så har han decennier med erfarfenhet av att modda förstärkare . Alla gillar inte hans moddar och är inte så säker på att du får tillbaka pengarna om du säljer den men lite mer borde man få!
Hellpig Postat 20 november 2007 Postat 20 november 2007 Har inte så stor erfarenhet men en polare till mig fick en Fenderstärkare moddad av Folkesson. Nu vet jag ju inte hur den lät innan moddning men ... jag hade personligen inte lagt ut de pengarna. Jag tyckte med andra ord inte att det lät något vidare bra. Och det var ingen billig sak innan moddningen heller, kan ju tilläggas.
Bulldozer Postat 24 november 2007 Postat 24 november 2007 Tjenare! Jag har själv en Folkesson-moddad Marshall 6101LE och jag är sjukt nöjd trots att moddningen inte är någon av hans fetmoddningar. Alltså ingen extra kanal som det är på några av hans moddningar, ingen "ny" EQ eller liknande. Det enda jag ville ha var en lite krispigare och mer strata-lik clean-kanal (kör Les Paul och Marshall + Les Paul utan effekter låter lite stelt som alla vet), lite mer 70-tals sug på crunch-kanalen och en bra mycket mer tightare dist på gain-kanalen. Förstärkaren låter helt underbart. Skulle inte byta bort den mot något annat. Ha det!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.