musik (oregistrerad) Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 (redigerat) Hej! Jag hämtar hem en fil från Nätet från en server som tillfälligt ligger uppe - filen alltså. Ser nu att det tar flera timmar. Filen är 991 Mb stor, tydligen något komprimerad från dess verkliga storlek som var på 4 GB och från en TV-station. Det är en livesänd konsert på 1.5 timme jag pratar om. Fråga: Denna fil som jag nu hämtar hem är i avi-format tydligen och jag kan väl se den antar jag, i Windows Media Player sedan när den laddats hem, men frågan är om jag kan göra om denna avi-fil till en bränd dvd? Vad heter då det färdiga formatet, den dvd-r som jag ska lägga i dvd-spelaren alltså. Och jag vill kunna spela dvd:n i alla slags dvd-spelare, inte bara i min pc:s dvd-brännare/spelare. Vilket datorprogram ska jag använda om jag ska omvandla från avi-fil till färdig spelbar dvd? Jag har InterVideoCreator och Windows Movie Maker. 🙂 :musik Redigerat 14 november 2007 av musik
musik (oregistrerad) Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 Hej igen! Kan meddela att jag skulle se den nedladdade filen (=konserten), vilken tog nära 3 timmar att ladda ned, men det var helt svart på skärmen (ljudet hördes dock) i Windows Media Player. Då fick jag fram en ruta på nåt sätt, som sa att jag hade fel version av Codec för att kunna se bilden. Sagt och gjort, jag laddade ned en nyare version av Codec. Sedan tittade jag på hela konserten och sedan började Adobe tjaffsa om att jag hade en gammal version av det också. Laddade därför ned en ny sån också. Sedan tänkte jag att jag skulle bränna en dvd i Windows Media Player också, för en av rubrikerna/posterna hette just "Bränna" i programmet. När jag gick in på det djupare så var alternativen därvid begränsade till musik-cd och data-cd dock. Det verkar alltså som om jag inte kan bränna en dvd i Windows Media Player, eller har jag fel? 1) Vilket program ska jag nu alltså använda för att bränna en dvd av konserten (som alltså ligger i avi-format) i datorns dvd-brännare? 2) Kan jag använda pc:ns TV out, koppla pc:n till en vhs-bandspelare eller dvd-inspelare och spela in konserten på nån av dem? 🙂 :musik
sixties Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 om du har nero som brännar program kan du bränna den som vcd, svcd eller dvd format, tror det går med demo versionen man får använda i 30 dagar. som svcd tar den nog 2 cd skivcor men omvandlad till dvd så får den plats på en dvd skiva.
laxlaxlax Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 Om du vill se den så ladda ner VLC playern, den är duktig på avi. ( http://www.download.com/VLC-Media-Player/3....html?tag=lst-1 ) ladda ner nero och bränn det, det är användarvänligt. Bara följ pilarna. "Create video dvd, add files, osv " Den kodar själv om avifilen till en dvd. Tror nero använder mpeg2 som komprimering som standard.
Linus Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 Jag har InterVideoCreatorStrålande. Dra in avi-filen i Intervideo WinDVD Creator och välj utseende på en DVD-meny (om du vill ha en). Sen kodar den allt till en DVD-skiva, men observera att det kan ta flera timmar att koda skivan. Längre tid än att se filmen genast på datorn alltså.
musik (oregistrerad) Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 (redigerat) Jag har InterVideoCreatorStrålande. Dra in avi-filen i Intervideo WinDVD Creator och välj utseende på en DVD-meny (om du vill ha en). Sen kodar den allt till en DVD-skiva, men observera att det kan ta flera timmar att koda skivan. Längre tid än att se filmen genast på datorn alltså. Det går i InterVideoCreator alltså? - Utmärkt! Vet inte om jag haft nåt mjukvarufel, fel på nån fil i det programmet, för det har hackat en del tidigare iaf, så jag har inte använt det programmet på senare tid, inte ens för uppspelning. Därför har jag nyttjat Windows Movie Maker, som jag tyckte gjorde samma saker och var mer användarvänligt. Antar att jag kan göra en dvd i det programmet - jag har för mig det iaf... Inget jag pysslar med ens varje månad precis. Windows Movie Maker? Eller kanske läge att installera om InterVideoCreator? [Det har ju onekligen en del specialeffekter som icke Windows Movie Maker har.] 🙂 blandade flingor//:musik Redigerat 14 november 2007 av musik
Pontus R Postat 22 november 2007 Postat 22 november 2007 (redigerat) Programmet ConvertXtoDVD är helt suveränt. Tar runt en timme att konvertera en tvåtimmars avifil till DVD-format. Redigerat 22 november 2007 av Pontus R
Magpie Postat 23 november 2007 Postat 23 november 2007 Om du vill se den så ladda ner VLC playern, den är duktig på avi. ( http://www.download.com/VLC-Media-Player/3....html?tag=lst-1 ) ladda ner nero och bränn det, det är användarvänligt. Bara följ pilarna. "Create video dvd, add files, osv " Den kodar själv om avifilen till en dvd. Tror nero använder mpeg2 som komprimering som standard. Musik, som lax skriver så ladda hem VLC och använd den som mediaspelare om du ska se på film på din dator. Då slipper du oroa dig för att filmen inte kan ses pga att det fattas codecs mm. VLC är riktigt bra!
Woxxy Postat 24 november 2007 Postat 24 november 2007 (redigerat) Hej! Iom att du inte har codecen så måste du installera denna först innan du kan konvertera med InterVideo WinDVD Creator. Du kan få reda på vilken codec du behöver genom att använda dig av programmet g-spot (länk). Alternativt kan du konvertera filmen genom att använda dig av programmet SUPER (länk). SUPER är gratis och kan konvertera direkt till DVD-format, men jag skulle rekommendera att du installerar codecen istället. Redigerat 24 november 2007 av Woxxy
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.