Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

I senaste numret av Studio ger Linus tips om groove-kvantisering. Men vad gör egentligen "Shuffle" och "Groove" i ReGroove-mixern?

"Shuffle" känner vi till sen tidigare, den senarelägger varannan 16-del, och jag antar att det är likadant här. Eller?

Och "Groove"?

En gissning från min sida är att Groove har samma funktion som "Tool window (F8) -> Tools -> Quantize -> Amount", men jag vet egentligen inte.

videon gör mig inte mycket klokare.

Nån som vet?

Kanske Linus?

Annons
Postat

Groove-kvantisering kom i Cubase -atari versionen. Istället för att skifta alla 16-delar, eller varannan eller . . . så kunde man då analysera ett sväng och använda det som en kvantiseringsmall.

Man kan då ta något som har ett inbyggd sväng - kanske ett trumsväng man gillar - och använda den som kvantiseringsmall för typ bas, osv.

Shuffle förflyttar varannan 8/16-del i procent.

Postat

Jovisst, så långt är jag med.

Men vad gör groove-kontrollen? Vad är det man ökar/minskar genom att dra i den, konkret?

drloop (oregistrerad)
Postat

Mer eller mindre groovy?

Postat
Men vad gör groove-kontrollen? Vad är det man ökar/minskar genom att dra i den, konkret?
Max-värde följer både groovemallens kvantisering och anslagskänsla fullt ut.

Sänker du Groove-regeln avtar svänget gradvis och du närmar dig originaltajmingen i midispåret.

Sedan kommer Shuffle, som du verkar veta, skjuter på sextondelar för att skapa mer punktering/triolkänsla och svänga till det.

Det finns dels Global shuffle som motsvarar en generell shuffle-kontroll, ungefär som Shuffle-poten i Reason 3.

Utöver den finns en shuffle-kontroll på varje ReGroove-kanal.

Postat
Max-värde följer både groovemallens kvantisering och anslagskänsla fullt ut.

Sänker du Groove-regeln avtar svänget gradvis och du närmar dig originaltajmingen i midispåret.

Jag antar att det innebär att halvdragen regel flyttar noterna och velocityn halvvägs mot kvantiseringen ...

Men hur lirar det i så fall med "Timing impact" och "Velocity impact" i Groove Settings? Vilket styr?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.