Björn Olsberg Postat 20 november 2007 Postat 20 november 2007 Efterlysning Hej forumiter! Framöver har vi en del tester av produkter som skulle behöva lite utmaningar i form av misslyckade tagningar/inspelningar. Därför slänger jag ut frågan här på forumet, om det är någon som har något eller några intressanta klipp att skicka över för lite mangling. Målet är att berörda tester ska bli mer relevanta och tydliga. Näst i tur står Adobe Audition 3 som har flera mycket intressanta funktioner för att reparera skadat ljud. Vad som främst är intressant: * Inspelning med tydligt brus/brum * Körinspelning i kyrka där någon hostar/nyser/tappar penna eller liknande * Inspelning med hörbara digitala klick, gärna ganska nära inpå varandra för tydlighetens skull * Inspelning från hemmastudion där telefonen ringer i bakgrunden mitt i sångtagningen. Kort och gott, misslyckade klipp. Allt tas tacksamt emot! Specifikation: * Studio måste ha rätt att publicera ljudfilerna om de används för att testa en produkt, utan att ersättning utgår. Naturligtvis anges källa till materialet. * Wave- aiff- eller flac-format föredras. Mp3, aac, mp4 undvikes. * Korta klipp räcker, inte mer än 30-45 sekunder. * Skicka ljudklippen i PM till mig. Och använd www.skickafilen.se om filerna är för stora. Stort tack på förhand!
Hellpig Postat 20 november 2007 Postat 20 november 2007 Jag kan bidra med extremt högt jordbrum från mitt nuvarande studiorum om det är av intresse. 😏
Harmonica mike Postat 20 november 2007 Postat 20 november 2007 Ja såna filer har det varit gott om 😏 Hunden kom in bakom ryggen på mig och drack vatten när jag satte sången till "A place like Graceland".Det tog ett bra tag innan jag fattade vad det var som lät.Blev full i skratt när liljeholmens gick upp. En annan gång så skakade han på sitt halsband av kedjetyp,men det låg rätt frekvensmässigt så det fick vara kvar! Vilken låt det var på,tänker jag inte tala om,ingen har märkt det än.. Vidare så hade jag en massa puffljud på sången till "Learn your lesson",löste det med en hel del komprimerande och eq:ande.Sången till den låten satte jag med min mick för live bruk ADK historia,utan puffskydd dock - numera har jag ett sådant! Och en mick som gör sig bättre för studiobruk. Det kan bli ett intressant reportage,ser fram emot det! Ifall hunden sätter igång och ylar på nästa tagning,så jag vet vad som kan göras för att rädda filen.. Mvh Micael
android Postat 20 november 2007 Postat 20 november 2007 Haha, ja husdjur kan tillföra både det ena och det andra på hemstudioinspelningar. Har fått med både hundskall, svansviftsljud och kattjamningar ett flertal gånger (men jag är rädd att de tagningarna rykt direkt). Katten är numer portad från musikrummet vid sånginspelning eftersom han av nån anledning inte gillar när sångerskan sjunger. -Han jamar högt och försöker bita henne!!
Majken Postat 20 november 2007 Postat 20 november 2007 Hej gammelfarbror Olsberg, jag har gitarrtagningar med kylskåp i bakgrunden. Inte speciellt tydligt, men därmed djävligt svårt att rensa upp eftersom ljudet är oregelbundet. Som en bonus kan du dessutom få hela tagningarna samt nöjet att skicka tillbaka dem när du fixat till det så slipper jag ta tag i det... 😄
Anders F Postat 21 november 2007 Postat 21 november 2007 Jag tror jag har en inspelning med en harpa som blev misslyckad av att man hörde hur hon som spelade andades genom näsan. Skulle det vara intressant om jag har den kvar? //Anders
Implasticyde Postat 21 november 2007 Postat 21 november 2007 Har en demolåt där sång och gitarr är inspelade via en tagning med en mikrofon som är inspelad nära datorn. Datorbruset är väldigt påtagligt och vore mer än trevligt att få borttvättat... Hör av er om ni vill ha ett utklipp! 😊
4Trax Postat 21 november 2007 Postat 21 november 2007 Jätte bra att ni gör detta test och att ni ska använda riktiga inspelningar. Vill bara tillägga att Brus brum och statiska motorljud kan ni väl typ hoppa över det tar alla brusreduceringsprogram bort. Att få närhet i prat om det är mickat för långt bort och det ekar från rummet eller att i en tagning så pratas det i bakrunden eller man hör en gräsklippare, moppe, hund eller dylikt . Som sounddesigner är det jätte intressant. Nu äger inte jag de filer jag får från kunder annars hade jag kunnat skicka hur mycket som helst. I skarpa lägen är det aldrig så lätt att putsa ljud som det visas i demos. Så give ´em hell!
Mollin (oregistrerad) Postat 22 november 2007 Postat 22 november 2007 Katten är numer portad från musikrummet vid sånginspelning eftersom han av nån anledning inte gillar när sångerskan sjunger. -Han jamar högt och försöker bita henne!! Hahahah! katten klagar! 😱
Linus Postat 22 november 2007 Postat 22 november 2007 Ta Light Heads samlade produktion.Dagens sågning. 🙁
4Trax Postat 23 november 2007 Postat 23 november 2007 Provade iZotope RX. Grymt bra men aldrig så bra som demon på deras hemsida. Beror ju på materialet också. Spectral repair verkar vara en blandning av timestrech och typ rezsyntes.
Björn Olsberg Postat 23 november 2007 Trådstartare Postat 23 november 2007 Hej gammelfarbror Olsberg, jag har gitarrtagningar med kylskåp i bakgrunden. Inte speciellt tydligt, men därmed djävligt svårt att rensa upp eftersom ljudet är oregelbundet. Som en bonus kan du dessutom få hela tagningarna samt nöjet att skicka tillbaka dem när du fixat till det så slipper jag ta tag i det... 😳 För tusan, skick it över! Jag kan bidra med extremt högt jordbrum från mitt nuvarande studiorum om det är av intresse. 🙂 Tack för erbjudandet! Vi har nu jordbrum som ljudexempel. Dock är jag fortfarande nyfiken på andra misslyckade tagningar 😄
4Trax Postat 27 november 2007 Postat 27 november 2007 Hittade en synk som ni kan leka med! Har skickat den! Farbrorn som står i regn och högt gatljud. Kan ni testa att ta fram rösten och ta bort atmosfärljuden i bakgrunden, dvs så gott det går. Det är intressant för ljudredigerare!
Björn Olsberg Postat 28 november 2007 Trådstartare Postat 28 november 2007 Tack 4trax! Jag tror jag har en inspelning med en harpa som blev misslyckad av att man hörde hur hon som spelade andades genom näsan. Skulle det vara intressant om jag har den kvar? //Anders Jättebra utmaning, Anders! Har du den kvar?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.