Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Vi har precis blivit klara med våran demo, och tänkte om man skulle kunna ge CD:n ett värdigare utséende 😄 Vi undrar däför hur man gör om man ska trycka något på cd:n, som en logga eller något sånt, och om detta är något man kan åstakomma med en vanlig dator. Vet inte om det stämmer, men har kanske hört någonstanns att det finns dataprogram som klarar av att göra det. :rolleyes:

Någon som har gkort det innan som vet hur man bär sig åt?

Annons
Postat

Det finns skrivbara CD-skivor som man lägger i en specialskrivare för att få ut precis vad man vill på dem. Annars finns det också självhäftande etiketter som man klistrar på CD:n, efter att ha skrivit ut dem i en vanlig skrivare.

Det finns också vad som kallas "Light Scribe", där lasern kan bränna in mönster på skivorna (kräver speciella skivor och speciell brännare), men det tar så lång tid, att det är mindre användbart...

Postat

Många bläckstråleskrivare har funktioner för att skriva ut direkt på speciella cd-skivor. Dessa skivor är inte särskilt mycket dyrare än de vanliga som finns i affärerna. Billigast blir det förmodligen att beställa från exempelvis www.wesellcd.com . De program som följer med skrivarna brukar fungera ganska bra men skulle ni vilja ha ett lite bättre program finns Acoustica CD Label Maker.

Det andra alternativet är att anlita ett företag som trycker upp allt åt er. Ca 200 skivor brukar miniupplagan ligga på.

• 1 år senare...
Postat

jag slår ett slag för http://se.wesellcd.dk/?page=products&product_id=1233

Billigt och bra! Lite tråkigt att man måste ha en skrivare som klarar av att skriva på skivorna bara, men man kan få en för en tusing skulle jag tro.

Tur att man har vänner ibland 🙂 Gjored min debut på nogra sådana skivor, sen gjorde jag omslag i tjockt glansigt papper. Bra att ha jobbet till sånt 😄

Postat

Min hemlighet.

1 - en särskild sorts skivor. Verbatim Glossy CD.

2 - en bläckstråleskrivare som kan skriva på CD. Jag har en Canon, helnöjd, men det kan finnas andra.

Glossy CD-n blir riktigt snygg, en helblank yta med bild / text med mera.

// Gunnar

Postat
Min hemlighet.

1 - en särskild sorts skivor. Verbatim Glossy CD.

2 - en bläckstråleskrivare som kan skriva på CD. Jag har en Canon, helnöjd, men det kan finnas andra.

Glossy CD-n blir riktigt snygg, en helblank yta med bild / text med mera.

// Gunnar

Ofan så det finns det med! en aning byra kan jag tänka mig? verbatim är ju dyra som dom är från början 😐 måste kolla upp, skönt att slippa den pappriga ytan!

Musichelp (oregistrerad)
Postat
Många bläckstråleskrivare har funktioner för att skriva ut direkt på speciella cd-skivor. Dessa skivor är inte särskilt mycket dyrare än de vanliga som finns i affärerna. Billigast blir det förmodligen att beställa från exempelvis www.wesellcd.com . De program som följer med skrivarna brukar fungera ganska bra men skulle ni vilja ha ett lite bättre program finns Acoustica CD Label Maker.

Det andra alternativet är att anlita ett företag som trycker upp allt åt er. Ca 200 skivor brukar miniupplagan ligga på.

Liten rättning där. Miniupplagan ligger runt 10 st hos de flesta företag som bränner CD:s och printar på dem.

• 2 veckor senare...
Postat

Nån som har bra tips på beprövade bläckstråleskrivare? Har sett både Epson och Canon men nån som använder dessa o kan rekommendera?

Tack på förhand!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.