Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag och mitt band hade tänkt att bygga oss en egen studio för inspelningar av egna låtar. Vi spelar metal/screamo,/post-hardcore.. Vad är allt som behövs för att man ska kunna spela in så att det låter professionelt? Vi är amatörer när

det gäller detta och vet knappt något.

MVH henrik

Annons
Postat
Jag och mitt band hade tänkt att bygga oss en egen studio för inspelningar av egna låtar. Vi spelar metal/screamo,/post-hardcore.. Vad är allt som behövs för att man ska kunna spela in så att det låter professionelt? Vi är amatörer när

det gäller detta och vet knappt något.

MVH henrik

Ni har inte funderat på att spela in i en färdig studio då istället?

Ni lär ju spara en massa pengar på det.

Postat (redigerat)

Väldigt sant, för det är asdyrt om man skall få till en bra studio. Speciellt om man skall spela in på en seriös nivå.

Det som behövs, förutom massa stålar?

Mixer

Mikrofoner, för sång och för att mik'a trummor och gitarrer.

Mikrofinförstärkare

Kablar

Kompressor

Effekter, t.ex Reverb och Delay

Dator eller porta att spela in på.

Monitorhögtalare för mixningsjobbet.

En lokal, där man kan spela in instrument var för sig. Det behövs ju inte ett rum till varje instrument, men ett rum som är korrekt dämpat så att ni kan spela in i det rummet.

hmm, märker att det blir ett långt inlägg och redan nu är det lite för ostrukturerat.

Kolla priser i befintliga studios!

Ni kanske mer är ute efter en replokal där ni har kontroll på ljudet?

Redigerat av Light Head
Postat

Till oavanstående: Ska dom inte hyra in musiker också för att slippa köpa egna instrument?

Dom kanske helt enkelt vill spela in själva för att det är roligt, precis som för många andra här på forumet.

Detta behövs:

Hyfsad dator

Ljudkort med ett gäng ingångar och preamps som t ex ett Presonus FP10 (tidigare Firepod) kostar runt 4000 kr

Mikrofoner till trummorna, finns set som är helt ok att börja med för runt 2000 kronor

Mikrofon till gitarrförstärkare, Shure SM57

Mikrofon till sång, finns ett gäng stormembrans kondensatormikrofoner för runt tusenlappen. Till skriksång ala screamo passar dock oftast en SM57 alldeles utmärkt. Allra bäst i mina öron är en stormembranig dynamisk mikrofon som t ex Shure SM7B. Riktigt bra till hårdare sång.

Monitorer/hörlurar

Sladdar och stativ

Inspelningsprogram

Postat
Till oavanstående: Ska dom inte hyra in musiker också för att slippa köpa egna instrument?

Dom kanske helt enkelt vill spela in själva för att det är roligt, precis som för många andra här på forumet.

Ville bara väcka tanken, man kan ju hyra in sig i en bra studio utan att bli alltför fattig.

Postat

Precis som emil sa så vill vi spela in själva för att det är kul! Behöver man inget mixerbord, eller fixar datorn allt?

Vilket inspelningsprogram är att rekomendera? Vad är "en hyfsad dator"? ingen värstig? gärna exempel tack=)

Tack för alla svar / henrik

Postat
Precis som emil sa så vill vi spela in själva för att det är kul! Behöver man inget mixerbord, eller fixar datorn allt?

Om ni har ett ljudkort som har lika många ingångar och preamps som det antal mikrofoner eller instrument ni vill spela in så tycker jag att ett mixerbord är onödigt. Med ett sånt ljudkort kopplar ni mickar och instrument direkt till ljudkortet.

Vilket inspelningsprogram är att rekomendera? Vad är "en hyfsad dator"? ingen värstig? gärna exempel tack=)

Tack för alla svar / henrik

Studio hade ju en datorbyggarskola för inte så länge sedan, försök få tag på dom numren om du inte har dom. Jag byggde en dator efter dom rekommendationerna för ett tag sedan och har hittills inte haft några problem alls med den datorn.

Postat

vill slå ett slag för akustiken i det rum ni tänker använda också....

det behöver inte bli så offantligt dyrt, men ha det i åtanke i alla fall....det spelar liksom ingen roll hur mkt ni lägger på utrustning om ni inte har tänkt på akustiken.

tips på vanliga enkla saker som avsevärt kan förbättra akustiken är:

Soffor, fotöljer, bohyllor(med böcker i), mattor (gärna tjocka, och många), ihoprullade madrasser i hörnen(jag vet, ser förjävligt ut, men funkar faktiskt bra för att få bukt med basen) osv osv....men vad ni än gör, skippa äggkartonger!!

ska ni lägga pengar på akustikmaterial finns det mkt att välja på....och jag är säker på att det finns folk här inne som kan ge bra info om utbudet.... 🙂

löser ni aktustiken så höjer ni er över de flesta hemmademoinspelningarna, oavsett utrustning....och ju bättre ljud ni får fram på demos, desto bättre gensvar kommer ni få....

Postat

Vill man prodda själv kommer det ta väldigt lång tid i eventuellt inhyrd studio vilket innebär att det blir väldigt dyrt. Jag hade satsat på ett mellanting: hyr in er en dag på ett bra ställe och lägg grunder (bar/tr/gitarr kanske?), skaffa hyffsad dator, en SM57 och en kondingmik, en vettig preamp och gör resten själva.

Studiohyra: 3000:-

Mac mini med 2gb minne: 6855:-

Logic Studio: 4700:-

Ljudkort: 2000:-

Mikar: 2000:-

Preamp: 2000:-

Ni hamnar på drygt 20 000:-, men då kommer ni kunna sälja dator, logic, ljudkort, mikar för en bit över halva inköpspriset.

Postat

Läs gärna lite om akustikbehandling i Kontrollrummets Wiki, så kan ni få en del användbara tips - både dyrare och billigare... 🙂

Har ni ambitionen att komma ut och göra livespelningar, så är det lämpligare att skaffa en mixer - men om ni i nuläget "bara" vill spela in, så är mixern en onödig omväg och det blir oftast bättre med ett ljudkort med tillräckligt många kanaler, som andra har varit inne på.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.