Ravioli Postat 26 september 2004 Postat 26 september 2004 Har spelat in i 24 bitar. Nu när jag ska bränna ut det på CD och ska konvertera till 16 bitar låter det förstås skit. Det är så dåligt så man gråter. Jag har hört talas om dithering men undrar några saker. 1. Hur applyar man det i Cubase SX? Jag har läst hjälp-filen om dithering tio gånger men fattar inte ändå. *trög* Man tar upp mixern, klickar på e-knappen och ett fönster dyker upp. Där ser man nånting i fältet "i 8". Det finns tre knappar och under står det uv22hr. Detta är vad jag förstår dithering-prylen. Men hur applicerar man den på projektet? (Hur får man den att gälla?) 2. Ska man lägga in dithering på den mixade versionen eller den mastrade? (har en "naken" version där alla nivåer är rätt inställda osv. och en med kompressor och limiter) 3. Testade dithering i Adobe Audition (f.d. Cool Edit) och det SÖG. Speciellt på den version som jag lagt limiter på. Antar att Auditions ditheringfunktion är sämre än Cubases, men ändå: måste jag inte ställa om kompressorn och limitern innan dithering och vad ska jag isf tänka på?
bonzo Postat 26 september 2004 Postat 26 september 2004 En konvertering 24bit -> 16bit ska bara inte ställa till ljudet så mycket att det låter skit helt plötsligt. Det måste vara något annat. Hur ändras ljudet? Du kan ju testa med dithering, men det är alltså tveksamt om det hjälper. Klicka på "e" i Insert 8 och se till att 16 är markerat och se sedan till att dither-pluggen är aktiverad på sedvanligt sätt. Dvs att on/off-knappen är på (blåfärgad). Tumregeln är väl att dithering ska vara det absolut sista man gör med filen innan det är dags för bränning etc.
Ravioli Postat 26 september 2004 Trådstartare Postat 26 september 2004 (redigerat) En konvertering 24bit -> 16bit ska bara inte ställa till ljudet så mycket att det låter skit helt plötsligt. Det måste vara något annat. Hur ändras ljudet? Ljudet blir suddigare och dånar mer. Det blir dovare och låter "dåligt ljudkort" (typ vasst ljud, distigt). Alla nivåer är rätt inställda (inte en enda liten topp över noll). Jag gör väl rätt över huvud taget? File > export > audio mixdown > resolution ställer jag om till 16 bit. Sen: Wav-file, PCM uncompressed waves, stereo interleaved, bus 1 stereo på output, 44.100 kHz. Om den där knappen ska vara blå har dithering varit på hela tiden tror jag. Och det låter skit. skiiiiiiiiiit verkligen. När man jämför med 24-bitars waven (som är exporterad på exakt samma sätt förutom att resolution är på 24 bitar istället) vill man kasta sig i marken och slå omkring sig. 😕 Redigerat 26 september 2004 av Ravioli
airgo Postat 11 oktober 2004 Postat 11 oktober 2004 Du har missuppfattat det här med dither. Ditt uplevda dåliga ljud har ingenting med att du glömt lägga på ett ditherbrus. Måste ha gjort något annat fel. Man hör bara kvantiseringsdisten när det är extremt låg amplutude på skivan och du drar din volym i botten..
MusicGene Postat 11 oktober 2004 Postat 11 oktober 2004 exakt. Det skulle kunna vara ditt ljudkort som får spel och inte kan spela upp 16 bitar@44.1kHz kanske? Testa att göra som du gör och ta den fula 16-bitars dithrade versionen och spara om en gång till till 24 bit. Det ska låta EXAKT lika dant då.
Claes Holmerup Postat 11 oktober 2004 Postat 11 oktober 2004 (redigerat) Har du ett SoundBlaster-kort, så är det låst till 48kHz - och då är det kanske inte otänkbart att det låter kasst att spela upp en 44.1kHz ljudfil... 😉 Testa vad som händer om du kör ner det till 48kHz i stället och spelar upp. Om det är betydligt bättre då, så bekräftas min misstanke. Redigerat 11 oktober 2004 av Claes
wonderboy Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 Jag har letat runt på forumet men blir inte riktigt klok på dithering. Jag kör Protools LE. Vad gör Dithering? När ska det läggas på? Vad blir skillnaden på en fil jag drar ner från 48 Khz/ 24 bit till 44,1 Khz/16 bit med Dithering gentemot den som jag inte kör dithering på?
trombonisten Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 Ett kort svar. För oss vanliga amatörer (masterproffs är något annat, de vet redan sånt här). Se till att det låter bra utan dithering. Som absolut sista detalj kan du lägga till dithering. Vi vanliga hör ingen skillnad under låten, men i väldigt tysta parter, till exempel vid fade-in eller fade-out kan det kanske märkas. Men då skall allt i låten vara bra inspelat och du måste lyssna i bra högtalare / bra lurar. Åtmindstonde min erfarenhet. Mycket liv för lite ull, sa käringen som klippte grisen. Trombonisten
joachime Postat 18 november 2004 Postat 18 november 2004 Vad gör Dithering? När ska det läggas på? Vad blir skillnaden på en fil jag drar ner från 48 Khz/ 24 bit till 44,1 Khz/16 bit med Dithering gentemot den som jag inte kör dithering på? Dither är ett mycket svagt brus som adderas till ljudet. Förklaring till varför: Håll med eller ej men 16 bitar är ett begränsat dynamikomfång. Ju svagare nivåer desto större problem. Man kan säga att ditherbrus tillför slumpmässig variation på de allra svagaste nivåerna vilket minskar effekten av den begränsade dynamiken. Eeh, blev inte så bra förklaring va? 🙂 Hursomhelst, dither gör egentligen varken från eller till om du konsekvent håller dig till 16 bitar (spelar in, mixar, mastrar, bränner). Dither påverkas i praktiken inte alls av olika samplingsferkvenser (44.1, 48, 96 etc). Tanken är att dither ska appliceras allra sist i produktionskedjan. Dvs när alla andra justeringar är gjorda. Så om du ska mastra själv, lägg på dither efter själva mastringen. Om någon annan ska mastra det åt dig. Låt bli att dithra och var konsekvent med samplingsfrekvens och bitdjup.
Fredster Postat 18 november 2004 Postat 18 november 2004 Vad gör Dithering? När ska det läggas på? Vad blir skillnaden på en fil jag drar ner från 48 Khz/ 24 bit till 44,1 Khz/16 bit med Dithering gentemot den som jag inte kör dithering på? Dither är ett mycket svagt brus som adderas till ljudet. Förklaring till varför: Håll med eller ej men 16 bitar är ett begränsat dynamikomfång. Ju svagare nivåer desto större problem. Man kan säga att ditherbrus tillför slumpmässig variation på de allra svagaste nivåerna vilket minskar effekten av den begränsade dynamiken. Eeh, blev inte så bra förklaring va? 🙂 Hursomhelst, dither gör egentligen varken från eller till om du konsekvent håller dig till 16 bitar (spelar in, mixar, mastrar, bränner). Dither påverkas i praktiken inte alls av olika samplingsferkvenser (44.1, 48, 96 etc). Tanken är att dither ska appliceras allra sist i produktionskedjan. Dvs när alla andra justeringar är gjorda. Så om du ska mastra själv, lägg på dither efter själva mastringen. Om någon annan ska mastra det åt dig. Låt bli att dithra och var konsekvent med samplingsfrekvens och bitdjup. Det ska sägas att "bruset" ej är inom det hörbara området för människor.
MusicGene Postat 18 november 2004 Postat 18 november 2004 Det ska sägas att "bruset" ej är inom det hörbara området för människor. Det beror ju givetvis på hur mycket du vrider upp din utrustning. Men visst. Dither tillför egentligen bara den sista fade-outen någonting när man kör i 16 bitar. Det är betydligt bättre att testa att dithra till fyra bitar och lyssna på skillnaden gentemot odithrat (trunkerat).
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.