Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare! jag har ett litet problem. JAg köpte nyss ett EMU 0202 ljudkort och är hittils hur nöjd som helst med det.

Men jag är inte hemma vid mina trummor så ofta och tänkte bara leka runt lite med en gitarr och en trummaskin. Jag har försökt med battery i cubase men här börjar mina problem.

Jag inget midi ljud, testade lägga in en midifil men den vill inte ge ljud, volymstaplarna rör sig och jag har satt outputen på "microsoft GS wavetable". jag har kollat i device managern och satt midi output på "microsoft GS Wavetable" eller nåt liknande för det är den enda som finns. ska jag installera någon annan drivrutin eller behöver jag helt enkelt ett midi interface?

//Thirus

Annons
Postat
Tjenare! jag har ett litet problem. JAg köpte nyss ett EMU 0202 ljudkort och är hittils hur nöjd som helst med det.

Men jag är inte hemma vid mina trummor så ofta och tänkte bara leka runt lite med en gitarr och en trummaskin. Jag har försökt med battery i cubase men här börjar mina problem.

Jag inget midi ljud, testade lägga in en midifil men den vill inte ge ljud, volymstaplarna rör sig och jag har satt outputen på "microsoft GS wavetable". jag har kollat i device managern och satt midi output på "microsoft GS Wavetable" eller nåt liknande för det är den enda som finns. ska jag installera någon annan drivrutin eller behöver jag helt enkelt ett midi interface?

//Thirus

hmm.. nu använder inte jag cubase.. men i pro tools så lägger du battery på en instrumentkanal å skapar sen en

midikanal å väljer battery som output på den.. borde va nått liknande i cubase.

Postat (redigerat)

Funkar Cubase annars genom ditt Emu-kort?

Om inte bör du switcha driver till EMU Asio eller något liknande.

Edit: Har du laddat några ljud i Battery förresten? 😛

Och output på midispåret du importerar skall förstås vara Battery, inget annat.

Redigerat av nattvaktaren
Postat

Tjenare!

Har ställt in asio på Emu 0202´s asio, kan inte välja "battery" som output i miditracken, får bara fram Not connected, går in på midi settings och skapar en ny device med Microsoft GS wavetable eller vad den hette, men funkar inte ändå. Det skumma är att vanliga midifiler som jag kör i media player funkar.

Nån aning om vad som är knas?

• 2 veckor senare...
Postat

Har ett annat ljudkort och Cubase SX3, men borde va samma grej ändå:

1. Gå in på "Devices" menyn och välj "VST-Instruments" (F11) och få fram ett fönster med en lista där du kan lägga in alla softsyntar mm du har installerat.

2. Klicka på nån av dom tomma rutorna där det står "not connected" för att få fram en lista med installerade softsyntar och välj "Battery" varpå den ska dyka upp...

3. Tryck på "File" knappen på battery, sen "Load kit" eller"Load cells" för att välja samples eller färdiga kit.

4. Välj en MIDI-kanal i cubase och välj "Battery" som utgång och lira.

Hoppas det funkar!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.