Jump to content
Annons

Reverb för gate:ad virvel?

creel (oregistrerad)

Recommended Posts

creel (oregistrerad)

Nån som har tips på ett snorbra reverb som man kan få till ett schysst gateljud med på virveltrumman?

Vill få till ett bra snärtljud på den, kort men ändå stort reverb. Ska låta bra/proffsigt helt enkelt.

Så ös på med tips!

Ska nog inte säga vad jag har för referens för då stryper mietek mig 🙂

Dela på andra sajter

Annons
creel (oregistrerad)

En följdfråga, är det "rätt" att göra så att virveln har ett eget reverb/gate, och sen skickas den till en gemensam trumgrupp som har ett rumsreverb?

Har ni inga tips på icke-hårdvaru-effekter?

Redigerat av creel
Dela på andra sajter

• 1 månad senare...
creel (oregistrerad)

Men fan, kom igen nu kära studiofolk 😱😄

Jag måste hitta ett bra reverb för min torra virvel.

Den är helt snustorr, jag har provat med CSR reverb men jag får fan inte till det med CSR.

Länka gärna till guider om det finns, hur man gör/mixar en snygg virvel.

Dela på andra sajter

För gate'ade reverb använder jag det "billigaste" som finns tillgängligt. Gärna något tidigt digitalt, eller som låter åt dethållet. Det får inte vara för tjockt, och inte för naturligt.

Har ett gammalt Lexicon Alex som ofta kommer till användning.

Skickar virveln till en separat buss och lägger en gate där (för att stda up signalen). Skickar sedan till reverb och därefter en gate till som kapar svansen på en passande tid.

Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
För gate'ade reverb använder jag det "billigaste" som finns tillgängligt. Gärna något tidigt digitalt, eller som låter åt dethållet. Det får inte vara för tjockt, och inte för naturligt.

Skickar virveln till en separat buss och lägger en gate där (för att stda up signalen). Skickar sedan till reverb och därefter en gate till som kapar svansen på en passande tid.

Tack för ditt svar.

"stda up" ?

Varför skicka det vidare till en annan bus? Varför inte reverb direkt efter?

Jag är egentligen inte helt säker på vad exakt som menas med "gate", är det att man klipper signalen? Så "gate:ad virvel" betyder ju inte att det MÅSTE vara reverb? För reverb har ju inget med gate att göra?

Dela på andra sajter

Tack för ditt svar.

"stda up" ?

Varför skicka det vidare till en annan bus? Varför inte reverb direkt efter?

Jag är egentligen inte helt säker på vad exakt som menas med "gate", är det att man klipper signalen? Så "gate:ad virvel" betyder ju inte att det MÅSTE vara reverb? För reverb har ju inget med gate att göra?

Skrivfel. Jag menar städa upp.

Ja använder gärna bussar (i Logic) eller FX sends (i Cubase) för att lägga effekter som reverb. Ger mer kontroll. Till exempel kan man använda en och samma effekt till fler spår.

Dela på andra sajter

Lite fånigt i den där wiki-artikeln att de likställer den gamla "analoga" metoden med den nya "digitala".

Att lägga ett sk "gatereverb" bara på närmicken på snareljudet är INTE samma sak som att komprimera rumsljudet från hela kitet och sen "gate:a in" det (storslagna) ljudet med en sidechain från snaremicken.

Har aldrig lyckats få till det där klassiska soundet med ett sk "gate reverb"-program, men gör man det med gate/sidechain och komprimerat rumsljud så låter det som alla de där klassiska gamla skivorna :rolleyes:

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.