Jump to content
Annons

Ny musikdator till PT beställd:) UTVÄRDERING!

Recommended Posts

Postat
Tyvärr så smusslar PT in en del instalationsfiler på systemdisken ändå, GRRR

Ja, detta gäller även typ Reason m.fl. Jag har två diskar och jag installerade Reason och några program till på min extradisk. Efter en formatering av systemdisken så funkade inte Reason m.fl längre.. 🙂 Antagligen för att programmen även hade filer på systemdisken också som då försvunnit.. så jag fick omistallera mina program igen. väldigt störande iaf.. :rolleyes: Lite offtopic kanske 😆

/M

De flesta program fungerar så, musikprogram och icke musikprogram. De slutar fungera när man formaterar systemdisken även fast man inte installerat programmet där.

Annons
Hammurajen (oregistrerad)
Postat

Hej på Er! Hittar en del intressant i den här tråden. Har just själv bestämt mig för att skaffa en ny dator och funderar på ett liknande innehåll med Q6600-kärna. Dessvärre begriper jag mig inte på datorer så mycket så jag har lite svårt att hänga med i resonemanget. Kan någon förklara det här med att köra i "single channel" och "dual channel"? Vad betyder det och är det något man väljer själv?

Det låter på många som det nästan är meningslöst att stoppa in 4 GB RAM i en XP-maskin men ser man på "professionella" musikdatorer som Frost http://www.frostacm.com/products2.php?prodid=80 eller Forss http://www.ftech.nu/audio/fad.asp så kör de just Q6600 och 4 GB RAM med XP. De borde väl veta vad de sysslar med, tycker jag. Eller är det 64-bitars XP de har i sina maskiner?

Postat (redigerat)
Hej på Er! Hittar en del intressant i den här tråden. Har just själv bestämt mig för att skaffa en ny dator och funderar på ett liknande innehåll med Q6600-kärna. Dessvärre begriper jag mig inte på datorer så mycket så jag har lite svårt att hänga med i resonemanget. Kan någon förklara det här med att köra i "single channel" och "dual channel"? Vad betyder det och är det något man väljer själv?

Det låter på många som det nästan är meningslöst att stoppa in 4 GB RAM i en XP-maskin men ser man på "professionella" musikdatorer som Frost http://www.frostacm.com/products2.php?prodid=80 eller Forss http://www.ftech.nu/audio/fad.asp så kör de just Q6600 och 4 GB RAM med XP. De borde väl veta vad de sysslar med, tycker jag. Eller är det 64-bitars XP de har i sina maskiner?

Satt och skummade igenom manualen till mitt moderkort här om veckan, för att minnena har så bra pris, och kollade vad som stod där om 4gb ram och XP - För att vara mer specefik så är mitt moderkort ett Asus P5B-E. Där stod det att om man skulle köra 32bitars Windows Xp så rekomenderades det att man inte skulle köra med mer än 3gb i ram... Men vad som står där är ju Asus riktlinje på det moderkortet vid det tillfället och det är den konfigurationenen Asus säkerligen har testat moderkortet med i deras tester. Detta betyder inte att det inte funkar att köra xp med 4gb installerat, utan snarare att det är så kortet är testat och rekomenderas att köras med ett 32bitars XP...

Så tips att kolla upp är vad manualen till moderkortet säger och kolla i forum o se om någon med samma moderkort fått ett fungerande system med 4gbram installerat.

Singel channel har en 64bits buss (totalt för alla minnen)

Dual Channel blir en 128bits buss (2x64bits)

Dessa 128bitar ska teoretiskt sett ge snabbare prestanda genom att få bort flaskhalsar i data hanteringen på moderkortet. Sedan om detta har någon verklig nytta i verkliga livet låter jag vara osagt tillsvidare, har inte sett några tester än. Men teoretiskt ska det vara snabbare.

länk

Sen måste jag säga att vissa källor jag läst säger att datorn i sig kör dualchannel oavsett operativsystem eftersom den begränsningen ligger i hårdvaran och inte i mjukvaran, vilket kind of make sence!

Redigerat av Apep
Postat

Tack för att du försöker förklara för mig, men jag fattar nog inte riktigt det där med bussarna heller. Förstår jag rätt när jag tror att det har med moderkortets själva funktion att göra, och inte direkt med den fysiska platsen för minnena?

Kan man alltså tolka det här resonemanget som att det hänger på moderkortet hur mycket RAM-minne man kan utnyttja med ett 32-bitars XP?

(I en annan tråd ber jag just nu om råd och tips om vilket moderkort jag ska välja till min nya dator.)

Postat
Tack för att du försöker förklara för mig, men jag fattar nog inte riktigt det där med bussarna heller. Förstår jag rätt när jag tror att det har med moderkortets själva funktion att göra, och inte direkt med den fysiska platsen för minnena?

Både och. För att få dual channel måste man placera två matchade minnen i respektive kanal bank.

På de flesta nya moderkort finns fyra minnes platser, vilka är "splittade" på två. Där, låt oss säga att, det två första platserna består av kanal A och a och de andra två av B och b. För att kunna få dual channel rent hårdvarumässigt måste ett minne sitta på kanal A och och ett matchande minne sitta på kanal B (eller kombinationen ab eller båda AB, ab). Om man bara sätter två matchade minnen på kanal 1 på plats A och a så får ändå bara singel channel eftersom minnena sitter på en kanal. (termerna jag nämnt är lite för enklade)

Bitarna på bussarna bestämmer hur mkt data som kan färdas på bussarna. 128 bitar ska teoretisk vara dubbelt så snabbt som 64 bitar.

Så att sätta minnen rätt och att de är matchade kan man säga är rätt viktigt.

kan man alltså tolka det här resonemanget som att det hänger på moderkortet hur mycket RAM-minne man kan utnyttja med ett 32- bitars XP?

Xp 32-bit kommer bara använda 3gb till applikationer oavsett hur mycket ram du slänger in i datorn.

Postat

Börjar faktiskt tänka om. Ska slänga in 2gb till i min burk lutar det åt.

Postat

Faktum kvarstår ju; De professionella musikdatortillverkarna Frost och Forss, som jag länkade till förut, använder 4 GB i sina XP-maskiner. Gör de det trots att de vet om att det inte används mer 3GB eller har de hittat ett sätt att utnyttja det fullt ut? Har de 64-bitars XP i sina datorer? XP x64 som enligt en annan tråd har "feta kompabilitetsproblem"?

Någon som vet?

Jag har också noterat att de använder XP Pro. (optimerat för audio). Är det något i XP Pro som gör det bättre lämpat för en musikdator än XP Home?

Postat
Faktum kvarstår ju; De professionella musikdatortillverkarna Frost och Forss, som jag länkade till förut, använder 4 GB i sina XP-maskiner. Gör de det trots att de vet om att det inte används mer 3GB eller har de hittat ett sätt att utnyttja det fullt ut? Har de 64-bitars XP i sina datorer? XP x64 som enligt en annan tråd har "feta kompabilitetsproblem"?

Någon som vet?

Jag har också noterat att de använder XP Pro. (optimerat för audio). Är det något i XP Pro som gör det bättre lämpat för en musikdator än XP Home?

Bra frågor, undrar också.

Postat

Någon som vet?

Bra frågor, undrar också.

Här är en engelsk sida som klarar ut begreppen och skillnaderna mellan xp home och pro Länk...

I prestanda ska det inte vara någon skillnad mellan dem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.