the_minstrel Postat 25 september 2004 Postat 25 september 2004 Vet inte under vilken rubrik denna fråga skulle passat bäst... Hursomhelst. Tänkte försöka mig på att göra en remix av en befintlig akustisk låt. Arbetar i Cubase SL2. Eftersom det är en akustisk inspelning är tempot alltså inte konstant, vilket ställer till problem vid redigering av midiinformation. Min tanke var att bygga på det befintliga arrangmenaget och klippa och klistra lite i låten. Vad gäller bas, orglar o.s.v. är det inga problem, så pass duktig är jag på att spela klaviatur så jag sätter det utan att behöva ta till kvantiserering. Trummorna förorsakar däremot stora problem för mig, och utan att kunna kvantisera eländet låter det, ja, eländigt. 🙂 Finns det något sätt att komma runt detta problem? Kanske något program som kan beräkna tempot utifrån angivna puntker i låten, så får man manuellt ändra tempot i tempotrack i cubase? Verkar dock rätt krångligt... Alla tips är välkomna. :]
VacUm Postat 25 september 2004 Postat 25 september 2004 Det är faktiskt enklare än vad man kan tro att sitta och "tempa" låtar genom att göra förändringar i tempolistan. Har jobbat så massor när jag har plankat musik. Alltså, få tempot att följa orginalet.
Andreas L Postat 25 september 2004 Postat 25 september 2004 Vet inte under vilken rubrik denna fråga skulle passat bäst... Hursomhelst. Tänkte försöka mig på att göra en remix av en befintlig akustisk låt. Arbetar i Cubase SL2. Eftersom det är en akustisk inspelning är tempot alltså inte konstant, vilket ställer till problem vid redigering av midiinformation. Min tanke var att bygga på det befintliga arrangmenaget och klippa och klistra lite i låten. Vad gäller bas, orglar o.s.v. är det inga problem, så pass duktig är jag på att spela klaviatur så jag sätter det utan att behöva ta till kvantiserering. Trummorna förorsakar däremot stora problem för mig, och utan att kunna kvantisera eländet låter det, ja, eländigt. 😲 Finns det något sätt att komma runt detta problem? Kanske något program som kan beräkna tempot utifrån angivna puntker i låten, så får man manuellt ändra tempot i tempotrack i cubase? Verkar dock rätt krångligt... Alla tips är välkomna. :] OM du är ute efter att ha ett fast tempo i låten så kan du ju bara göra detta genom att klippa upp orginalinspelningen vid givna punkter, justera dem tidsmässigt och sedan använda Close Gaps, för att strecha de uppklippa delarna så att de anpassas efter den fasta takten. Det är inte jättesvårt, men det kan höras olika mycket beroende på hur stora justeringar du behöver göra. Har inte provat det sätt som Vacum beskriver, men om du vill behålla så bra kvalite på orginalinspelningen som möjligt så är det klart den bästa lösningen.
the_minstrel Postat 26 september 2004 Trådstartare Postat 26 september 2004 Tackar för tipsen. 😲 Har suttit och "tempat" låten nu. Har gjort ett klipp i ljudspåret vid varje tempoändring för att enklare kunna korrigera tempot ifall så skulle behövas under projektets gång (brukar höras bättre om tempot är fel då man lagt på mer instrument). På så sätt behöver jag bara korrigera tempot på ett ställe, och sedan använda funktionen Close Gap för att passa in audio-segmentet till det nya tempot. Så en kombination av de två metoderna skulle man väl kunna säga. :]
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.