Jump to content
Annons

Högtalarlådor 4x12 VS 2x12

Recommended Posts

Fourplay (oregistrerad)
Postat

Är på väg att köpa en ny förstärkare och har då tänkt att köpa mig en förstärkartopp.

Jag har dock lite funderingar kring själva lådan.

Då jag känner att en 4x12 blir aningen för stort så skulle jag helst rikta in mig på att köpa mig en 2x12.

Är det någon större skillnad om man skulle jämföra dessa rent ljudmässigt är det något som går förlorat av att man väljer en mindre låda?

Och hur pass mycket ska man lägga ut på en högtalarlåda? Är det värt att köpa en dyr eller fungerar det att hitta en hyffsat billig tänkte hur mycket kan själva högtalarlåda färga ljudet till det positiva/negativa?

Då jag själv bara har erfarenhet från combos skulle jag gärna vara tacksam för svar vad man kan tänka på vid köp av top och låda.

Kan ju även nämna att den toppen jag tänkt införskaffa är en Peavey Classic 30 då jag är helt såld på ljudet och allsidigheten som combon ger ifrån sig.

Vore tacksam för svar.

Annons
Postat

Vågar inte svara på skillnaden mellan 2*12 elelr 4*12 i inspelningssyfte, men fler element flyttar mer luft och ger ett fylligare (och ibland även grötigare) ljud.

Lådan är i mitt tyckte minst lika viktig som förstärkaren. Fel stärkare genom fel låda kan och kommer låta apa. Men det beror på tycker och smak och hur kräsen man är.

Om du inte är främmande för att beställa saker över nätet så skulle jag lätt rekommendera http://www.thomann.de/se/harley_benton_g212_vintage.htm som har Celestion Vintage 30-element.

Postat

Går det inte att koppla in en extra högtalarlåda till combon? Koppla in en 1*12 så har du ju två tolvor!!

För allt under arena-rock så funkar det fint med 2*12. Och det är absolut skillnad på ljudet på olika högtalarlådor. Därmed inte sagt att dyrare alltid är bättre. Kollegans Peavey XXL låter t ex sådär i den Peavey 5150-låda som han har till. Däremot provade vi en gång koppla in den i en annan 4*12:a som en kompis byggt, med ungefär samma specar som Marshalls gråa högtalare (kommer inte ihåg vad elementen heter, vintage 30 någonting?). Lät mycket bättre!! Men jag tror 5150-lådan är dyrare. Kommer ihåg när jag köpte min första 4*12, då provade jag Marshalls vanliga (1960 tror jag den heter) och jämförde med en Carlsbro för ungefär halva priset. Dom lät nästan likadant. Men så hittade jag en begagnad Marshall-låda och köpte den istället, såg bättre ut till Marshall-toppen :rolleyes:

Lättast är väl annars att kolla vad det sitter för högtalare i combo-versionen och köpa en högtalar-låda med likadana, eller bygga en själv.

Fourplay (oregistrerad)
Postat
Om du inte är främmande för att beställa saker över nätet så skulle jag lätt rekommendera http://www.thomann.de/se/harley_benton_g212_vintage.htm som har Celestion Vintage 30-element.

Jag har faktiskt själv kollat på just denna låda, eftersom att den var rätt billig samt trots allt verkade vara utrustad med vad jag förstått element som är helt okej. Dock har jag inte hört så mycket positivt om jsut Harley Benton annat än att deras basar ska vara grymt prisvärda trots att de är om man vill kalla det lågbudget.

Går det inte att koppla in en extra högtalarlåda till combon? Koppla in en 1*12 så har du ju två tolvor!!

Jag tror faktiskt att denan idé är möjlig men jag är just ute efter en topp beroende på att jag av erfarenhet vet att de har haft problem med att rör i combon börjar skaka och leva om utav ja .....

Därav tänkte jag att det var klokare att köpa en topp och låda.

Fourplay (oregistrerad)
Postat

Jag har faktiskt själv kollat på just denna låda, eftersom att den var rätt billig samt trots allt verkade vara utrustad med vad jag förstått element som är helt okej. Dock har jag inte hört så mycket positivt om jsut Harley Benton annat än att deras basar ska vara grymt prisvärda trots att de är om man vill kalla det lågbudget.

Jag tror faktiskt att denan idé är möjlig men jag är just ute efter en topp beroende på att jag av erfarenhet vet att de har haft problem med att rör i combon börjar skaka och leva om utav ja .....

Därav tänkte jag att det var klokare att köpa en topp och låda.

Postat

Om förstärkaren är taskigt byggd så mår den nog precis lika dåligt av att stå på en vibrerande högtalar-låda som om den är inbyggd i högtalarlådan. Vill man ha något riktigt pålitligt så ska man väl egentligen inte ha rör alls... 😛 Orange har dock i några av sina förstärkare (tror det är Rocketverb-serien) någon slags extra transistor-krets som går på ifall rören skulle paja. Ingen aning om hur det funkar, men det funkar säkert.

Postat

Framus och Harley Bentons lådor lär vara gjorda i samma fabrik (enligt de kunniga gitarrkillarna på Andy Sneaps forum), och är näst intill identiska.

Jag köpte iaf en HB 4*12 med Celestion V30-elementen och det gav min stärkare ett rejält lyft. En skruv satt lite löst på baksidan, men det bjuder jag på eftersom den va så svinigt billig 😛

Postat

Glöm inte 4*10" lådor - något mindre än 4*12" lådor..

Har testat några genom åren och de har lite minde botten men lite bättre bite i toppen..

Kan absolut vara ett alternativ för den som inte behöver lådstorlek och djupbasen ur guran..

Postat
Framus och Harley Bentons lådor lär vara gjorda i samma fabrik (enligt de kunniga gitarrkillarna på Andy Sneaps forum), och är näst intill identiska.

Jag köpte iaf en HB 4*12 med Celestion V30-elementen och det gav min stärkare ett rejält lyft. En skruv satt lite löst på baksidan, men det bjuder jag på eftersom den va så svinigt billig 😄

Wow det var något nytt, har du några länkar till det där ?

Fourplay (oregistrerad)
Postat

Jag köpte iaf en HB 4*12 med Celestion V30-elementen och det gav min stärkare ett rejält lyft. En skruv satt lite löst på baksidan, men det bjuder jag på eftersom den va så svinigt billig 🙂

I sådana fall lär ju de 1000:- vara värda att gå på det billigare alternativet.

Dock en fråga angående Thomann, säg att man beställer en högtalarlåda så väger de ju uppemot 20-30kg kommer detta på något sätt att påverka det totalpriset tänkte så man inte åker på en annan fraktkostnad/ extra tullavgift eller liknande.

Själva frakten från Thomann sägs ju ska vara 15E oavsett vad du beställer och det är ju mer än överkommligt.

Biran Posted 2007-11-19, 21:57

Glöm inte 4*10" lådor - något mindre än 4*12" lådor..

Har testat några genom åren och de har lite minde botten men lite bättre bite i toppen..

Kan absolut vara ett alternativ för den som inte behöver lådstorlek och djupbasen ur guran..

Har själv spekulerat på detta alternativ då jag egentligen är i behov av en ny basförstärkare och tänkte där ett tag att man kanske skulle köpa en låda och en bas samt en gitarrtopp. Men kände att det var aningen onödigt då jag inte spelar bas särskillt mycket.

Men hur kommer det sig att en baslåda som man kan tänka sig vill åt djupbas oftast har en 4x10 medan gitarren har 4x12 är det på något sätt förutbestämt att man måste kompletera med en 1x15 för att få djupbasen då eller? 😄

Postat

Våran bassist har ett Hartke-rigg med 1*15 och 4*10 lådor. Dock, i replokalen har han bara 4*10-lådan, och där finns bas så att det räcker och blir över. Och vi repar starkt. Vet inte så mycket om teorin bakom, men jag kan tänka mig att en bas som ju har så mycket ganska djup bas mår bra av att få lite "punchigare" och mindre element för att inte bli för bluddrigt, utan fortfarande vara tydligt. En gitarr/förstärkare producerar ju däremot inte alls lika mycket bas och behöver kanske lite större element för att få någon botten alls. Men det är bara rena rama gissningar, kan vara helt ute och cykla.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.