Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag sitter och funderar på hur jag ska installera XP på min nya burk.

Läser man på lite om hur man bör installera XP på en musikdator så säger många att man ska köra "Standard PC" istället för "ACPI"? Detta har då någonting med IRQ att göra och att "Standard PC" alltid har separata IRQ, så ljudkortet garanterad får en egen IRQ?

Är detta alltid en prestandaförbättring att lita på eller är detta snack förlegat?

Känns ju väldigt oldschool med Standard PC 😕

För övrigt är moderkortet Asus P5B och prollen Intel Core 2 Duo 2,33, om nu det har nån betydelse...

... sen en till grej... det verkar inte gå att installera XP på en SATA-disk om man väljer "Standard PC"... alltså måste ja köpa en IDE-disk, men de gör ja helst inte..

/L

Annons
Postat

kör du på acpi.. det var dom äldre modellerna som man kunde behöva trycka dit standard pc.. jag kör på acpi och här funkar det bra.. du har såpass nytt moderkort med så det e ingen fara.

Postat

Jag vet att förr (runt 2001/2002) så var det en hel del moderkort som var känsliga om de kördes som ACPI eller Standard. Jag hade ett morderkort där CPU kraften gick på 100% när jag spelade upp ljud och jag hade den ställd till Standard. När jag sedan bytte i enhetshanteraren till ACPI så försvann det problemet. MvH

Postat

Som de andra redan har sagt, så var det i vissa fall nödvändigt att köra "standard PC" när man körde med moderkort som inte hade ordentligt stöd för APIC/ACPI. Det fick då köras som en nödlösning, som inte ens rekommenderades av Microsoft själva... 😊

Med dagens moderkort, finns det bara nackdelar med att installera som "standard PC", så det är inget man ska göra numera - även om vissa "tweak"-siter fortfarande påstår det... :rolleyes:

Postat
är detta snack förlegat?
Ja.

Förresten, en grej till när du nämner Asus-moderkort och SATA.

Se till att du har valt AHCI i BIOS, och inte Standard IDE. Annars "emulerar" ditt moderkort att SATA-disken är en vanlig IDE-disk och du kan installera Windows utan SATA-drivrutiner. Men detta går inte att ändra i efterhand utan att behöva installera om Windows.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.