akahumlan Postat 17 november 2007 Dela Postat 17 november 2007 (redigerat) Tjabba Jag var inne på musikbörsen här om dagen och frågade dom om vilket externt kort jag skulle köpa till mig intel iMac. Svaret var att dom bara hade ett kort som var kompatibelt med intel-macar, kommer inte ihåg namnet dock. Så jag tänkte kolla med er vilket som är det bästa externa ljudkotet som fungerar med intel, prisklass upp till 3500:- Jag har egentligen ingen större koll på vad som är bra/dåligt så ni får gärna förklara det när ni ändå är igång. Det kommer att användas i en liten hemmastudio med en ADK A51e-mic. Hoppas ni har några bra förslag 😆 Tack på förhand Redigerat 18 november 2007 av akahumlan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 17 november 2007 Dela Postat 17 november 2007 (redigerat) antingen är de på MB där du bor riktiga lurendrejare eller så vet dom inte så mkt helt enkelt.. det finns väääldigt många ljudkort som funkar med intelmacarna.. sök bara på forumet så ska du se att det dyker upp ngt!! edit: kortet som du kanske råkade på misstänker jag var Apogee Symphony eller likn. kostar runt 20 000 pix och är gjort för att arbeta mot en mac!! Redigerat 17 november 2007 av IDF Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
akahumlan Postat 17 november 2007 Trådstartare Dela Postat 17 november 2007 (redigerat) Nja, kortet dom visade på börsen var ett som kostade 3600 :-. Känns lite dumt att jag inte alls kommer ihåg namnet på det, men det skyltade med att det var "Intel kompatibelt", som om det vore något unikt. Får söka runt lite mer på forumet, men om ni har några tips på bra ljudkort i 3500:- klassen så är tips väldigt välkommna. Redigerat 17 november 2007 av akahumlan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 17 november 2007 Dela Postat 17 november 2007 i den prisklassen tycker jag du vekrligen ska kolla in ett beggat motu ultralite!!!! går mellan 3000-4000 pix.. tveklöst det mest prisvärd och enligt mitt tycke det bästa ljudkortet på marknaden för det priset!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
akahumlan Postat 17 november 2007 Trådstartare Dela Postat 17 november 2007 Det viktigaste är att kortet fungerar BRA med mac, spec intel-mac. Läste lite mer här på forumet nu och det verkar som att vissa kort inte alls trivs med mac. Vart kan man hitta beggade motu ultralite? Finns det någon bra köp/sälj-marknad för sånna prylar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 18 november 2007 Dela Postat 18 november 2007 Prisvärt är något av mboxarna ifrån digidesign. Då får du dessutom med ett grymt bra inspelningsprogram, enligt min mening, Pro Tools. /Nils Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dannepop (oregistrerad) Postat 18 november 2007 Dela Postat 18 november 2007 Det är så att nästan alla externa funkar med intelMacen. Välj det du tycker är bäst och sedan kan du kolla kompabiliteten. Många ljudkort har stöd för Macens CoreAudio! Själv använder jag Edirol FA101, inga problem med det! Danne/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dr.kaufman (oregistrerad) Postat 18 november 2007 Dela Postat 18 november 2007 Prisvärt är något av mboxarna ifrån digidesign. Då får du dessutom med ett grymt bra inspelningsprogram, enligt min mening, Pro Tools. /Nils +1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
akahumlan Postat 18 november 2007 Trådstartare Dela Postat 18 november 2007 (redigerat) Nu har jag bestämmt mig, blir antingen Phase x24 FW eller Focusrite Saffire LE. Båda verkar bra och kommer nog bli nöjd, så jag frågar er vilket ni skulle välja av dessa två. Sen har jag en viktigt fråga också, som jag skulle uppskatta snabba svar på. Har nyligen läst att det finns problem med nya iMac's firewire, kommer detta att skapa problem för mig med FW-ljudkort? Någon här som har nya MacBook Pro eller Aluminium iMac'en och kör firewire ljudkort på dom? Redigerat 18 november 2007 av akahumlan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
klasho Postat 18 november 2007 Dela Postat 18 november 2007 Nu har jag bestämmt mig, blir antingen Phase x24 FW eller Focusrite Saffire LE.Båda verkar bra och kommer nog bli nöjd, så jag frågar er vilket ni skulle välja av dessa två. Sen har jag en viktigt fråga också, som jag skulle uppskatta snabba svar på. Har nyligen läst att det finns problem med nya iMac's firewire, kommer detta att skapa problem för mig med FW-ljudkort? Någon här som har nya MacBook Pro eller Aluminium iMac'en och kör firewire ljudkort på dom? Jag har terratec phase x24 fw som jag har till min nya Imac och det går som smort. Visserligen är jag nybörjare så jag vet inte riktigt "hur det SKA vara". Men jag har inte haft några direkta problem. Logic har kraschat nån gång när jag började spela in men det är nog mer beroende på att jag inte riktigt visste vad jag gjorde och fuckade ur. Har inte hänt på senare tid. Annars är det hur smidigt som helst. Man behöver inte ladda hem några drivrutiner för den stöds redan av core audio så det e bara att koppla in, installera (några enkla knapptryck), välja den i ditt daw och köra. Jag har inte heller märkt av några latency problem. Dessutom är den väldigt snygg ihop med Imacen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.