Jump to content
Annons

Slipstråden


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Om en slips är endast 3 cm bred (!), hur stor skall snibbarna då vara på skjortan? Har det nån betydelse överhuvudtaget? Ska man använda button down då, helst? Detta avser en skinnslips jag sett. Ser det inte konstigt ut om snibbarna är för storta, då skinnslipsens knut blir liten!?

Om slipsen istället är 6.5 cm bred på det bredaste stället längst ned (men ändå räknas som smal), är det button down eller krage med avrundade hörn som passar bäst? Detta avser en stickad slips jag sett, med rak ände längst ned.

Ovanstående avser 60-talsslipsar. På 70-talet användes ju slipsar som var uppemot 14-16 cm breda - rena hakklapparna, vilka hade en retrovåg för inte så länge sedan...

Jag läste i en vett och etikett-tråd att man INTE ska ha svart slips om man inte går på begravning. Undantag var om man var mindre formellt klädd, alltså jacka och inte kostym till, spräcklig skjorta istället för strikt dito osv. Då var det tydligen ok med svart slips. Hmm, var går gränsen? Om man har väst på ett kalas/partaj, får man inte använda svart slips då? Hur gör ni?

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man kan ju i viss mån påverka storleken på slipsknuten beroende på hur man knyter den.

Jag föredrar windsor 1 som alltid blir symetrisk och ger en lagom knut till normalstora slipsar (vad nu normalstor är).

Kolla in lite olika knytsätt här och prova vilken som passar slipsen/skjortan bäst.

http://hem.bredband.net/slips/windsor.htm

Klart att man ska ha en svart slips om man tycker att det är snyggt.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Allright Pazo!

Utmärkta tips där, från en riktig fantast, eller är trummisar födda sådana?.

Inte att förglömma är alla secondhandaffärer mm där man kan göra superfynd.

Prova även släktingar. Ebay är ett annat hett tips.

Mina tre favoritslipsar (toppkvalitet) har jag köpt för 5 kr styck 😉

Den dyraste har jag fått, tror den kostade ca 800 (vansinne). Blir inte ofta använd tyvärr.

(tillverkningskostnad under en tia...)

Ungerfär min inställning till att ha en diamantring på fingret.

Ingen ser skillnad på en kopia, varför haka upp sig på äktheten.

Fast slipsar kan ju vara som konst så priserna kan såklart stegra om man fastnar för en favorit...

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...