Jump to content
Annons

Mac och PC och Internet och nätverk

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Har köpt ett par switchar och lite nätverkskabel så jag kan flytta filer lite smidigare under min migrering till Mac från mina PC och även för att städa lite och flytta sånt som ska vara i den PCn som jag ska ha kvar och för att kunna skriva ut på min PC skrivare från macen. Men så fort jag slår på adsl modemet så för det första så kommer jag bara ut på nätet på den datorn som ligger fysiskt sett närmast modemet och nätverkskommunikationen med övriga datorer i nätverket lägger av helt. Det kan oxå ta en ganska lång stund innan alla får kontakt med varandra även när modemet inte är på men sen rätt vad det är av nån oförklarlig anledning så finns dom där bara. Oavsett så kan jag inte använda mitt lösen för att logga in på macen från mina PC men från Macen så kan jag komma in på mina PC. Det verkar vara lite lotteri över det hela hmm. Lika delar idioti från både Microsoft och Apple kort sagt, kan väl vara skoj för båda lägren att veta hehe.

Göran

Annons
Postat
Har köpt ett par switchar och lite nätverkskabel så jag kan flytta filer lite smidigare under min migrering till Mac från mina PC och även för att städa lite och flytta sånt som ska vara i den PCn som jag ska ha kvar och för att kunna skriva ut på min PC skrivare från macen. Men så fort jag slår på adsl modemet så för det första så kommer jag bara ut på nätet på den datorn som ligger fysiskt sett närmast modemet och nätverkskommunikationen med övriga datorer i nätverket lägger av helt. Det kan oxå ta en ganska lång stund innan alla får kontakt med varandra även när modemet inte är på men sen rätt vad det är av nån oförklarlig anledning så finns dom där bara. Oavsett så kan jag inte använda mitt lösen för att logga in på macen från mina PC men från Macen så kan jag komma in på mina PC. Det verkar vara lite lotteri över det hela hmm. Lika delar idioti från både Microsoft och Apple kort sagt, kan väl vara skoj för båda lägren att veta hehe.

Göran

Verkar som Äpplet är maskätet 🙂

Näe, nu skall ja vara snäll så ingen blir lessen i ögat 😄

Postat
Har köpt ett par switchar och lite nätverkskabel så jag kan flytta filer lite smidigare under min migrering till Mac från mina PC och även för att städa lite och flytta sånt som ska vara i den PCn som jag ska ha kvar och för att kunna skriva ut på min PC skrivare från macen. Men så fort jag slår på adsl modemet så för det första så kommer jag bara ut på nätet på den datorn som ligger fysiskt sett närmast modemet och nätverkskommunikationen med övriga datorer i nätverket lägger av helt.

Hmm, vad menar du med "fysiskt sett närmast"? Jag antar att både datorer och ADSL modem ansluts till switchen via ethernet (alltså, det är inte ett modem som sitter i en av datorerna), stämmer det? Menar du "närmast" med avseende på hur ethernet-kablarna sitter i switchen?

Hur delar du ut IP-adresser i ditt nät?

Det kan oxå ta en ganska lång stund innan alla får kontakt med varandra även när modemet inte är på men sen rätt vad det är av nån oförklarlig anledning så finns dom där bara. Oavsett så kan jag inte använda mitt lösen för att logga in på macen från mina PC men från Macen så kan jag komma in på mina PC. Det verkar vara lite lotteri över det hela hmm. Lika delar idioti från både Microsoft och Apple kort sagt, kan väl vara skoj för båda lägren att veta hehe.

När du säger att du inte kan använda ditt lösen för att logga in på Macen, menar du då att du faktiskt får kontakt med Macen och någonstans kan ange ditt användarnamn och lösen, eller får du inte ens kontakt?

Själv kör jag både Mac, Linux, och Windows XP i ett kombinerat switchat och trådlöst nätverk, och det funkar bra. Lite svårt att ställa diagnos på ditt problem, men det skulle mycket väl kunna vara ett litet nätverks-/IP-adress/DNS skit-fel...

Cheers,

johan

Postat

För att få flera datorer att funka i samma nätverk behövs en dhcp-server, har du bara modem och en switch så kommer bara en dator i nätverket att erhålla en IP-adress. Du behöver nån form av router som kan dela ut fler IP-adresser. Men det kanske du har?

Postat

Göran

Verkar som Äpplet är maskätet 😆

Näe, nu skall ja vara snäll så ingen blir lessen i ögat 😕

😆 Ja fan det tror jag med 😛

Postat

Det är datorn som står närmast adsl modemet som prioriteras helt enkelt.

Har ingen router trodde inte jag skulle behöva det för att få ett nät som funkar (där i värsta fall bara en dator kan logga ut på nätet vilket räcker åt mig). Men nätverket slås ut om jag loggar ut på internet.

Jag delar inte ut IP adresser datorerna hittar varandra själva efter ett tag. Ibland måste man söka dom andra från PC datorerna men ibland finns dom där när man klickar igång nätverket. På macen måste jag alltid köra finder/go/anslut till server för att ansluta, och givetvis slå på windowsdelning under fildelning i systeminställningar.

Förmodligen är väl felet just det att jag inte vet hur man meckar med IP för det låter ju logiskt att det blir låst till en IP adress när man loggar ut på nätet. Det skulle nog bli rörigt i systemet annars.

Jo det går att få kontakt med macen och för att logga in på den eller vad man ska kalla det så måste jag ange mitt lösen men det accepteras icke. Det är ju inget stort problem för jag arbetar ju bara från den då istället för den accepteras av min två PC utan strul.

Men som sagt det skulle vara bra om det gick att vara uppkopplad på nätet och ändå ha nätverket igång.

Göran

Postat
Men som sagt det skulle vara bra om det gick att vara uppkopplad på nätet och ändå ha nätverket igång.

Göran

Det kan du inte utan en router som fördelar trafik och IP-adresser. En router kostar från några hundralappar, vill du ha med inbyggt modem och trådlöst (alltid snyggare med bara en lådda än med tre stycken sammanknutna av ett hundratal kablar) så finns sådana att få för under en femhundring.

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=659197

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=647204

Postat

Göran

Det kan du inte utan en router som fördelar trafik och IP-adresser. En router kostar från några hundralappar, vill du ha med inbyggt modem och trådlöst (alltid snyggare med bara en lådda än med tre stycken sammanknutna av ett hundratal kablar) så finns sådana att få för under en femhundring.

Jag misstänkte det tackar för tipset om router men telia kanske har nåt erbjudande om modem och router i ett tror det är dax att förnya abonemanget snart.

Göran

Postat

Göran

Jag misstänkte det tackar för tipset om router men telia kanske har nåt erbjudande om modem och router i ett tror det är dax att förnya abonemanget snart.

Göran

Alltid gott med "gratis"-grejer!

Postat

Som ovan nämt.

Du behöver en router eller två st lankort i din pc.

det där med loggain på macen via pc har jag samma problem med.

Postat
Som ovan nämt.

Du behöver en router eller två st lankort i din pc.

det där med loggain på macen via pc har jag samma problem med.

OK ja då är det nog nåt konstigt med det där. Kan du oxå komma åt din PC från Macen istället?

Göran

Postat
Jag har en ADSL-router med WLAN och inbyggd brandvägg - och dessutom sköter routern inloggningen hos ISP:n. Enormt smidigt eftersom det då bara är att koppla in vilken dator som helst utan inloggning. 😕

OK får nog fixa en router så småningom eller som jag skrev ovan kolla in Telias erbjudande med jämna mellanrum, tror dom kör nåt erbjudande med ADSL- router ibland. Switchen var inte så dyr på Jula så den får jag väl skänka bort här sen.

Göran

Postat

Om du har Telia bredband så ett hett tips:

Jag hoppade på deras IP-tv lösning som är gratis första året. Då skickar dom med ett adsl-modem och säg att du har trådlöst också så skickar dom med trådlös router med.

Postat
Om du har Telia bredband så ett hett tips:

Jag hoppade på deras IP-tv lösning som är gratis första året. Då skickar dom med ett adsl-modem och säg att du har trådlöst också så skickar dom med trådlös router med.

Tackar Wernborg finemang tips funderade på det där med TV oxå visste inget om det trådlösa bara. Frugan är ju handikappad så vi är lite försiktiga saker som strålar, kanske lite larvigt och det vore ju jäkla skönt att bli av med alla sladdar men hon har det för jävligt som det är. Man kanske kan beveka dom att skicka med ett modem med router istället.

Göran

Postat

Som sagt ovan så behöver du något som jobbar på tredje OSI-skiktet, alltså en router. Annars blir det problem med ip-adresser. Men hur är det med mac och konflikthantering i nätverk? Kör dom fortfarande på csma/ca?

Postat
Som sagt ovan så behöver du något som jobbar på tredje OSI-skiktet, alltså en router. Annars blir det problem med ip-adresser. Men hur är det med mac och konflikthantering i nätverk? Kör dom fortfarande på csma/ca?

Iom. att jag inte har haft mac sa lange sa vet jag inget detaljerat om mac och natverk det dessvarre. Men det funkar ganska ok mellan mina PC och mac som sagt.

Postat (redigerat)

Vad har du för internetleverantör? Om leverantören kan dela ut flera IP-adresser så fungerar det med en switch. Jag tror att exempelvis Bredbandsbolaget tillåter upp till fem IP-adresser.

Edit: Fast då är det ju inte ett lokalt nätverk iofs, eftersom båda datorerna då är anslutna direkt till internet.

Redigerat av Timegroove
Postat
Vad har du för internetleverantör? Om leverantören kan dela ut flera IP-adresser så fungerar det med en switch. Jag tror att exempelvis Bredbandsbolaget tillåter upp till fem IP-adresser.

Edit: Fast då är det ju inte ett lokalt nätverk iofs, eftersom båda datorerna då är anslutna direkt till internet.

Tjena

Jag har Telia men jag vet inte om dom låter en ha flera IP-adresser men om dom gör det och även om det då inte skulle bli ett lokalt nätverk så borde väl datorerna ändå hitta varandra?

Göran

Postat

Tjena

Jag har Telia men jag vet inte om dom låter en ha flera IP-adresser men om dom gör det och även om det då inte skulle bli ett lokalt nätverk så borde väl datorerna ändå hitta varandra?

Göran

Nja, då får de kommunicera över internet i sådana fall, men det känns ju onödigt omständigt. 🙂

Postat

Tjena

Göran

Nja, då får de kommunicera över internet i sådana fall, men det känns ju onödigt omständigt. 🙁

OK kanske inte så smidigt hehe nåväl det får bli en router så småningom.

Göran

Postat

Tjena

Göran

Krångla inte till det för dig Burnin Sven. Köp en Router och behåll din enda IP-adress. Kör själv med en router enligt följande: Sladd in i telejacket --> ADSL-modem --> Router --> Datorer. Min router kan jag komma åt via en webbrowser (IP: 192.168.0.1) och i routern gör jag alla inställningar som krävs för att alla datorer skall få den access de behöver. Din internetleverantör ser din router som en dator (egentligen ett nätverkskort) och allt bakom routern är dolt. Tänk bara på att MAC-adressen (hexadecimal talföljd med 6x2 tecken) i routern måste vara unik i ditt närverk, precis som alla nätverkskort, d.v.s. det nätverkskort som din internet leverantör använder idag för att ge dig access till internet behöver troligen ändras till MAC-adressen för din router. Den nya MAC-adressen får du ringa och berätta för din internetleverantör för att få internet att fungera. När jag tänker efter finns det kanske ett modem med inbyggd router?! Din internet leverantör har säkert svaret på detta 🙁

För att ta reda på din MAC-adress på din Mac-dator:

1) Klicka på Äpplet längst upp i vänstra hörnet.

2) Välj "Om den här datorn".

3) Klicka på "Mer info...".

4) Klicka på "Nätverk".

5) Välj "Ethernet" uppe till höger.

6) Se info i undre delen till höger "MAC Address:".

MAC Adressen du ser är alltså det unika ID:t för nätverkskortet i din Mac.

Hoppas att det jag skrev var till någon hjälp! 😱

Postat

Tjena

Göran

Krångla inte till det för dig Burnin Sven. Köp en Router och behåll din enda IP-adress. Kör själv med en router enligt följande: Sladd in i telejacket --> ADSL-modem --> Router --> Datorer. Min router kan jag komma åt via en webbrowser (IP: 192.168.0.1) och i routern gör jag alla inställningar som krävs för att alla datorer skall få den access de behöver. Din internetleverantör ser din router som en dator (egentligen ett nätverkskort) och allt bakom routern är dolt. Tänk bara på att MAC-adressen (hexadecimal talföljd med 6x2 tecken) i routern måste vara unik i ditt närverk, precis som alla nätverkskort, d.v.s. det nätverkskort som din internet leverantör använder idag för att ge dig access till internet behöver troligen ändras till MAC-adressen för din router. Den nya MAC-adressen får du ringa och berätta för din internetleverantör för att få internet att fungera. När jag tänker efter finns det kanske ett modem med inbyggd router?! Din internet leverantör har säkert svaret på detta 🙁

För att ta reda på din MAC-adress på din Mac-dator:

1) Klicka på Äpplet längst upp i vänstra hörnet.

2) Välj "Om den här datorn".

3) Klicka på "Mer info...".

4) Klicka på "Nätverk".

5) Välj "Ethernet" uppe till höger.

6) Se info i undre delen till höger "MAC Address:".

MAC Adressen du ser är alltså det unika ID:t för nätverkskortet i din Mac.

Hoppas att det jag skrev var till någon hjälp! 😱

Guld svar mycket bra, jag tackar för det det här kommer att vara till stor hjälp. Ha det bra

Göran

Postat

Internetleverantören ser inte routern, utan dom ser modemet. Dom bryr sig inte om vilken mac-adress du har heller, det behöver du över huvudtaget inte bry dig om.

D-link DSL 624 är exempel på en enhet med adsl-modem och trådlös/trådad router i samma burk.

Telejack ->

ADSL modem som erhåller adress från Internetleverantör ->

Router som delar ut interna IP-adresser till alla som ansluter sig till den - >

Din dator

Detta gäller Telia som jag har för mig att du har, och säkert fler leverantörer.

Postat
Internetleverantören ser inte routern, utan dom ser modemet. Dom bryr sig inte om vilken mac-adress du har heller, det behöver du över huvudtaget inte bry dig om.

D-link DSL 624 är exempel på en enhet med adsl-modem och trådlös/trådad router i samma burk.

Telejack ->

Din dator

Detta gäller Telia som jag har för mig att du har, och säkert fler leverantörer.

Ah. Fel av mig! Gott att du är uppmärksam och rättar mig när jag har fel! Tackar för detta! 🙂

Postat

Telejack ->

Din dator

Ah. Fel av mig! Gott att du är uppmärksam och rättar mig när jag har fel! Tackar för detta! 😎

Visst är det skönt att vi har varandra. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.