Jump to content
Annons

Tips på bra masteringsprogram


Chribbe

Recommended Posts

Annons
T-Racks från IK Multimedia är också ett omtyckt program: http://www.t-racks.com

Har testat t-racks nångång.. Vid första anblicken gillade jag som fasen, men en gång när jag skulle jobba med det lite mer seriöst (nån produktion som skulle låta lite mer "färdig" så att säga) så blev jag vädigt ställd. Skitsvårt att "få till" det med t-racks tyckte jag. Skitenkelt att trycka "on" på alla knappar och OJ va bra det lät, men inte att mecka till det som man verkligen ville ha det. Nån som känner igen sig? Fick lägga ner och köra på dom gamla vanliga pluggarna till sist.

edit: Var mest nere i basen det va struligt vill jag minnas nu när jag tänker efter. Alldeles oregerligt där från 150hz och neråt. Fick aldrig nån bra pejl på det där..

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner igen mig lite VaCum. Testade ozone först och första reaktion var precis som din. Efter ett kort tag märkte jag att låtarna blev för luddiga och visst, det är inte ozones fel utan mitt som användare. Jag kunde inte få det att bli bra på alla punkter så jag fick tips om t-racks vilket även det gav en wow-upplevelse, men efter ett tag så tyckte jag att det måste finnas nåt som gör mer för ljudet. Vintagewarmer testades och det var ännu mer träffande, men nu efter ett tag börjar jag undra om inte en bra eq(plugg som hårdvara spelar föga roll), kompressor samt ett schyst reverb vore bättre.

Men hey, jag vet inte. Eqn i vintagewarmer är oändligt mkt bättre än den inbyggda i Reason(vilket jag använder flitigt).

Kanske är inte en alltiallo-masteringslösning ultimat? Är det, som fattig student med inriktning på elektronisk musik, en fördel att lägga ned 10-20k på hårdvara?

Kan tillägga att jag står för att jag använder program jag inte köpt.

Redigerat av Mattis
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Kanske är inte en alltiallo-masteringslösning ultimat? Är det, som fattig student med inriktning på elektronisk musik, en fördel att lägga ned 10-20k på hårdvara?

Klart att det blir bättre om man köper dyra fina grejer.

Men om man vill komma igång och fatta grunderna är T-Racks eller Ozone bra.

Tryck i gång en preset, skruva lite och plötsligt låter det ganska bra.

Ozones manual är ju känd för att vara riktigt bra och kan tillämpas på all typ av premasteringsutrustning. (Puh, den meningen har jag nog skrivit över 10 gånger här på forumet... 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Lasse Mongo (oregistrerad)

Samplitude Professional i kombination med Waves är helt oslagbart men som i alla dessa sammanhang så är det örat som gäller, låter det bra är det bra och vice versa sen spelar det ingen roll vad du använder.

Alkohol har en klart förbättrande effekt på det mesta tills dan efter och då hjälper bara mer alkohol!

😳😄😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Steg för steg guide till mastring, en rent teoretisk ansats (bara delvis byggt på erfarenhet).

1) - fixa akustiken i lyssningsrummet.

2) - ordna bra monitorer

3) - fixa akustiken i rummet

4) - lyssna på massor av "bra" låtar i monitorerna.

5) - fixa akustiken i rummet.

6) - lyssna mer

7) - provspela egna alster

8) - skruva i det program du har

9) - lyssna mer på "bra" låtar

10) - fixa akustiken

11) - titta på nytt masteringprogram

Allt annat går att ordna, akustiken går inte att går runt. Typisk kommentar ovan "ludd under 150Hz", börja med att kolla akustiken i rummet.

Nå, jag själv har klarat av punkt 11. Hjälpte inte. Bara resten kvar.

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Steg för steg guide till mastring, en rent teoretisk ansats (bara delvis byggt på erfarenhet).

1) - fixa akustiken i lyssningsrummet.

2) - ordna bra monitorer

3) - fixa akustiken i rummet

4) - lyssna på massor av "bra" låtar i monitorerna.

5) - fixa akustiken i rummet.

6) - lyssna mer

7) - provspela egna alster

8) - skruva i det program du har

9) - lyssna mer på "bra" låtar

10) - fixa akustiken

11) - titta på nytt masteringprogram

Allt annat går att ordna, akustiken går inte att går runt. Typisk kommentar ovan "ludd under 150Hz", börja med att kolla akustiken i rummet.

Nå, jag själv har klarat av punkt 11. Hjälpte inte. Bara resten kvar.

Trombonisten.

Otroligt bra lista där... Den går lika bra att tillämpa på mixning.

Link to comment
Dela på andra sajter

T-Racks från IK Multimedia är också ett omtyckt program: http://www.t-racks.com

Har testat t-racks nångång.. Vid första anblicken gillade jag som fasen, men en gång när jag skulle jobba med det lite mer seriöst (nån produktion som skulle låta lite mer "färdig" så att säga) så blev jag vädigt ställd. Skitsvårt att "få till" det med t-racks tyckte jag. Skitenkelt att trycka "on" på alla knappar och OJ va bra det lät, men inte att mecka till det som man verkligen ville ha det. Nån som känner igen sig? Fick lägga ner och köra på dom gamla vanliga pluggarna till sist.

edit: Var mest nere i basen det va struligt vill jag minnas nu när jag tänker efter. Alldeles oregerligt där från 150hz och neråt. Fick aldrig nån bra pejl på det där..

Samma här. Fösta gången var jag helt lyrisk och tänkte "Shit" vilket bra program, det här kommer jag alltid att använda.

Men liksom du så kom jag av mig med det eftersom man inte får någon känsla när man ska ställa in T-racks själv.....kostigt det där.

Nu "står" t-racks bara o samlar damm och jag använder Logic,Wavelab,soundforge igen med pluggarna ifrån UAD-1 kortet vilka är suveräna. (vilket förövrigt är tillräckligt).

L3:an är också ett tillskott i min samling "alltid använda pluggar". 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

L3:an är också ett tillskott i min samling "alltid använda pluggar".  😆

Din gris! 😄 Har du den?? Är den som man vill att den ska va??

Japp! Den är allt som du vill att den ska vara plus lite till!

Helt underbar.....skulle kunna sova med den om det gick rent fysiskt! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

L3:an är också ett tillskott i min samling "alltid använda pluggar".  😆

Din gris! 🙂 Har du den?? Är den som man vill att den ska va??

Japp! Den är allt som du vill att den ska vara plus lite till!

Helt underbar.....skulle kunna sova med den om det gick rent fysiskt! 😆

😄 .. grrr.. Måste ha!!

Du får väl packa ihop den, dra ner på disketter och ha under kudden...

Link to comment
Dela på andra sajter

L3:an är också ett tillskott i min samling "alltid använda pluggar".  😄

Din gris! 🙂 Har du den?? Är den som man vill att den ska va??

Japp! Den är allt som du vill att den ska vara plus lite till!

Helt underbar.....skulle kunna sova med den om det gick rent fysiskt! 😆

🙂 .. grrr.. Måste ha!!

Du får väl packa ihop den, dra ner på disketter och ha under kudden...

Bra idé! Kan ju ta och skriva ut en skärmdump av den också..... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

L3:an är också ett tillskott i min samling "alltid använda pluggar".  😄

Din gris! 🙂 Har du den?? Är den som man vill att den ska va??

Japp! Den är allt som du vill att den ska vara plus lite till!

Helt underbar.....skulle kunna sova med den om det gick rent fysiskt! 😆

🙂 .. grrr.. Måste ha!!

Du får väl packa ihop den, dra ner på disketter och ha under kudden...

Bra idé! Kan ju ta och skriva ut en skärmdump av den också..... 😆

Klockrent.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga. Har någon nån erfarenhet av Adobe audition när det gäller mastring. Tycker själv att det är ett stabilt program men shit vad jag hatar den medföljande kompressorn (dynamics processing). Den är riktigt jobbig att arbeta med den.

Någon som håller med eller emot?

MVH//Kenny

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Alla kompressorer jobbar utifrån samma princip att sedan algoritmen är olika bra skriven är en annan sak och det man kan säga generellt är att jobba med med attack och release tiderna för hårt först för att sedan lätta på dem så att dynamiken inte blir lidande utan snarare ger ett tillskott på rätt ställen i materialet och att tänka på att om man komprimerar på de flesta enskilda spåren/instrumenten också då vara försiktigt med att komprimera för mycket på mixbussen ut, som den heter kompressor=kompromiss skulle man kunna skoja till det hela.

I alla sammanhang så är det en kompromiss oavsett vad om det gäller effekter/eq/kompressorer du har ju egentligen bara "stereo" att referera till även om det nu finns 5.1 7.1 osv så har man ju bara två öron.

Generellt gäller ta i för mycket förs för att sedan backa tills den samlade bilden är tillfredställande för örat att lyssna på, om vi ändå hade till gång till oändligt med högtalare så kunde man ha varje instrument i varsin burk men då uppstår ju problemet med vart alla burkar ska vara placerade i rummet för att det ska låta bra

Summa sumarum=kompromiss.

Schkål då och happy experimenterande......

What goes around är böjt, man blir liksom rund under fötterna.

Redigerat av Lasse Mongo
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp! Den är allt som du vill att den ska vara plus lite till!

Helt underbar.....skulle kunna sova med den om det gick rent fysiskt!  🙂

Kan bara instämma, precis testat och är riktigt imponerad...

edit: L3:an alltså.

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Tryck i gång en preset, skruva lite och plötsligt låter det ganska bra.

Upplevde att just T-racks hade rätt bra presets för olika ändamål...gillade brickwall limiter presetet och manglade rätt mycket material genom den...

tills man fastnade för Wavelab... vilket jag jobbar med uteslutande numera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...