fender__ Postat 14 november 2007 Dela Postat 14 november 2007 Det har snart gått ett år nu sen jag köpte min egna studio, jag har än så länge bara spelat in instrumment och övat in mig lite i mixning osv.. Och för nån dag sen fick jag förfrågan av en snubbe att spela in en låt, så det blir typ första gången som jag spelar in röster. Jag skulle vilja ha lite tips på vad man ska tänka på innan man börjar spela in röster... Tack på förhand Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 14 november 2007 Dela Postat 14 november 2007 Jaadu, vad har du för mick? Om det är en stormembranare så är det viktigt att du har ett bra rum att spela in i. Ska vara ganska dämpat så att det inte blir massa rumsklang. Sen är puffskydd väldigt viktigt också. Att sångaren står tillräckligt när eller långt ifrån micken, att insignalen är rätt inställd osv. Sen när det gäller att mixa är det bara prova sig fram. Jag brukar köra med minst en kompressor (använder Blockfish) och EQ mest. Om jag tycker att det passar så använder jag delay. Och om sången innehåller lite sura toner så brukar jag använda melodyne eller autotune för att korrigera det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fender__ Postat 14 november 2007 Trådstartare Dela Postat 14 november 2007 jag kör med adk a 51... vad använder du för delay då?? cubase delay tycker jag inte är så bra... finns det någon tidning som studio gett ut om mixning av sång som finns å köpa kanske`??? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 14 november 2007 Dela Postat 14 november 2007 jag kör med adk a 51... vad använder du för delay då?? cubase delay tycker jag inte är så bra... finns det någon tidning som studio gett ut om mixning av sång som finns å köpa kanske`??? Jag brukar använde Cubases delay, och det funkar bra för mig. Gäller bara att lära sig använda det. Skapa ett effekt-spår och kör delay där, sen skickar du lite av sång-signalen till det spåret. Annars finns det andra gratis delay (sök här på forumet så hittar du säkert nått du gillar). Japp, Studio har gett utt ett specialnummer om mixning, hinner inte skicka länk nu, men kolla på sidan så hittar du det. Lycka till! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fender__ Postat 14 november 2007 Trådstartare Dela Postat 14 november 2007 hur skickar man lite av sångsignalen till effekt spåret???? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 14 november 2007 Dela Postat 14 november 2007 hur skickar man lite av sångsignalen till effekt spåret???? Du markerar sång-spåret och går i i Send, väljer effektspåret som output och drar sedan upp reglaget så mycket som du vill skicka itll det spåret. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.