Jump to content
Annons

Music Production Toolkit

ericmuybien (oregistrerad)

Recommended Posts

Läste lite på Digidesigns hemsida då jag tror jag kan behöva uppgradera till MPTK på mitt Digi003-system.

Kör allt på en Macbook dual 2.16 Ghz med 2.5 Gb i RAM.

Men där stod det att det rekommenderades att man hade 2 stycken hårddiskar för MPTK...

Min fråga är; MÅSTE man ha 2 diskar dettapå datorn för att köra expansionen av PTLE?

mvh / Eric

Dela på andra sajter

Annons
Millaway (oregistrerad)

Det låter väldigt konstigt om det vore ett krav, tror det går lika bra utan.

Hur som helst tycker jag MPTK är största skämtet ever. Det borde naturligtvis vara inkluderat redan från början och itne alls någon limit på kanaler. Pressa oss på mer pengar please.

Dela på andra sajter

Det låter väldigt konstigt om det vore ett krav, tror det går lika bra utan.

Hur som helst tycker jag MPTK är största skämtet ever. Det borde naturligtvis vara inkluderat redan från början och itne alls någon limit på kanaler. Pressa oss på mer pengar please.

kolla vad paketet innehåller först!!

förutom fler kanaler innehåller det en massa skojiga pluggar o grejjs.. flerkanalsutbudet är liksom på köpet!!

Dela på andra sajter

Millaway (oregistrerad)

Intressant sätt att se på saken, jag vet exakt vad paketet innehåller, förändrar inte min åsikt direkt tyvärr.

Jag har ofta behov av fler kanaler ibland, men får lösa det på andra sätt, kostar ju lika mycket som en helt ny sequencer att köpa MPTK (och inte ens här är det unlimited med kanaler).

Småsummor är det kanske för vissa men för oss lite yngre som studerar och har musik produktion som hobby slår det ju helt fel. Konkurenterna är så mycket generösare på just de här delarna. Och det är tråkigt då Pro Tools är ett så underbart program annars.

/ontopic

Dela på andra sajter

ja brukar inte lida av spårsaken.. :rolleyes:

ja gör såhär.. när jag klipper och mixar stora grejjer, dvs minst 20 kanaler per instrumentgrupp, dvs 10-20 kanaler med gitarr, 10-20 kanaler trummor, 10-20 kanaler blås osv osv osv, brukar jag sitta i olika projekt med projekten.. hehe snyggt skrivet.. 😊

och när jag har klippt upp ex. blåset, bussar jag iväg det till två-tre stereospår och sen exporterar jag det så..

och till slut sitter jag med runt 15 kanaler i mix, och slipper slösa processorkraft för tyngre pluggar osv. sen kör jag ju mkt emd hårdvara med, och då tycker jag det är mkt mer översskdåligt att ha alla grejjer ihopsamlade på en mindre plats..

men de e ju bara va ja tycker..

sorry för OT..

Dela på andra sajter

Jag antar att vad jag än säger så är det inte helt enkelt att övertyga er.. men jag ska hur som helst ge er några andra sätt att se de på.. :rolleyes:

1) Om nu MPT skulle heta Pro Tools XT och vara en lite tyngre version av Pro Tools LE där man även fick med extra pluggar, skulle då kostnaden vara ok?

2) Ett Pro Tools system till skillnad mot många andra innehåller även hårdvara, dvs något typ av ljudkort/interface. Med det interface val man gör så ingår det en grundmjukvara som passar alla, men vill man anpassa det efter sina behov kan man välja MPT (för musik) eller DVTII (för post prod).

Självfallet kan man tycka att dessa skulle ingå i LE, men då lär priset gå upp.

Vill inte ge mig in på jämförelser med andra mjuk och hårdvaror. Men jag tror att om du tar något likvärdigt interface och någon annan mjukvara så antar jag att priset lär hamna i närheten av exempelvis en Mbox med MPT.

Utan att säga för mycke så kan jag säga att både LE och våra Toolkits kommer att utvecklas en del framöver. Ett exempel är Structure free som nu ingår i alla Pro Tools system, ett annat (som dock är en update) är 7.4 där Elastic finns med i alla grundversioner, vi valde alltså att inte lägga Elastic som en option i Toolkiten.

Dela på andra sajter

Det är inget krav, bara en rekommendation.

Allt för att unvika att disken inte hinner med vid stora sessions med många "edits".

Min rekommendation är att du först provar med det du har. Stöter du på för många 9073 (disk to slow) så är ytterligare en disk troligen svaret.

Jag vet att våra rekommendationer är väldigt snäva och antar att om du har en snabb och modern disk så kommer du troligen klara dig bra ändå.

Min fråga är; MÅSTE man ha 2 diskar dettapå datorn för att köra expansionen av PTLE?

mvh / Eric

Redigerat av aolsson
Dela på andra sajter

Intressant sätt att se på saken, jag vet exakt vad paketet innehåller, förändrar inte min åsikt direkt tyvärr.

Jag har ofta behov av fler kanaler ibland, men får lösa det på andra sätt, kostar ju lika mycket som en helt ny sequencer att köpa MPTK (och inte ens här är det unlimited med kanaler).

Småsummor är det kanske för vissa men för oss lite yngre som studerar och har musik produktion som hobby slår det ju helt fel. Konkurenterna är så mycket generösare på just de här delarna. Och det är tråkigt då Pro Tools är ett så underbart program annars.

/ontopic

btw FÅR man mjukvaran med på köpet när man köper ett digiljudkort.. det är INTE illa direkt..

att behöva köpa en expasion till det är bara bra.. tycjer jag..

har använt pro tools sedan 2001, och ja tycker det är galant!!! kommer nog inte byta ngnsin, utan endast köpa upp mig till HD, när mina inkomster kommer som de ska!!

Dela på andra sajter

jo, jag tyckte bara det var så jäkla märkligt att dom skrev med det..

har när jag jobbat i nuendo och logic kör ca 70-80 spår utan att det på något sätt hackat..

så varför skulle 32-48 ch balla ur liksom..

håller med om att jag tycker det är värt priset.. man får ju faktiskt med PT när man köper ljudkortet..

dock lite störande att begränsningen finns..

med tanke på att min dator är rask som tasken så bör det ju inte vara problem

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En 7200rpm disk klara att köra ca 35 kanaler samtidigt.

Det är nog det som folket är inne på.

Redigerat av drloop
Dela på andra sajter

men 35 kanaler med audio-information samtidigt då snackar vi om eller?

(har förövrigrt 5400-disk på min Macbook)

35 kanaler är ju inga problem att komma upp i när man jobbar med maffiga rockproduktioner, men tror aldrig jag kör 35 kanaler med ljudinfo samtidigt..

Är det detta som Digidesign pekar på då tro?

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
men 35 kanaler med audio-information samtidigt då snackar vi om eller?

(har förövrigrt 5400-disk på min Macbook)

35 kanaler är ju inga problem att komma upp i när man jobbar med maffiga rockproduktioner, men tror aldrig jag kör 35 kanaler med ljudinfo samtidigt..

Är det detta som Digidesign pekar på då tro?

En disk 7200 rpm disk klarar ca 35 kanaler samtidigt. Vill du köra mer så måste du ha två diskar.

Men du kan självklart köra en massa kanaler som inte litår samtidigt.

Innan jag fick en disk med 36 kanaler som spelar hela tiden visste jag inte hur många kanaler jag kunde köra samtidigt på en disk, det vet jag nu 😳

Dela på andra sajter

Man kan ju se det så här också....man kan ju inte få allt gratis här i världen.. men

TL Space som är världens bästa (enligt mig) reverb, köper man det separat kostar det 425 Euro. Vilket är ungefär lika mycket som hela MPT+ att man får med en massa annat gott.

Min rekomendation... om du vill få ut mer av ditt PT System så är det bara att investera. 😛

Redigerat av MLundkvist
Dela på andra sajter

No offense, men det är verkligen "generation gratis" som snackar...

Jag ska ha gratis mobil, gratis minuter på den, gratis musik, gratis film, gratis bensin, gratis bredband, gratis dator, gratis operativsystem, gratis programvara, gratis sequencer, gratis pluggar, och helst gratis ljudkort också.

Jag kör PT och köpte med stor glädje toolkitet. Bästa köpet jag gjort. Ser man till hur sjukt bra PT är och att jag inte betalat ett skvatt för det så är det inga pengar alls när man ser till vad jag får. Mina mixar låter bättre än nånsin, och de som tidigare lät skit räddade jag med den där brusreduceringpluggen.

TLSpace låter bara hur skitbra som helt, likaså Smack.

Jag är sjukt tacksam för att jag sluppit lägga ut en förmögenhet på min rigg. Jag har betalat för ALLT. Kör inga olagliga grejer.

Och jag är stolt över att ha bidragit till att fler pluggar produceras.

Det var dagens predikan. Amen.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.