Jump to content
Annons

Musikkläder

Recommended Posts

Postat

bara jag som aldrig har förstått mig på svintajta suprör? Tycker det är det fulaste som fins och även det mest obekväma man kan ha på sig? Sheep Monday är nog även de som gör fulast jeans av alla i min smak, speciellt de där gråa som alla hade ett tag. 🙂

Men alla har vi olika smak, och tur är väl det 😛 Jag har bara fått nog av dessa estetjeans efter tre år på gymnasiet där dessa modeller var omåttligt populära.

Annons
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Kan avlägga rapport nu!

BOOTS

Var på stan i Göteborg idag och kollade in diverse kläder och boots. Affärer jag besökte var Stuk Manufaktur, Lee & Wrangler, Myrorna, NK, Carlings, Solo och Shock samt Johansson Skor.

På NK hade de några olika boots och ett par från Rizzo var de som föll mig mest i smaken. Tämligen spetsiga, men de satt som handsken.

1800 SEK. De hade en slitsula pålagd på vad som verkade vara en riktig läderbindsula. Dessutom hade de praktisk dragkedja i sidan och inte resår. Tyvärr hade dock läderbindsulan fula jack på spetsen och slitsulan hade släppt där. Men de har väl fler ex... Intressanta, men dyra.

De hade även andra fina - även de från Rizzo, de finaste var ett par i mörkbrunt skinn med broquemönster, men de hade resår i sidan och inte dragkedja. ALLA modeller hade f.ö. resår i sidan och inte dragkedja (förutom de svarta nämnda ovan).

Andra skoaffärer jag besökte i veckan och idag saknade fullständigt alternativ till dessa. Johansson hade bara ett par fula Vagabond med helt plan sula och utan dekorstickningar och allt (de var helt släta). Nej.

I veckan var jag även på Karltex, men de hade inget heller. Inte heller Wedins, Nilsson och Radical Sports som jag besökt tidgare.

Lutar åt att beställa från UK, en mer äkta Beatle Boot. Den har dessutom riktig klack á la 60-tal - dvs. vinklad Cuba-klack på 2 tum (5.4 cm). Alla boots på NK saknade ju rejäl klack - de var runt ynka 1,5 cm.

KLÄDER

Solo hade inget som vanligt. Carlings har några olika par brallor som kan vara intressanta. Åtminstone ett av de paren har pressveck - lite flottare och skulle kunna matchas av en kavaj. Även om de är stuprör så smiter de inte åt på samma elastiska sätt. Inte som de jag både såg och provade på Shock i alla fall - vilket var ett par randiga i svart och vitt. Ryckte tag i storlek 32 och 34 (har normalt 32/33). Provade först de i 34 och de satt som ett par tighta långkalsonger. Såg ungefär ut som en sån där Fantomen eller en skidande längdåkare. Då har ni bilden klar för er. Är det snyggt? Nja, jag såg alla utskjutande delar tydligt - sedan får ni räkna ut resten själva. De formade sig helt efter benmuskulaturen.

wassberg_gal_l_01.jpg

Shock hade emellertid en mycket fräck Grid Jacket. En slags miltärjacka i midjemodell. Jag kom att tänka på en Piccollo som jobbar på hotell. Men den fanns inte bara i rött, utan även i svart med silvrigt krimskrams och i svart med krimskrams i guld. Satt perfekt, men ärmarna var för långa - som vanligt. Så man såg bara halva fingrarna i nedfällt läge. Sy upp?! Emellertid hade den en slitageremsa nedtill på ärmarna som var i silver den också. Man får sprätta loss den först, klippa av lite och sy upp ärmen och därefter sy fast slitageremsan igen. Skrädderi. Det fanns byxor till också - med då blir det VÄL extremt?! Hade egentligen tänkt att prova ett par randiga i W36 också om det hade funnits, för att se om fickorna i baken kunde komma längre upp. Nu satt de ju på halva låret kändes det som. Det var just det som var främsta problemet med de randiga 60-talsrockjeansen. Måste det vara så? På 60-talet satt ju nämligen fickorna i baken där de skulle. Shock hade även svarta skinnbrallor för moderata 800 SEK. Äkta?

Svart polo har jag inte hittat, bara beige och brunt på H&M. Likadant med svart lämpligt bälte - de finns bara i brunt om de ska vara tipstypiska till de ovannämnda bootsen.

Stuk Manufaktur heter affären som tipsades om tidigare i tråden - den som ligger på Södra Larmgatan 12 alltså. De hade stuprörsjeans från Cheap Monday. Har aldrig köpt såna, men storlekarna gick från W24 till W33. Vem som har storlekar under W33 fattar jag inte! Den största storleken fick jag tränga in mig i - och då är jag varken särskilt stor eller fet. Är det ett barnmärke? Knappast! Affären rymde 35 ungdomar och vansinnesmusik. Inte jag då alltså, utan musik strömmande ut ur högtalare nånstans ifrån. Alla Cheap Monday kostade 400 SEK.

Var hos Lee & Wranglers specialbutik också. Det fanns fina mörka Straight Regular Lee för 800 SEK, men inga randiga eller rutiga finare.

Stickad rak smal slips med rakt avslut - signumet för 60-talet - finns ingenstans!!! Dock finns en sån i Liverpool, UK, för cirka 300 SEK. Väldigt mycket original.

tie_silk_blk_lgr.jpg

Var även på Myrorna förresten. De hade ingenting! Verkade ha slutat med kläder.

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Postat

Jag funderar mest på en fin cod piece.

Ja, ni har väl sett svarte orm och liknande.

Svårt att få den att se både bullig och modern ut?

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

rucos6.jpg

Cod piece - 1600-tal, inte 60-tal Magpie.

.

.

.

Men jag håller med om att den hade gjort sig till så tajta brallor.

Redigerat av musik
Postat

Jag säger bara MISS SIXTIES. Köp de trångaste du kommer i(då pratar vi vilja, våld och vaselin). Huvudsaken är att de sitter bra uppifrån och ner till precis under knäna. Sen väntar du ett par veckor tills du gått in de så att de sitter bra(då är det inte V,V och V längre), då syr du/morsan/flickvän/slav in de under knäna precis du vill ha de. Du kan ha tur och springa in i andra märken som funkar oxå, men det viktigaste är att stretchen är rätt, inte för elastiskt och inte för lite stretchigt.. men det lär man sig 😄

musik (oregistrerad)
Postat

En liten fråga i sammanhanget:

Varför sitter bakfickorna på dessa byxor så långt ned som på halva låret?? Om man tittar på brallor från 60-talet burna av Rolling Stones, Monkees, Manfred Mann etc så är de förvisso stuprörsvarianter, men de har pressveck och framförallt bakfickorna på rätt ställe, precis under linningen, vilken verkar sitta på rätt ställe i midjan.

När jag provade storlek W33 och W34 så hamnade fickorna som sagt på låret...

🙂

:musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.