Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har alltid inbillat mig att öronpluggar är värst för öronen att använda på grund utav att ljudet kommer såpass när inpå trumhinnan och att dom har ett ganska skränigt ljud med lite bas.

Men jag hörde för ett tag sedan att riktigt bra hörlurar och högtalare kan vara värre på grund av att deras ljud är "för" bra.. Alltså att det är så skönt för öronen att lyssna på så att man kan vrida upp volymen väldigt högt utan att det känns jobbigt...även fast man gör stor skada på trumhinnan.

Vad är egentligen värst?

Annons
Postat

Jag vet inte om något är värst, i slutändan handlar det nog om hur känsliga dina öron är och vilken volym du lyssnar på. Själv stod jag i ett antal år på både scen och i replokal med en Marshallstack och lirade på hög volym (80% av full eller så). Aldrig något skydd för öronen. Lade ner det omkring 96/97 men 2002/3 dök tinnitusen upp som ett försenat paket på posten. Att sänka volymen är nog enda alternativet för att undvika hörselskador.

• 1 månad senare...
Postat
Lade ner det omkring 96/97 men 2002/3 dök tinnitusen upp som ett försenat paket på posten.

Det där var lite läskigt att höra faktiskt.

Hursomhelst tror jag själv att de kan vara ganska farligt med det som OP beskrev med högtalare, man drar gärna på lite för högt utan att tänka sig för.

Postat

Det enda som är farligt, är för hög volym - och då kvittar det vilken ljudkälla det kommer från.

Lyssna alltså aldrig på för hög volym, så är det ingen större risk...

Plötsliga ljud (typ pistolskott, fyrverkerier, virvelkagge etc) är däremot farligare än kontinuerliga, eftersom örats inbyggda skydd inte hinner med vid plötsliga ljud. Örat kan i viss mån skydda sig vid kontinuerliga ljud - men vid för lång exponering, så är alla ljud skadliga vid för hög volym.

Postat (redigerat)
Hej!

Jag har alltid inbillat mig att öronpluggar är värst för öronen att använda på grund utav att ljudet kommer såpass när inpå trumhinnan och att dom har ett ganska skränigt ljud med lite bas.

Men jag hörde för ett tag sedan att riktigt bra hörlurar och högtalare kan vara värre på grund av att deras ljud är "för" bra.. Alltså att det är så skönt för öronen att lyssna på så att man kan vrida upp volymen väldigt högt utan att det känns jobbigt...även fast man gör stor skada på trumhinnan.

Vad är egentligen värst?

Svaret är både och kan man säga. Hörselskador beror främst på tre faktorer:

Volym, exponeringstid och frekvens.

Inearpluggar är farligast att använda av de exempel du nämner då de lättare släpper igenom bakgrundsljud. Sitter du tex på bussen tränger motorbullret igenom lättare och stör dig i din lyssning, därför höjer du volymen för att dränka motorbullret ...

När vi ändå pratar om bussar upplever jag ibland att dörröppnarna på bussar kan ha en extremt hög ljudnivå när dörrarna öppnas. (psssht ljudet) På äldre bussar byter jag ibland säte för att undvika det här ljudet.

Har du däremot slutna, större lurar dämpar de omgivningsljud mer effektivt och du kan därför hålla lyssningsnivån lägre.

Redigerat av Directsound
Postat

Och jag blir lika ledsen varje gång jag hör ungdomar på bussen eller tunnelbanan med musik på så högt att jag lätt kan digga med. Garanterade hörselproblem i framtiden. Själv skaffade jag mig tinnitus på scen, i replokal och bakom mixerbord under många idiotiska år utan skydd. Var tvungen att passera 35 för att fatta att det inte går att återställa mitt viktigaste instrument: hörseln.

Postat
Och jag blir lika ledsen varje gång jag hör ungdomar på bussen eller tunnelbanan med musik på så högt att jag lätt kan digga med.

Det är väl mer skadligt om det är kass musik som strömmar ut?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.