Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena nu Àr det sÄ att jag Àr jÀvligt trött pÄ mitt gammla sketna mapex vs trumset och har bestÀmt mig för att köpa nya eller begagnade. Problemet Àr det att nÀr jag kollade i musikaffÀrern sÄ var ju inte trummor stÀmmda sÄ man hörde ju inte vad som lÀt bra. SÄ jag undrar vilka trummor jag ska köpa. Jag hade tÀnkt mig en budget pÄ mellan 15-20 lakan.Jag spelar typ lite allt möjligt sÄ jag vill ha ett shysst allround-set.

Annons
Postat

yamaha 9000 Àr det ultimata kitet för ALLA!!

btw, sök runt med..!!!

Postat

Gretsch Àr nog mina personliga favoriter. Har ett renown maple. De ligger pÄ ungefÀr 20 000 nya tror jag, inkl virvel.

Det kanske gÄr att hitta begagnat för en billig peng. Annars blir det ju lite över budgeten om man mÄste köpa till stativ och cymbaler och hela köret.

Postat

Som overkill sÀger sÄ kan du fÄ riktigt riktigt bra trummor för de pengarna, sÄvidare du inte ska ha cymbaler ocksÄ. för dessa kostar ju hÀlften av hela kittet.

SjÀlv köpte jag gretsch nÀr jag köpte nya för nÄgon mÄnad sen. riktigt nöjd Àr jag! hitills har det gÄtt poÄ 10 000 med cymbaler. dock har jag inte köpt alla cymbaler Àn sÄ.

förutom gretsch kan du kolla pÄ Yamaha ocksÄ som IDF sa. bra mÀrke dÀr!

Premier Àr ocksÄ ett mÀrke som har riktigt bra trummor utan att vara svindyra

đŸ˜Č

Postat

tack för tipsen, assÄ nÀr jag skrev 15-till 20k menade jag med cymbaler. Jag har faktiskt aldrig testat ett yamaha 9000 dem ser ju inte sÄ mÀrkvÀrdiga ut precis men jag ahr hört frÄn annat hÄll att dem ska vara jÀvligt bra, kanske fÄr försöka hitta ett sÄdant.

Postat (redigerat)

Jag har spelat trummor i mĂ„nga Ă„r och hade jag haft 15-20 000 att lĂ€gga pĂ„ trummor sĂ„ hade jag köpt detta med en gĂ„ng: 😏

http://www.blocket.se/vi/13523404.htm?ca=15_s

Verkar vara ett pangkit.. dessutom Pearl och tom. Ziildian cymbaler! 😆

EDIT: Ny fungerande lÀnk: http://www.blocket.se/vi/13523404.htm?ca=15_s

😄

/M

Redigerat av Memphis
Postat
Jag har spelat trummor i mĂ„nga Ă„r och hade jag haft 15-20 000 att lĂ€gga pĂ„ trummor sĂ„ hade jag köpt detta med en gĂ„ng: 😏

http://www.blocket.se/vi/13523404.htm?ca=15_s

Verkar vara ett pangkit.. dessutom Pearl och tom. Ziildian cymbaler! 😆

/M

lÀnken funkar inte!!

• 2 mĂ„nader senare...
Postat

tack för alla fina svar :rolleyes: jag hittar tyvÀrr inga shyssta beggade trummor för tillfÀllet sÄ jag e lite inne pÄ att kanske gÄ ner lite i pris och köpa ett par tama superstar, antingen vanliga eller hyper-drive. NÄgon som har nÄn erfarenhet av dessa drums?

Postat (redigerat)

Jag lovar pÄ heder och samvete pÄ att det gÄr att fÄ ett riktigt superdunder-kanonljud ur dina trummor! Jag Àr sÄ pass sÀker pÄ det att du skulle kunna fÄ 20000 kr av mig (cash) om jag inte skulle kunna fÄ till ett skitbra ljud ur dem om jag bara fick chansen! Jag stÄr för vad jag sÀger för jag vet att det gÄr.

Vad jag vill sĂ€ga Ă€r att du gĂ„r helt fel vĂ€g nĂ€r du Ă€r inne pĂ„ att byta trummor för ljudets skull. Det gĂ„r att fĂ„ jĂ€ttebra trumljud ur vilket trumset som helst men man mĂ„ste veta vad som krĂ€vs och hur man gör. Om man inte vet och kan detta sĂ„ fĂ„r man inte sĂ„ bra ljud Ă€ven ur de dyraste trumseten som överhuvudtaget finns! Vad det handlar om i första hand Ă€r val av trumskinn, skicket pĂ„ skinnen och hur man stĂ€mmer dem. I viss mĂ„n handlar det Ă€ven om hur man spelar och vilken typ av sargar trummorna har liksom pukupphĂ€ngning. Det som betyder minst Ă€r trummorna i sig sjĂ€lvt Ă€ven fast fĂ„ tror det! Ända tills de blir överbevisade. Men sĂ„ Ă€r det. Nej, behĂ„ll ditt trumset, spara 15-20000 kr och lĂ€gg energin dĂ€r den behövs istĂ€llet, dvs. pĂ„ det som Ă€r grundproblemet. Det Ă€r mitt förslag. Med "grundproblemet" menar jag dĂ„ i första hand trumskinnen och hur man stĂ€mmer dem.

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Redigerat av Ludgo-Pelle
Postat

jo, jag Ă€r medveten om det du sĂ€ger. Men jag kĂ€nner att jag behöver byta av dels för omvĂ€xlingens skull och desutom att jag skulle vilja ha lite större större trummor Ă€n de jag har. Behöver desutom tvĂ„ trumset, ska inte sĂ€lja mitt mapex, de ska stĂ„ i replokalen. Men om jag nu Ă€ndĂ„ Ă€r igĂ„ng och ska skaffa nya kan jag ju lika gĂ€rna köpa ett bra trumset eftersom att jag har pengarna och vill byta upp mig lite 😏

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Tama Starclassic Àr ju det ultimata. Nypris pÄ ett shellpack brukar vÀl ligga pÄ runt 20 - 25.000kr.

Men har du samma tur som mig sÄ kan du hitta ett begagnat för 10 - 12.000kr. Och dÄ har du en

del cash kvar till cymbaler. De Àr lÀtt de bÀsta, mest prisvÀrda setten som jag har spelat pÄ i alla fall.

Yamaha? Men Jonas, nu fĂ„r du vĂ€l skĂ€rpa dig, haha. 😎

Postat
Tama Starclassic Àr ju det ultimata. Nypris pÄ ett shellpack brukar vÀl ligga pÄ runt 20 - 25.000kr.

Men har du samma tur som mig sÄ kan du hitta ett begagnat för 10 - 12.000kr. Och dÄ har du en

del cash kvar till cymbaler. De Àr lÀtt de bÀsta, mest prisvÀrda setten som jag har spelat pÄ i alla fall.

Yamaha? Men Jonas, nu fĂ„r du vĂ€l skĂ€rpa dig, haha. 😎

du lovordar bara tama för att du har ett sĂ„nt kit.. 😉

yamaha 9000 Àr riktigt bra allroundtrummor.. trummisen i ett band jag lirade ett tag med hade 9000 med 8,10,12 som hÀng och 14,16 som golv och en 22 kagge.. lÀt sÄ jÀvla bra med coatedskinn stÀmda högt som fan. sÄna som man vill ha i ett stort rum med mycket efterklang. mustigt!!

just nu i dagarna nÀr vi spelat in ytterligare en EP, sÄ har jag lirat pÄ ett kit med 12", 14,5" 14" , 16" och 20"kagge. flÀskar pÄ ordentligt med evans g1 clear pÄ pukor, ett gammalt remo coated skinn pÄ baskagge och ngt skumt mÀrke coated pÄ virvel.. evans som resonansskinn..

eftersom jag bankar ganska hÄrt pÄ pukorna fÄr jag ut det sköna trycket ur dom.

rÀtt litet och tajt rum, sÄ för att fÄ mkt resonans fÄr man banka ganska hÄrt dÀr inne..

kör med en meinl rakes 20 ride och en likadan 14hihat.. underlocket Ă€r en meinl reference serie hetro hihat.. 😄 lĂ„ter skitstort..

men i slutÀndan handlar det alltid om hur man stÀmmer.. jag har stÀmt slagskinnen ganska högt och resonansskinnen ganska lÄgt, för att fÄ till riktigt bonhamljud pÄ trummorna, men eftersom jag slÄr hÄrt fÄr jag klickigare ljud ur dom..

Postat

NÀr det gÀller soundet pÄ de olika fabrikaten sÄ behöver du inte bry dig ett endaste skvatt om just den biten!

Alla fabrikat lÄter bra om man bara vÀljer rÀtt skinn och stÀmmer de hyfsat rÀtt. Det Àr alltsÄ inte alls fabrikatet som styr

om trummorna lÄter bra eller inte. Det som snarare har mer betydelse Àr trÀslaget. VÀljer du trummor av maple sÄ fÄr du

en slags garanti pÄ att det passa utmÀrkt för just all round. Maple (lönn) Àr alltsÄ tycker jag det sjÀlvklara valet för din del.

NÀr detta om trÀslag Àr avklarat sÄ handlar det mer om att vÀlja ett fabrikat som man snarare trivs med av olika anledningar.

LÀgg ner mer tid pÄ att kolla hur du trivs (eller inte) men t.ex. pukhÄllarna, stÀmhus och stÀmskruvar, stativ mm.

Men OBS! Oavset vilket fabrikat du Àn köper av de större och mer etablerade fabrikaten, sÄ fÄr du bra trummor!

Idag finns det inga dĂ„liga trummor lĂ€ngre sĂ„vida vi inte talar om de billigaste lĂ„gbudget-kiten förstĂ„ss. Återigen:

VÀlj maple-trummor och sedan fabrikat efter smak och tycke. Vad du Àn skaffar dig frÄn t.ex. Gretsch, Pearl, Yamaha,

Premier, Ludvig, Sonor, Maple, DW, Tama m.fl. sÄ fÄr du bra ett trumset om du bara undviker instegsmodellerna.

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Postat
du lovordar bara tama för att du har ett sĂ„nt kit.. 🙂

yamaha 9000 Àr riktigt bra allroundtrummor.. trummisen i ett band jag lirade ett tag med hade 9000 med 8,10,12 som hÀng och 14,16 som golv och en 22 kagge.. lÀt sÄ jÀvla bra med coatedskinn stÀmda högt som fan. sÄna som man vill ha i ett stort rum med mycket efterklang. mustigt!!

just nu i dagarna nÀr vi spelat in ytterligare en EP, sÄ har jag lirat pÄ ett kit med 12", 14,5" 14" , 16" och 20"kagge. flÀskar pÄ ordentligt med evans g1 clear pÄ pukor, ett gammalt remo coated skinn pÄ baskagge och ngt skumt mÀrke coated pÄ virvel.. evans som resonansskinn..

rÀtt litet och tajt rum, sÄ för att fÄ mkt resonans fÄr man banka ganska hÄrt dÀr inne..

kör med en meinl rakes 20 ride och en likadan 14hihat.. underlocket Ă€r en meinl reference serie hetro hihat.. 🙂 lĂ„ter skitstort..

men i slutÀndan handlar det alltid om hur man stÀmmer.. jag har stÀmt slagskinnen ganska högt och resonansskinnen ganska lÄgt, för att fÄ till riktigt bonhamljud pÄ trummorna, men eftersom jag slÄr hÄrt fÄr jag klickigare ljud ur dom..

Tja. Delvis. Fast Ä andra sidan sÄ har jag haft ett gÀng kit nu. Och rent allmÀnt sÄ kÀnner jag att Tama och Pearl funkar svinbra, vad man Àn spelar. Fast det beror som sagt pÄ. Gillar ju bara Tama's Starclassic-serie. Dom andra kÀnns lite sÄdÀr. MÄnga gillar Superstar/Rockstar, men jag har aldrig gillat dom, Àven om Àven dom anvÀnds profissionellt. DÄ föredrar jag som sagt Pearls billigare kit. Ett export eller nÄgot sÄdant. Men har man 20.000 pÄ lager sÄ borde man inte tveka pÄ ett Starclassic. Det funkar verkligen till det mesta. Jazz, blackmetal, deathmetal, pop, rock - you name it. Fast jag mÄste erkÀnna att jag skulle vilja byta mitt Starclassic i Björk emot ett i Lönn, för det Àr ju skaplig skillnad. Det Àr rÀtt svÄrt att stÀmma dessa björktrummor högt, och samtidigt fÄ det att lÄta snyggt. Starclassic Maple lÄter mycket trevligare om man vill köra lite högre.

Det Àr just det att jag aldrig har varit nÄgot för Yamaha, trots att jag har spelat pÄ en del sÄdana kit. Fast som du sÀger sÄ Àr Recording 9000 rÀtt poppis. SÄ ja... det beror vÀl antagligen pÄ vad man ska spela och vad man gillar, gissar jag pÄ.

Postat
du lovordar bara tama för att du har ett sĂ„nt kit.. 😄

kör med en meinl rakes 20 ride och en likadan 14hihat.. underlocket Ă€r en meinl reference serie hetro hihat.. 🙂 lĂ„ter skitstort..

Tja. Delvis. Fast Ä andra sidan sÄ har jag haft ett gÀng kit nu. Och rent allmÀnt sÄ kÀnner jag att Tama och Pearl funkar svinbra, vad man Àn spelar. Fast det beror som sagt pÄ. Gillar ju bara Tama's Starclassic-serie. Dom andra kÀnns lite sÄdÀr. MÄnga gillar Superstar/Rockstar, men jag har aldrig gillat dom, Àven om Àven dom anvÀnds profissionellt. DÄ föredrar jag som sagt Pearls billigare kit. Ett export eller nÄgot sÄdant. Men har man 20.000 pÄ lager sÄ borde man inte tveka pÄ ett Starclassic. Det funkar verkligen till det mesta. Jazz, blackmetal, deathmetal, pop, rock - you name it. Fast jag mÄste erkÀnna att jag skulle vilja byta mitt Starclassic i Björk emot ett i Lönn, för det Àr ju skaplig skillnad. Det Àr rÀtt svÄrt att stÀmma dessa björktrummor högt, och samtidigt fÄ det att lÄta snyggt. Starclassic Maple lÄter mycket trevligare om man vill köra lite högre.

Det Àr just det att jag aldrig har varit nÄgot för Yamaha, trots att jag har spelat pÄ en del sÄdana kit. Fast som du sÀger sÄ Àr Recording 9000 rÀtt poppis. SÄ ja... det beror vÀl antagligen pÄ vad man ska spela och vad man gillar, gissar jag pÄ.

har man deg => DW all the way.......annars sÄ yammisar 9000....eller Pearl master custom...GRYMMMMAAAAAAAAAA

R

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.