Jump to content
Annons

system overload?

Recommended Posts

sormi (oregistrerad)
Postat

hej! Jag har precis börjat spela in i logic pro med min powerbook g4. Till den har jag en mbox mini som ljudkort samt en korg ms2000 som jag kopplat ihop.Jag har också en extern hårddisk kopplad till datorn. Två problem har uppstått:

1. Jag får hela tiden ett felmeddelande som lyder. " system overload, the audio engine was not able to play the required data in

time". Ja något liknande. Ofta stängs också programmet ner. vad gör jag för fel? Borde inte vara några problem att spela in på

detta sätt i denna dator...

2. När jag trycker på recknappen så tar det en evighget innan det väl spelar in och när det börjar så är det en lång fördröjning.

Vad beror detta på? jag har en extern hårddisk koppad till datorn som jag sparar låtarna på. Kan dett vara felet? Måsta jag

skapa en genväg till hårddisken kanske och hur gör man det?

Hoppas det finns någon smart därute som har svar!!??

//Sormi

Annons
Postat
hej! Jag har precis börjat spela in i logic pro med min powerbook g4. Till den har jag en mbox mini som ljudkort samt en korg ms2000 som jag kopplat ihop.Jag har också en extern hårddisk kopplad till datorn. Två problem har uppstått:

1. Jag får hela tiden ett felmeddelande som lyder. " system overload, the audio engine was not able to play the required data in time". Ja något liknande. Ofta stängs också programmet ner. vad gör jag för fel? Borde inte vara några problem att spela in på detta sätt i denna dator...

2. När jag trycker på recknappen så tar det en evighget innan det väl spelar in och när det börjar så är det en lång fördröjning. Vad beror detta på? jag har en extern hårddisk koppad till datorn som jag sparar låtarna på. Kan dett vara felet? Måste jag skapa en genväg till hårddisken kanske och hur gör man det?

Hoppas det finns någon smart därute som har svar!!??

//Sormi

En genväg till hårddisken gör inget mer än just skapar en genväg för att man snabbare skall hitta hårddisken. Rent prestandamässigt gör det ingen skillnad. I min mening är det meningslöst att skapa en genväg till din hårddisk eftersom du kör med OS X och man i OS X väldigt lätt kommer åt sina hårddiskar. Antingen direkt på skrivbordet eller i finder.

Vad är det för dator du har mer exakt? (CPU, RAM)

Vilket OS har du? (10.4.x eller 10.5.x)

Vilken version av Logic pro har du? (Logic 8 studio, Logic 5-7 pro)

Har du installerat Logic på din interna hårddisk? (Skall vara installerat på din interna hårddisk)

Vad har du för latency inställningar i Logic till dit ljudkort? (behöver förmodligen justeras)

Använder du USB2.0 eller FireWire hårddisk att spara musikdata på? (USB 2.0 är långsammare än FW400)

Har du provat att spara audio-filerna på din interna hårddisk? (innebär mindre CPU belastning men är inte optimalt)

sormi (oregistrerad)
Postat

Hej o tack för svar!

Jag har en 1,67 powerpc g4, "17"

1 gb DDR SDRAM

mac osx version 10.4.10

Jag kör logic pro version 8.0.0 som jag installerat på den interna hårddisken.

kopplingen mellan datorn och hårddisken är firewire

Latency vet jag inta vart jag kollar? skulle du kunna beskriva det lite närmre så kan jag kolla upp det?

//S

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.