Jump to content
Annons

Stormembransmic?

hejhej38 (oregistrerad)

Recommended Posts

hejhej38 (oregistrerad)

Hej!

Jag skulle behöva lite råd om jag ska köpa en stormembrans kondensatormic.

Jag har för tillfället en macbook, ljudkort och två micar. Jag har också tillgång till en sm58.

Jag spelar in i första hand trombon och flygel (och lite annat, ägg, lite sång kanske...)

Min tanke var nu att köpa en billig strormembran som komplement eller ersättning till mina nuvarande micar.

Frågan är nu, är det på någon punkt bättre med en stormembran utav det jag spelar in?

Och i så fall är det någon större skillnad?

Tack på förhand

Redigerat av hejhej38
Dela på andra sajter

Annons
hejhej38 (oregistrerad)

Ja budgeten är under 3000, jag hade tänkt mig ca 1000-2000 kr.

Okej tack, de ska jag kolla på. Behöver man en micpreamp?

Gör det stor skllnad?

Dela på andra sajter

B1 + VTB-1 säljs på vissa ställen för ett paketpris på ca 2300:- (med listpriser hamnar de på 2650:- ).

Har du inte fantommatning från ditt ljudkort, så behöver du en extern micpreamp. Likadant om du har ett standardljudkort i datorn, så är sämsta delen i det just micingången - så oavsett vilken mic du använder, så blir det bättre ljud och lägre brus med en hygglig preamp. SM58 är dynamisk, så den behöver ingen fantommatning, utan fungerar även på ett inbyggt ljudkort så länge det finns en mikrofoningång. Rörmicar har egen spänningsmatning som medföljer, så de behöver inte heller fantommatning, men ett standardljudkort har som sagt en väldigt risig mikrofoningång, så en extern preamp är att föredra även för dem.

Skaffar du ett nytt ljudkort som även innehåller micpreamp med fantommatning, så behöver du däremot inte någon extern preamp - men ett sådant ljudkort OCH en stormembrans kondensatormic, kommer nog att hamna lite över budgeten, är jag rädd...

Studio Projects B1 är min favorit bland stormembranarna i lägsta prisklassen, men det är ju alltid en smaksak, så hämta gärna smakprov på olika modeller från min testsite och avgör själv. 😳

Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Hej!

Jag skulle behöva lite råd om jag ska köpa en stormembrans kondensatormic.

Jag har för tillfället en macbook, ljudkort och två micar. Jag har också tillgång till en sm58.

Jag spelar in i första hand trombon och flygel (och lite annat, ägg, lite sång kanske...)

Min tanke var nu att köpa en billig strormembran som komplement eller ersättning till mina nuvarande micar.

Frågan är nu, är det på någon punkt bättre med en stormembran utav det jag spelar in?

Och i så fall är det någon större skillnad?

Tack på förhand

Jag tycker du ska kolla in lite naturligare mickar än B1 med tanke på instrumenten du nämner. Har en line audio SM3 till salu för 2 lax, kanske något att tänka på 😳

Dela på andra sajter

precis vad elof säger tänkte jag säga.. 😳

men jag tänkte rekommendera CM3 istället!!! neutral och lättjobbad mick!!

iofs småmembranare, men de e väl SM3 med.. 😊

Dela på andra sajter

Ja - fast det är ett paket med 3st småmembranskapslar som ersätter det traditionella stora membranet.

Line Audios micar är mycket trevliga, helt klart. De finns också med bland mina testinspelningar, så att man kan jämföra. De kan kännas lite "tråkiga" eftersom de är väldigt raka, men de tar ju upp ljudkällan väldigt nära sanningen. 😆

Dela på andra sajter

Ja - fast det är ett paket med 3st småmembranskapslar som ersätter det traditionella stora membranet.

Line Audios micar är mycket trevliga, helt klart. De finns också med bland mina testinspelningar, så att man kan jämföra. De kan kännas lite "tråkiga" eftersom de är väldigt raka, men de tar ju upp ljudkällan väldigt nära sanningen. 😆

bra där!!

jag kan tycka att line audios mickar är att rekommendera åt folk som inte har så mkt erfarenhet, och vill utvecklas, för de är så rena, och ärliga!!!

bra att växa i!!

inte för att jag menar att de är ngra slags amatörmickar, det är de inte, men de är som sagt bra att växa i!!

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
hejhej38 (oregistrerad)

om man bara kollar på trombon. Vad tycker ni de skulle passa för trombon?

Nu menar jag inte i första hand någon modell eller märke, utan mer om de ska vara dynamisk eller kondensator eller kanske band, och om de ska vara stormembran eller småmembran och så vidare....

Dela på andra sajter

om man bara kollar på trombon. Vad tycker ni de skulle passa för trombon?

Nu menar jag inte i första hand någon modell eller märke, utan mer om de ska vara dynamisk eller kondensator eller kanske band, och om de ska vara stormembran eller småmembran och så vidare....

Har faktiskt inte testat spela in trombon, eller något annat blåsinstrument.

Men det mest logiska känns som det är att använda en SM57 till det.

Typ sätta micken vid hålet där ljudet kommer ut (jag kan inga blås-termer:P).

Att köra med en stormembranare skulle nog inte jag testa i förstahand, isåfall

måste man nog rikta trombonen en bit bort från den om det inte ska dista i micken

(om man inte har något i stil med pad). Och det kan ge sämre ljud.

har du testat med din Sm58? Den är ganska lik 57:an.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.