Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hellu hellu där!

Nu har även jag som så många andra fått upp ögonen för Linux som OS, och har satt Ubuntu studio på nerladdning för ett eventuellt användande av detta. Jag har dock lite frågor, har letat lite på deras sida men jag förstår nog inte riktigt innebörden av vad ubuntu studio är.

1. Jag har ett Mackie Onyx Satellite, har försökt hitta en lista med vilka ljudkort som fungerar/inte fungerar men hittar ingen. Är det någon som har nån erfarenhet här?

2. De program jag använder nu är EZdrummer, Cubase, Guitar Rig 2 & Waves. Vad finns det för program i Ubuntu Studio, och om det inte finns några liknande, finns det några andra linuxprogram som man kan komplettera med?

3. Jag har en line6 stärkare (flextone 3); Kommer jag kunna köra den genom midi även i Ubuntu Studio?

Så där det summerar väl det mesta. Hoppas någon där ute kan hjälpa mig!

//skogs

Annons
Postat (redigerat)

1. FreeBoB

2. Jag är oxå ny i Ubuntustudio och har inte hittat något som motsvarar dessa. Däremot kan man bygga vst stöd för linux, detta måste man dock göra själv p.g.a juridiska orsaker. Jag ska försöka mig på det efter att ha fått kläm på ardour+jack.

3. Skulle bli förvånad om det inte går, det finns flera midi sequenser alternativ i Ustu-distron.

Lycka till och posta gärna framgångar/motgångar med Ustu här.

*edit* fixade trasig länk

Redigerat av biggie
Postat

FreeBoB heter numera FFADO och listan över supportade Mackie-kort kan hittas här.

Det ser dessvärre ut som att Onyx Satellite har status "Unknown", vilket inte är det bästa av tecken. 🙂 Tyvärr är inte hårdvaru-tillverkarna helt på banan vad gäller drivers till Linux än, även om marknaden har ökat med stora steg det senaste året bara.

Det andra Onyxkortet verkar dock finnas stöd för, så det kan finnas visst hopp. Testa och se om kortet hittas, det skadar aldrig. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.