Overkill Postat 15 november 2007 Postat 15 november 2007 Hej! Jag söker en bra och pålitlig diktafon för att kunna spela in intervjuer. Jag kan ingenting om diktafoner, men antar att det är inbyggt minne. Det behöver inte räcka särskilt länge då jag inte gör några långa intervjuer (det jag gör ska uttryckas i 2500 tecken långa texter så). Bra ljudupptagning är väl ganska självklart - jag vill kunna lägga den på bordet luta mig bakåt och prata med den jag ska prata med utan att det blir burkigt och otydligt för att jag sitter för långt ifrån. Som vanligt gäller ju billigare desto bättre. Har hittat ett par enkla på siba, netonnet och teknikmagasinet för 300-400 kronor. Någon som testat någon i dne prisklassen? Någon som har synpunkter överhuvudtaget? PS. Postade jag den här fel så flytta den gärna. DS.
Overkill Postat 16 november 2007 Trådstartare Postat 16 november 2007 Ingen som har koll? Emil, jag vet att du pratade om en diktafon någonstans... Kan du något?
Magpie Postat 16 november 2007 Postat 16 november 2007 Jag tror att Emil köpte en Zoom H2: http://www.samsontech.com/products/product...cfm?prodID=1916 http://studio.idg.se/2.1078/1.95590
TUFFTUFFTUFF Postat 16 november 2007 Postat 16 november 2007 Jag röstar för Zoom H2.. men den kanske ligger i en dyrare prisklass än vad du har tänkt dig, eller?
Overkill Postat 16 november 2007 Trådstartare Postat 16 november 2007 Ja, precis. Dock är den alldeles för dyr för mig. Den verkar också vara lite bättre när det gäller ljudkvalitet (alltså även att man kan spela in musik) vilket jag inte behöver.
Magpie Postat 16 november 2007 Postat 16 november 2007 En vanlig liten mp3 spelare med rec/voice-funktion kanske duger? Jag får helt ok ljud med min IAudio (Cowon) U3. Perfekt för låtidéer mm. Dessutom line in och bra eq mm. Dessutom högre uteffekt än många andra bärbara. Spelar dock direkt in till formatet wma. Koppla sedan in den via usb till datorn, klart.
android Postat 16 november 2007 Postat 16 november 2007 (redigerat) På gymnasiet som min fru jobbar på så använder de mp3-spelare (iriver T10) för intervjuer och sånt. Du kanske tillochmed redan har nån som skulle funka? Edit: Haha, great minds think alike... Skrev visst i stort sett samma sak samtidigt som Magpie. 😉 Jag har ju själv en iriver T10, och tycker att inspelningen funkar bra, men det är samma sak här, det blir i mp3 (128kbps). Redigerat 16 november 2007 av android
Emil Postat 16 november 2007 Postat 16 november 2007 Jepp, köpte en Zoom H2 (som jag senare lånade ut till Studio för testet i nya numret). Har fungerat finfint hittills.
Overkill Postat 17 november 2007 Trådstartare Postat 17 november 2007 Ja, det kanske funkar lika bra med en mp3-spelare eller mobilen. Har nog diktafon på min gamla mp3-spelare och min nuvarande telefon har det också... Får testa lite hemma först. 😊
TUFFTUFFTUFF Postat 17 november 2007 Postat 17 november 2007 Får man fråga vad du ska använda det slutgiltliga resultatet till? Om du ska använda det till att lyssna på intervjuerna och sedan skriva ner det som har blivit sagt så räcker det säkert, som sagt, med en mobil/Mp3-spelare, men om du tex ska använda det till att sända i radio så kanske det inte räcker till.. eller kanske det gör det?
Overkill Postat 17 november 2007 Trådstartare Postat 17 november 2007 Får man fråga vad du ska använda det slutgiltliga resultatet till? Om du ska använda det till att lyssna på intervjuerna och sedan skriva ner det som har blivit sagt så räcker det säkert, som sagt, med en mobil/Mp3-spelare, men om du tex ska använda det till att sända i radio så kanske det inte räcker till.. eller kanske det gör det?Nej, det är bara för att dubbelkolla citat och sånt. Ska intervju ett band om två veckor och dom är fyra stycken, så för att få det så exakt som möjligt vill jag gärna spela in eftersom dte kan vara svårt att hinna med och anteckna vad fyra stycken säger. Så det är ingen radio.
TUFFTUFFTUFF Postat 17 november 2007 Postat 17 november 2007 Okej, för då är ju inte ljudkvaliteten så viktig och då räcker nog mobil/mp3, så då kanske du slipper köpa 😆
dallen Postat 19 november 2007 Postat 19 november 2007 Hej! Jag har en Olympys digital diktafon, WS-320M, kostar ca 2000 SEK. Den är extremt liten och lätt och låter bra. Tycker att billigare modeller låter dåligt. Se till att du får en med tillräckligt hög bitrate, annars låter det skit. Jag testade min i regnskogen i Thailand, men för dessa ljud med fåglar mm var inte ens min modell bra. Synd, för det var ascoola ljud... Måste man nog gå upp till en bättre och därmed tyvärr större modell. Men för låtideer och intervjuer är min bra. Tyvärr har nån korkad beslutsfattare på Olympus lyckats välja USB 2.0 full speed och inte 2.0 high-speed vilket betyder att flytta data går lika långsamt som USB 1.1. Tankning till datorn är skitenkelt. Ingen sladd, ingen programvara vilket många andra diktafoner kräver. /dallen
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.