Jump to content
Annons

Köpa synt från USA

London

Recommended Posts

jo hade tänkt kanske köpa synt från usa Korg Tr 61 rättare sagt. och undrar hur det funkar med ström och så... just med de olika volt talen i usa o sverige. nån som vet hur det här funkar o hur man kan göra? hittar nämligen mycket billigare prylar från landet i väst än i europa.

Dela på andra sajter

Annons

Kolla upp om inte synthen har en universiell adapter från 110v-240 v inbyggd i sig. Det är allt vanligare idag. Annars är det bara att köpa en adapter på närmaste elaffär i Sverige.

Jag åkte över till USA och köpte en ljudkort för 2/3 av priset i Sverige och en bas åt enkompis för under halva priset. 😄 (kolla upp garantin först)

Se till dock att ha ett case och inte orginalkartongen så kan du alltid hävda att du hade med dig synthen från Sverige.

Jag var rätt nervös när jag skulle passera tullen, men den ensamma tulltjänstemannen hade hittat en oerhört intressant artikel i DN ... :rolleyes:

Idagsläget får man ta med sig varor upp till 500 kronor utanför EU innan det räknas som smuggling. Hur många känner man inte som köpt tex en I-Pod utomlands? Hur många av dem har tullat för dem?

Dela på andra sajter

Som sagt, moms och frakt (och moms på frakten) tillkommer. Frakten kostar ofta en hel del, särskilt för tunga saker som synthar (och särskilt särskilt om säljaren envisas med att använda budfirma i stället för posten). Tänk även på att många butiker (och privatpersoner på ebay) inte skickar utomlands överhuvudtaget.

Vad gäller ström, så är det som directsound säger. Ganska många (nyare) saker funkar så länge man har en liten adapter så att kontakten passar, i andra fall kommer du kanske behöva en omvandlare (2-300 på claesohlsson). Kolla vad som gäller INNAN du kopplar in synthen, bara... 🙂

för den moraliskt svaga personen kan det vara värt att undersöka möjligheten att handla från en privatperson via ebay..

Är det omoraliskt att handla från privatpersoner?

Dela på andra sajter

Är det omoraliskt att handla från privatpersoner?

jepp.. 🙂

näe, men många kan man övertala att skriva på paketet att det är köpt på ebay. en del iaf!!

har vart med om det sj.

Dela på andra sajter

• 6 månader senare...
jo hade tänkt kanske köpa synt från usa Korg Tr 61 rättare sagt. och undrar hur det funkar med ström och så... just med de olika volt talen i usa o sverige. nån som vet hur det här funkar o hur man kan göra? hittar nämligen mycket billigare prylar från landet i väst än i europa.

Inte billigt!!!!

Jag har beställt ett par ggr från USA och skickas det via UPS så blir det per auto tullat. Då läggs en tullavgift på + moms på hela skiten inkl frakten...sen lägger UPS på en avgift för att köra hem det till dig.

Vi beställde för ca 8500 och hela tullen sen gick på 2300 extra.

Samma gäller för USPS (U.S.Postal Service), fast ena gången hade vi tur att det inte blev tullat...men sista beställningen för 2V sedan blev även det tullat. Kostar ganska mycket extra tyvärr...svaret av tullen jag har fått är att det inte skall löna sig att beställa utomlands.

Sist beställde vi för ca 3700 och det extra jag fick betala var ca 800kr.

Försök beställa inom EU istället.

Tullsvar:

> Tullar är en sorts skyddsavgifter som man har för att skydda en inhemsk

> makrnad. Man har dessa avgifter för att göra importerade produkter

> dyrare och på det sättet göra inhemskt producerade varor mer

> konkurrenskraftiga.

Dela på andra sajter

Inte billigt!!!!

Jag har beställt ett par ggr från USA och skickas det via UPS så blir det per auto tullat. Då läggs en tullavgift på + moms på hela skiten inkl frakten...sen lägger UPS på en avgift för att köra hem det till dig.

Samma gäller för USPS (U.S.Postal Service), fast ena gången hade vi tur att det inte blev tullat...men sista beställningen för 2V sedan blev även det tullat. Kostar ganska mycket extra tyvärr...svaret av tullen jag har fått är att det inte skall löna sig att beställa utomlands.

Tullsvar:

> konkurrenskraftiga.

Det är inte hela sanningen. Tullavgiften som de menar där, handlar oftast bara om typ 2-5%. Det är momsen (som är ett tillägg på 25% på nettopriset) som är den stora biten. I USA anges priser alltid utan moms (VAT), eftersom det är olika momssats i olika stater. När de sedan säljer till en kund i Sverige, så måste svensk moms läggas på av tullen/transportören när varan kommer hit, eftersom alla är skyldiga att betala moms - som ju ska bidra till att finansiera sjukvård, skolor, och allt annat offentligt, precis som andra skatter.

Inom EU är det tullfritt, men man betalar som regel momssatsen som gäller i landet varorna säljs från (som i många fall är lägre än den svenska momssatsen) - om inte det företaget har sålt för över en viss gräns till svenska kunder - för då måste de debitera kunden svensk moms i stället.

Dela på andra sajter

synthetic, så vitt jag vet så är USPS alltid att föredra då det är enormt mycket billigare än UPS.

Kolla själv priserna på nätet. UPS är tokdyrt.

Ja det stämmer...men 2:a paketet som vägde 30kg gick inte att skicka via USPS, tyvärr.

Sen blev det likadyrt när de "råkade" sätta USPS som express oxo, doh...jag som glömde säga till

om det. 1:a gången vi beställde så tog det 6-8V via USPS för vi hade inte så bråttom.

Dela på andra sajter

Inte billigt!!!!

Tullsvar:

> konkurrenskraftiga.

Det är inte hela sanningen. Tullavgiften som de menar där, handlar oftast bara om typ 2-5%. Det är momsen (som är ett tillägg på 25% på nettopriset) som är den stora biten. I USA anges priser alltid utan moms (VAT), eftersom det är olika momssats i olika stater. När de sedan säljer till en kund i Sverige, så måste svensk moms läggas på av tullen/transportören när varan kommer hit, eftersom alla är skyldiga att betala moms - som ju ska bidra till att finansiera sjukvård, skolor, och allt annat offentligt, precis som andra skatter.

Inom EU är det tullfritt, men man betalar som regel momssatsen som gäller i landet varorna säljs från (som i många fall är lägre än den svenska momssatsen) - om inte det företaget har sålt för över en viss gräns till svenska kunder - för då måste de debitera kunden svensk moms i stället.

Stämmer att momsen är den stora delen, men det tråkiga är ju att de lägger moms

på ALLT, köpesumman + frakten.

Exempel från mitt kvitto:

På svenska kvittot står det:

Inf. moms: 1681kr

Tull på industriprodukter: 465kr

Expeditionesavg: 138kr

På tullens hemsida finns en "räkne-maskin" som jag matade in detta i:

http://www.tullverket.se/sokordao/tjanster...2800010124.html

Vara - vi köpte skor så Jeans är väl närmast då.

USA

589 USD

Frakt ca 2200kr

Försäkring 0 kr

Sped avgift 138kr

Postförskott 0kr

När jag trycker beräkna får jag:

Tull ca 718kr

Moms ca 1675kr

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.