Jump to content
Annons

Sliderör - glas eller metall?


Lithium

Recommended Posts

Funderar på att köpa ett par sliderör, men skall man ha glas eller metall rör?

Vilket låter bäst på stålsträngad akustisk respektive elgitarr, eller spelar det ingen roll? :rolleyes:

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde rubrik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Personligen föredrar jag glasrör, tycker det är mer lättspelat än metall. Det finsn nog en viss ljudskillnad men för mig är det vad som känns bäst som är viktigt. Det tråkiga svaret blir nog: testa och se vad du själv gillar bäst.

Edit:

Skall du köpa ett par rör så köp ett av varje sort - så kan du alternera efter vad du känner för.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Jan (oregistrerad)

Jag spelar både med glas- och mässingsrör som slide-rör. Jag får säga att vill du ha en renare och fyllig ton så har jag upptäckt att mässing är det bästa. Vill du ha lite tunnare ton och lite mer skramligt så får du nog välja glas. Detta är ju mer en ren spelteknisk detalj.

Tänk på att om du använder dig av ett glas-sliderör så sätt det på lillfingret och dämpa med pekfingret så att du slipper allt för mycket skrammel och bitoner. Det är bara ett tips. Det är ju förvisso lättare att spela med glasrör i och med det är inte lika tungt som ett mässingsrör.

Vad har du för strängtjocklek när du spelar slide? Har du 0.9-10-set eller har 14-15-set. Jag spelar själv på 14-15-set strängar. Det blir ganska hårdspelade strängar, men vilken ton och vilken sustain gentemot slide-röret. Spelar man på för tunna strängar så kan inte tonen bli så långvarigt och att du slår emot bandstavarna med slide-röret.

M.v.h.

Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar både med glas- och mässingsrör som slide-rör. Jag får säga att vill du ha en renare och fyllig ton så har jag upptäckt att mässing är det bästa. Vill du ha lite tunnare ton och lite mer skramligt så får du nog välja glas. Detta är ju mer en ren spelteknisk detalj.

Tänk på att om du använder dig av ett glas-sliderör så sätt det på lillfingret och dämpa med pekfingret så att du slipper allt för mycket skrammel och bitoner. Det är bara ett tips. Det är ju förvisso lättare att spela med glasrör i och med det är inte lika tungt som ett mässingsrör.

Vad har du för strängtjocklek när du spelar slide? Har du 0.9-10-set eller har 14-15-set. Jag spelar själv på 14-15-set strängar. Det blir ganska hårdspelade strängar, men vilken ton och vilken sustain gentemot slide-röret. Spelar man på för tunna strängar så kan inte tonen bli så långvarigt och att du slår emot bandstavarna med slide-röret.

M.v.h.

Jan

Kör med 0.11 på strängarna, menar du att det blir mer sustain/bättre med tjockare strängar?

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med tidigare talare.. glasrör är mkt tjockare, och tillför mkt biljud.. kan va ball om man vill ha det.. 🙂

mitt glasrör har även spruckit, efter att jag tappat det i golvet, när vi suttit o lirat när man vart lite på kanelen.. 🙂

köp både glas och stålrör och pröva vilket som passar dig bäst..

Link to comment
Dela på andra sajter

mitt glasrör har även spruckit, efter att jag tappat det i golvet, när vi suttit o lirat när man vart lite på kanelen.. 🙂

🙂

På kanelen var det, ja. Och apro på kanel så kan man ju ta en tom kryddburk och slida med. Även en tom ölflaska går bra, särskild ovan nämnda sammanhang.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jan (oregistrerad)

Jo, spelar du med tjockare strängar så generar det längre och kraftigare vibrationer vilket fixar till den långa sustainen. Men sedan skall du veta att det är jobbigt att lägga ackord på så tjocka strängar. Spelar man i ett öppet ackord som D- eller E-dur etc så kan du lägga olika ackordgrepp på den öppna stämningen och på så sätt få snygga harmonier som add 9:or etc.

M.v.h.

Jan

Jag spelar både med glas- och mässingsrör som slide-rör. Jag får säga att vill du ha en renare och fyllig ton så har jag upptäckt att mässing är det bästa. Vill du ha lite tunnare ton och lite mer skramligt så får du nog välja glas. Detta är ju mer en ren spelteknisk detalj.

Tänk på att om du använder dig av ett glas-sliderör så sätt det på lillfingret och dämpa med pekfingret så att du slipper allt för mycket skrammel och bitoner. Det är bara ett tips. Det är ju förvisso lättare att spela med glasrör i och med det är inte lika tungt som ett mässingsrör.

Vad har du för strängtjocklek när du spelar slide? Har du 0.9-10-set eller har 14-15-set. Jag spelar själv på 14-15-set strängar. Det blir ganska hårdspelade strängar, men vilken ton och vilken sustain gentemot slide-röret. Spelar man på för tunna strängar så kan inte tonen bli så långvarigt och att du slår emot bandstavarna med slide-röret.

M.v.h.

Jan

Kör med 0.11 på strängarna, menar du att det blir mer sustain/bättre med tjockare strängar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, spelar du med tjockare strängar så generar det längre och kraftigare vibrationer vilket fixar till den långa sustainen. Men sedan skall du veta att det är jobbigt att lägga ackord på så tjocka strängar. Spelar man i ett öppet ackord som D- eller E-dur etc så kan du lägga olika ackordgrepp på den öppna stämningen och på så sätt få snygga harmonier som add 9:or etc.

M.v.h.

Jan

Tack för info.

Jag är helt grön på det här med slide, men det låter ju så himla snyggt och en bra gitarrist är jag så det ska nog inte va helt omöjligt att lära sig.

Om du vet någon bra guide eller dylikt på nätet så får du gärna rekomendera!

😛

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använde en glasslide under många år, men när den tappades i golvet så införskaffades en mässingslide.

Faktiskt skönare med mässing tycker jag och bra ton. Rekommenderas.

Jag ska prova en keramisk slide snart, men antar att dom liksom glas går sönder väldigt lätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jan (oregistrerad)
Jo, spelar du med tjockare strängar så generar det längre och kraftigare vibrationer vilket fixar till den långa sustainen. Men sedan skall du veta att det är jobbigt att lägga ackord på så tjocka strängar. Spelar man i ett öppet ackord som D- eller E-dur etc så kan du lägga olika ackordgrepp på den öppna stämningen och på så sätt få snygga harmonier som add 9:or etc.

M.v.h.

Jan

Tack för info.

Jag är helt grön på det här med slide, men det låter ju så himla snyggt och en bra gitarrist är jag så det ska nog inte va helt omöjligt att lära sig.

Om du vet någon bra guide eller dylikt på nätet så får du gärna rekomendera!

😊

Det finns en duktig slidegitarrist som heter Bob Brozman och han har gett ut DVD-skivor med kurser i slide som bl.a. innehåller olika spelteknik, tricks och snygga bendfraser etc. Honom kan jag varmt rekommendera. Han har även släppt en bra skiva som heter "A truck load of blues". Den kan jag också varmt rekommendera. Sonny Landreth, Ry Cooder är inte heller att förbi gå. Fruktansvärt duktiga gitarrister.

M.v.h.

Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jan (oregistrerad)

"String damping" lät intressant, vad är det för något? Är det något slags capo?

M.v.h.

Jan

Jag använder glass, man får lära sig att använda dom andra fingrarna för att dämpa helt enkelt.

Sen använder jag "string damping" så jag har redan reducerat mycket skitljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

"String damping" lät intressant, vad är det för något? Är det något slags capo?

M.v.h.

Jan

Jag använder glass, man får lära sig att använda dom andra fingrarna för att dämpa helt enkelt.

Sen använder jag "string damping" så jag har redan reducerat mycket skitljud.

http://www.scottymoore.net/dampers.html

Lättast är dock att knyta en socka eller annat elastisk material över halsen. Finns också dom som sätter en liten skumgummi bit bakanför stallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...