walkup Postat 13 november 2007 Postat 13 november 2007 Hejsan!! Jag har ett problem. Jag har ett par aktiva monitorer och vill kunna växla ljudet mellan de aktiva monitorerna och hörlurarna. Mitt problem är nu att jag bara kan höra ljudet i högtalarna. Vill ju få det så att jag kan höra både mig själv och musiken i lurarna samtidigt. för om jag nu trycker in lurarna i mixen å ska spela in ,så spelas ju bara musiken upp i monitorerna. jag hör ju min röst i lurarna men monitorerna spelar ju upp ljudet också.. hoppas nån fattar... det är kopplat på följande sätt: först från micken till mixern sen vidare till ljudkortet ....från ljudkortet till de aktiva monitorerna. ska jag ha en omkopplare?? någon typ av växel finns det något geni där ute??? l Tackar på förhand
Larsson Postat 13 november 2007 Postat 13 november 2007 (redigerat) jag skulletitta på inställningarna för ditt ljudkort. det kanske är så att du måste aktivera att ljudet går uti hörlurarna, du får testa dig fram edit-eller vänta nu, du menar att du vill få tyst på monitorerna medans du spelar i hörlurar? isåfall..finns det ingen volym kontroll för ljud ut på ditt ljudkort? om inteså kan du ha ljudkortets mixer uppe i bakgrunden på skrivbordet och på så vis sköta volymerna därifrån!! aja..jag kanske misförstått dig helt men hoppas det löser sig!! 😄 Redigerat 13 november 2007 av Larsson
walkup Postat 13 november 2007 Trådstartare Postat 13 november 2007 Mitt problem är ju inte att monitorena funkar eller så. Både monitorerna och hörlurarna funkar ju. >< Det är kanske mer en kopplingsfråga...hur ska jag koppla ihop det på bästa sätt?? har en lite behringer eurorack mx602a mixer och ett m- audiophil 192 ljudkort..datan, micken, lurarna.. problemet nu är ju om jag ska spela in nått så kan jag ju höra min röst i lurarna (så det funkar) men ljudet från musiken (som jag t.ex sjunger till) den hörs ju inte i lurarna den spelas ju direkt ut ur monitorerna. detta ljudet vill jag ju få in i lurarna också hehehe... Men jag fattar inte hur jag kopplar då? med förstärkare hade det underlättat... men nu är ju monitorena aktiva.. tackar
pompe Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 om du använder mixer så ska monitorerna kopplas till mixern för enklast användande, du skickar ljudkortets utsignaler till 2 ingångar på mixern, och då kan du koppla monitorerna och hörlurarna till mixern, varar lurarna oftast har en egen liten ratt! lycka till //p0mp3
basshole Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 Skicka ljudkortets "UT" till Ctrl room/2track "IN" på mixern. Oftast är det RCA kontakter. Skicka inte ljudkortets UT till några av mixerns kanaler.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.