Jump to content
Annons

Fördröjning/latency i Reason 4

ande73

Recommended Posts

Jag kör Reason 4 och har skaffat en M-Audio Keystation 49e och den synkar inte. Vad ska man ställa in Latency-värdet på, det stog på 91? Datorn är uppdaterad med nytt bra ljudkort...

Redigerat av Olsberg
Förtydligade rubrik
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)
Jag kör Reason 4 och har skaffat en M-Audio Keystation 49e och den synkar inte. Vad ska man ställa in Latency-värdet på, det stog på 91? Datorn är uppdaterad med nytt bra ljudkort...

Har du Asiodrivrutiner?

Dra ned latency så lågt du kan, gå sedan steg för steg uppåt tills knaster försvinner.

Tunga arr kanske du måste ställa högre latency på.

Dela på andra sajter

Har du Asiodrivrutiner?

Dra ned latency så lågt du kan, gå sedan steg för steg uppåt tills knaster försvinner.

Så om det går så kan man ställa den på 0?

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har du Asiodrivrutiner?

Så om det går så kan man ställa den på 0?

Nej det är nog inget att tänka på... du får nog ha högre än noll.

Hur menar du att det inte synkar? Släpar ljudet efter när du spelar på ditt keyboard?

Redigerat av drloop
Dela på andra sajter

För övrigt kanske Reason frågor borde vara i Reason forumet och inte under Ableon...

Ja det släpar efter men nu står det på 10 och verkar funka.

Ja det blev fel forum men jag lyckades inte flytta på det innan du svarade :rolleyes:

Tack för hjälpen!

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
För övrigt kanske Reason frågor borde vara i Reason forumet och inte under Ableon...

Ja det släpar efter men nu står det på 10 och verkar funka.

Ja det blev fel forum men jag lyckades inte flytta på det innan du svarade :rolleyes:

Tack för hjälpen!

Så lite så...

Dela på andra sajter

Jag kör Reason 4 och hade problem med fördröjning. Jag drog ner Latency Compensation en hel del och det blev bättre. Men vad är Output Latency och buffer size för något? Någon?

Ps. Skicka PM till en moderator så flyttar de tråden dit du vill ha den.

/M

Redigerat av Memphis
Dela på andra sajter

Jag kör Reason 4 och hade problem med fördröjning. Jag drog ner Latency Compensation en hel del och det blev bättre. Men vad är Output Latency och buffer size för något? Någon?

/M

output latency är hur lång tid det det ska ta för ljudet från att det spelas upp internt till att det spelas upp ur högtalarna..

buffersixe förklarar tydal bra på i detta inlägg:

En buffert fungerar ungefär som en kö. Ju längre kö (större buffert) desto längre tid tar det för ljudet att nå fram.

Kön fylls på genom att datorn utifrån de effekter och samplingar man valt räknar ut vad ljudet kommer att vara i varje ögonblick. I andra änden av kön plockar ljudkortet ut det digitala ljudet i en jämn hastighet. Den hastigheten kallas samplingsfrekvens. Skulle kön bli tom finns det inget ljud att plocka och det blir tyst tills datorn har lyckats fylla på mer.

Datorn fyller ju på i en ojämn hastighet (beroende på aktuell processor-/minnestillgång och hur komplicerad beräkning som krävs för stunden) och därav behovet av en kö (buffert).

Ju kortare kö man har, desto kortare blir ju tiden från det att datorn skapar ljudet tills det spelas upp (latency). Tiden räknas ut genom att dividera buffertstorleken (mätt i samplingar) med samplingsfrekvensen. Exempelvis 1024 vid 44100 Hz ger 1024/44100 = 0,023 sekunder = 23 ms.

Ska man jobba med ljudet i realtid är det viktigt med så låg latency som möjligt, och därmed kort kö och låg buffertstorlek. Skulle man ställa för låg buffertstorlek märker man det på att ljudet hackar. Datorn orkar inte fylla på kön lika snabbt som ljudkortet betar av den. Det är bara att öka bufferten eller försöka snabba upp datorn (stänga andra program som är igång, minska låtens komplexitet, köpa mer minne).

och btw. det inlägget hittade jag genom att söka på forumet.. pröva det du med..

Redigerat av IDF
Dela på andra sajter

Eller ännu hellre: klicka på knappen Anmäl så får vi moderatorer en länk till inlägget och slipper leta efter det. 🙂

Man lär sig ngt nytt varje dag... 🙂

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.