creel (oregistrerad) Postat 11 november 2007 Dela Postat 11 november 2007 Nån som har tips på ett snorbra reverb som man kan få till ett schysst gateljud med på virveltrumman? Vill få till ett bra snärtljud på den, kort men ändå stort reverb. Ska låta bra/proffsigt helt enkelt. Så ös på med tips! Ska nog inte säga vad jag har för referens för då stryper mietek mig 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 11 november 2007 Dela Postat 11 november 2007 du ska ha ett alesis microverb eller likn. med preseten Gated verbs.. kostar några hundringar beggat... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
creel (oregistrerad) Postat 11 november 2007 Dela Postat 11 november 2007 (redigerat) En följdfråga, är det "rätt" att göra så att virveln har ett eget reverb/gate, och sen skickas den till en gemensam trumgrupp som har ett rumsreverb? Har ni inga tips på icke-hårdvaru-effekter? Redigerat 11 november 2007 av creel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
saverman Postat 12 november 2007 Dela Postat 12 november 2007 Så hade jag mixat det. Kanske inte reverb på reverb, beror på vad det är för reverb. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
creel (oregistrerad) Postat 14 december 2007 Dela Postat 14 december 2007 Men fan, kom igen nu kära studiofolk 😱😄 Jag måste hitta ett bra reverb för min torra virvel. Den är helt snustorr, jag har provat med CSR reverb men jag får fan inte till det med CSR. Länka gärna till guider om det finns, hur man gör/mixar en snygg virvel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 14 december 2007 Dela Postat 14 december 2007 För gate'ade reverb använder jag det "billigaste" som finns tillgängligt. Gärna något tidigt digitalt, eller som låter åt dethållet. Det får inte vara för tjockt, och inte för naturligt. Har ett gammalt Lexicon Alex som ofta kommer till användning. Skickar virveln till en separat buss och lägger en gate där (för att stda up signalen). Skickar sedan till reverb och därefter en gate till som kapar svansen på en passande tid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 14 december 2007 Dela Postat 14 december 2007 CSR är väldigt bra så jag tror att du kanske måste jobba lite mer med tekniken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
creel (oregistrerad) Postat 14 december 2007 Dela Postat 14 december 2007 För gate'ade reverb använder jag det "billigaste" som finns tillgängligt. Gärna något tidigt digitalt, eller som låter åt dethållet. Det får inte vara för tjockt, och inte för naturligt. Har ett gammalt Lexicon Alex som ofta kommer till användning. Skickar virveln till en separat buss och lägger en gate där (för att stda up signalen). Skickar sedan till reverb och därefter en gate till som kapar svansen på en passande tid. Tack för ditt svar. "stda up" ? Varför skicka det vidare till en annan bus? Varför inte reverb direkt efter? Jag är egentligen inte helt säker på vad exakt som menas med "gate", är det att man klipper signalen? Så "gate:ad virvel" betyder ju inte att det MÅSTE vara reverb? För reverb har ju inget med gate att göra? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 14 december 2007 Dela Postat 14 december 2007 http://en.wikipedia.org/wiki/Gated_reverb OBS Jag har inte läst igenom men det såg rätt ut vid snabbt ögonkast. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 16 december 2007 Dela Postat 16 december 2007 För gate'ade reverb använder jag det "billigaste" som finns tillgängligt. Gärna något tidigt digitalt, eller som låter åt dethållet. Det får inte vara för tjockt, och inte för naturligt. Har ett gammalt Lexicon Alex som ofta kommer till användning. Skickar virveln till en separat buss och lägger en gate där (för att stda up signalen). Skickar sedan till reverb och därefter en gate till som kapar svansen på en passande tid. Tack för ditt svar. "stda up" ? Varför skicka det vidare till en annan bus? Varför inte reverb direkt efter? Jag är egentligen inte helt säker på vad exakt som menas med "gate", är det att man klipper signalen? Så "gate:ad virvel" betyder ju inte att det MÅSTE vara reverb? För reverb har ju inget med gate att göra? Skrivfel. Jag menar städa upp. Ja använder gärna bussar (i Logic) eller FX sends (i Cubase) för att lägga effekter som reverb. Ger mer kontroll. Till exempel kan man använda en och samma effekt till fler spår. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lars XLN Audio Postat 16 december 2007 Dela Postat 16 december 2007 Lite fånigt i den där wiki-artikeln att de likställer den gamla "analoga" metoden med den nya "digitala". Att lägga ett sk "gatereverb" bara på närmicken på snareljudet är INTE samma sak som att komprimera rumsljudet från hela kitet och sen "gate:a in" det (storslagna) ljudet med en sidechain från snaremicken. Har aldrig lyckats få till det där klassiska soundet med ett sk "gate reverb"-program, men gör man det med gate/sidechain och komprimerat rumsljud så låter det som alla de där klassiska gamla skivorna Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.