benjihana Postat 14 november 2007 Dela Postat 14 november 2007 Hej! Håller nu på att spela in mitt projektarbete. Behöver som sagt tips för att stämma fram mer botten/fläsk i min baskagge? har ni några konkreta tips? dämpning? odämpad? klubbor? Baskaggen är av 10lager lönn, slagskinnet är ett nytt remo powersonic. Har ni andra tips vad gäller inspelning av trummor så bara kläm fram det Hjälp till nu gott folk, MVH Robin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Memphis Postat 14 november 2007 Dela Postat 14 november 2007 Jag har medverkat i några midre hemmainspelningar och är själv delvis trummis. Jag brukade dämpa bastrumman upp till ca 2/3. Ha ett litet hål på bakre skinnet, en bit från centrum. Placering av mik får du testa dig själv beroende på vilken mik du har. Jag har alltid haft den utanför, nära intill hålet. I mixningen brukar jag få det feta ljudet genom att höja bas o diskant och sänka mellanregistret. Men också detta bör testas fram. På senaste inspelningen körde jag först med mjuk klubba men testade vända på den till gummiyta och fick då ett lite fläskigare och "klickigare" ljud. Men jag är tyvärr långt ifrån proffs och någon annan kanske borde ge dig råd. Detta är mina erfarenheter iaf. Jag tror att det bästa är att testa sig fram. Med/utan dämpning, Mik i/utanför trumman, mjuk/hård klubba osv. Lycka till med projektarbetet iaf. /M Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kajan Postat 14 november 2007 Dela Postat 14 november 2007 Var försiktig med att dämpa för mycket, stommen brukar ge bra med botten. Stäm slagskinnet löst, bara precis så att "fladderljudet" försvinner. Vill du dessutom ha klick så är det väl bäst att köra med plast- eller träklubba typ, och micka närmare anslagspunkten ju mer du vill ha. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
basshole Postat 15 november 2007 Dela Postat 15 november 2007 .....Och innan du börjar dra på bas och diskant: Hitta först de frekvenser som ligger i vägen för fläsket och skär bort dem! Det brukar finnas en del mellan 2-400hz som låter pffUH som du med fördel kan skära bort. Använd ett högt q-värde och gaina på rejält när du letar mellan frekvenserna, minska sedan q-värdet när du skär. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baktakt Postat 15 november 2007 Dela Postat 15 november 2007 Tjo, Tycker att en gate med kort release brukar göra underverk...för att få fram "smacket"... Tjohopp! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
benjihana Postat 15 november 2007 Trådstartare Dela Postat 15 november 2007 Låter kanon, ska testa mig fram, några andra konkreta tips på hur man lyfter fram ett bra trumljud? MVH robin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 15 november 2007 Dela Postat 15 november 2007 Låter kanon, ska testa mig fram, några andra konkreta tips på hur man lyfter fram ett bra trumljud? MVH robin det mest konkreta är väl, en bra trummis, bra klubba, bra trumma, fräscha och välljudande skinn, en schysst mickplacering, samt ngn som kan ratta lite i mixen.. 😄 fast det viktigaste enligt mig är inte baskaggen i mixen, det är helheten.. oftast sitter jag bara o blir bitter över att baskaggen låter som den är inspelad i Hjo, och resten av kitet i s:t petersburg.. dvs ingen sammanhållning.. allt låter piss då.. men de e va ja tycker.. lyssna in dig på ngn favvislåt, o försök härma så gott de går!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
xzenom Postat 15 november 2007 Dela Postat 15 november 2007 Släng in 2 - 3 gatstenar i kaggen och ev. dämpa lite. Sen kan du köra med träklubbor, eller bara tejpa på en femkrona på klubban. Testa olika skinnspänningar, (stäm ordentligt efteråt också). Rätt mick, mickplacering spelar också stor roll (D-112, Beta-52 (dessa två är lite smaksak) men också MD-421 funkar kanon. Men olika kaggar har olika ljud, testa att spela in ett dyrt customset och du kommer aldrig att vela spela in på mediokra trummor igen. Som nämnts tidigare så är det viktigaste EN BRA TRUMMIS! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ludgo-Pelle Postat 1 december 2007 Dela Postat 1 december 2007 Hej! Håller nu på att spela in mitt projektarbete. Behöver som sagt tips för att stämma fram mer botten/fläsk i min baskagge? har ni några konkreta tips? dämpning? odämpad? klubbor? Baskaggen är av 10lager lönn, slagskinnet är ett nytt remo powersonic. Har ni andra tips vad gäller inspelning av trummor så bara kläm fram det Hjälp till nu gott folk, MVH Robin Hej! Jag tror nog att jag kan hjälpa dig om du inte redan har fått fason på din baskagge. Men för att kunna göra det så behöver jag i sådana fall få några svar av dig först: * Vilken storlek du har på din baskagge? * Har du frontskinn eller kör du utan? * Om du nu använder frontskinn: Med eller utan hål i skinnet? * Var någonstans på skinnet är i så fall hålet placerat? * Är hålet egentillverkat eller hålet från fabrik? (Märkliga frågor om frontskinnets eventuella hål kanske, men detta har faktiskt en rätt stor betydelse i sammanhanget och som påverkar ljudet rätt avsevärt!) Hälsningar: Ludgo-Pelle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 1 december 2007 Dela Postat 1 december 2007 (redigerat) När du gjort allt du kan med din kagge så tänkte jag slänga in ett tips vid sjävla inspelningen. Många säger att du skall använda d112 eller beta 52, visst säger jag, beprövade mickar och de funkar, men jag skulle tipsa dig om att slänga in en tryckzonsmikrofon i kaggen som komplement till dessa. Om du har någon du kan låna så testa det gärna och se vilka bottenfrekvenser du får att jobba med och om det är nått du gillar, förslagsvis shure beta91 eller beyerdynamic Opus51 Har själv inte använt just dessa två, men de är mer anpassade för högt ljudtryck än den milab som jag hade, men den gav ett väldigt gott resultat. //Anders Redigerat 1 december 2007 av Gizmozis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 1 december 2007 Dela Postat 1 december 2007 När du gjort allt du kan med din kagge så tänkte jag slänga in ett tips vid sjävla inspelningen. Många säger att du skall använda d112 eller beta 52, visst säger jag, beprövade mickar och de funkar, men jag skulle tipsa dig om att slänga in en tryckzonsmikrofon i kaggen som komplement till dessa. Om du har någon du kan låna så testa det gärna och se vilka bottenfrekvenser du får att jobba med och om det är nått du gillar, förslagsvis shure beta91 eller beyerdynamic Opus51 😕 Har själv inte använt just dessa två, men de är mer anpassade för högt ljudtryck än den milab som jag hade, men den gav ett väldigt gott resultat. //Anders Jag har inte haft lika stor framgång med varken Beta91 eller Opus 51 som med den äldre Shure SM91. Så om du letar tryckzonsmick rekommenderar jag SM91. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ludgo-Pelle Postat 10 december 2007 Dela Postat 10 december 2007 Hur går det med baskagge-soundet? Jag får väl antagligen utgå från att du har löst problemet eftersom du inte gör dig synlig på din egna tråd. Hälsningar: Ludgo-Pelle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.