Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Installerade Ibanez Jem kitet från http://www.axiomatic-music.co.uk/acatalog/Wiring_Kits.html som är högkvalité potentiometrar från CLS i min Ibanez RT650. Jag brydde mig inte om push/pull tonpot. Vilken skillnad det blev i ljudet och framför allt i spelkänslan. Mycket mer gensvar när jag spelar på strängarna. Jag ska byta pottar på min Gibson Lés Paul nu med för detta var verkligen bra.

Jag ville tipsa er om detta då jag är otroligt glad över upptäckten. MvH

Annons
Postat

Oja.. Potentiometrar är en sån där sak som sakta men säkert bara blir sämre med tiden.. Oftast försämras dom i så långsam grad att man inte märker det utan snarare tycker man att guran lät så hela tiden.. Men då man väl byter ut dom märker man skillnaden som natt och dag.. Ungefär som man får sina glasögon efter att ha vandrat 40 kisande år på jorden.. Inte ser jag väl dåligt inte.. Men med glasögonen väl på näsan är det som att upptäcka världen igen.. Oxid och slitage heter boven 😊

Postat
Oja.. Potentiometrar är en sån där sak som sakta men säkert bara blir sämre med tiden.. Oftast försämras dom i så långsam grad att man inte märker det utan snarare tycker man att guran lät så hela tiden.. Men då man väl byter ut dom märker man skillnaden som natt och dag.. Ungefär som man får sina glasögon efter att ha vandrat 40 kisande år på jorden.. Inte ser jag väl dåligt inte.. Men med glasögonen väl på näsan är det som att upptäcka världen igen.. Oxid och slitage heter boven 😊

Tack för infon och att höra från fler att det gör skillnad. MvH

Postat
Oja.. Potentiometrar är en sån där sak som sakta men säkert bara blir sämre med tiden.. Oftast försämras dom i så långsam grad att man inte märker det utan snarare tycker man att guran lät så hela tiden.. Men då man väl byter ut dom märker man skillnaden som natt och dag.. Ungefär som man får sina glasögon efter att ha vandrat 40 kisande år på jorden.. Inte ser jag väl dåligt inte.. Men med glasögonen väl på näsan är det som att upptäcka världen igen.. Oxid och slitage heter boven :rolleyes:

Potentiometer olja?

Postat
Oja.. Potentiometrar är en sån där sak som sakta men säkert bara blir sämre med tiden.. Oftast försämras dom i så långsam grad att man inte märker det utan snarare tycker man att guran lät så hela tiden.. Men då man väl byter ut dom märker man skillnaden som natt och dag.. Ungefär som man får sina glasögon efter att ha vandrat 40 kisande år på jorden.. Inte ser jag väl dåligt inte.. Men med glasögonen väl på näsan är det som att upptäcka världen igen.. Oxid och slitage heter boven :rolleyes:

Potentiometer olja?

hmmm brukar byta ut kolbane pottar mot med hermetiska pottar med ställbart svep dyrare men får den tone jag vill ha

Postat
Potentiometer olja?

Näe.. huga aldrig och jag menar ALDRIG olja på en kolbanepotentiometer. Snarare kemiskt ren bensin eller nån annan torr antioxidspray. Olja förstör kolbanan och gör att den drar till sig ännu mer smuts sen..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.