Jump to content
Annons

Vilken monitor mixer?


Lithium

Recommended Posts

Funderar på att slänga ut mitt gammla behringer bord då dess micförstärkare har pajat och preamparna inte låter vidare sexigt.

Därav skapade jag denna tråden utan någon vidare framgång!!!

I denna tråden söker jag svar om vilken så kallad "monitor mixer" jag bör välja?

Jag har hittills tittat på tre alternativ:

Den första är då M-Patch 2 som är ganska rekomenderad här på forumet. Nackdelen med den är då att den bara har en hörlursförstärkare och inga utgångar på baksidan för anslutning av en extern hörlursförstärkare, vilket gör m-patchen (nästan) helt oanvändbar om man skall spela in andra musiker än sig själv.

Mitt andra alternativ är Samsons c-control som har en hel del ingångar och utgångar bland annat utgångar för två monitor system och en sub och vidare tre ingångar och tre utgångar så man kan lätt ansluta en extern hörlursförstärkare och även spela in ljud fån sin DAW in i burken igen (midi till audio tex.).

Bra pris men hur är (ljud)kvaliten?

Sen hittade jag också en liten 4 kanals hörlursförstärkare med en monitor kontrol, Presonus HP4.

Den ända nackdelen med den är väl att man inte kan skicka tillbaks ljudet till datorn igen.

Är det någon som har erfarenheter om någon av produkterna eller har några andra bra alternativ?

Jag vet att tex. Mackie och presonus har andra lite dyrare alternativ men ovan nämnda ligger i rätt pris klass för mig.

Tackar för svar! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kör med M-patch2 och är nöjd med den. Största anledningen att jag valde den var nog ändå att den var passiv och inte skulle färga ljudet på samma sätt som en aktiv dito. Hörlursförstärkaren är OK och duger definitivt till att kritiskt lyssna på mixar när man inte kör monitorerna.

All monitorlyssning vid inspelning går via en Behringer-hörlursförstärkare och en helt andra kanaler än de jag har ut i högtalarna. Därmed kan jag skicka de ljud och den balans jag önskar till hörlurarna utan att det behöver vara en full mix.

Gillar jag den? Ja, innan hade jag ingenting utan var tvungen att ratta runt i mjukvarumixern för att få rätt ljudstyrka. Och hade man glömt att skruva ner mixern från dagen innan så kunde man får rätt bra tryck i högtalarna. Nu behöver jag bara skruva ner ratten på 0 innan jag startar upp systemet och DET är i alla fall helt underbart! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med M-patch2 och är nöjd med den. Största anledningen att jag valde den var nog ändå att den var passiv och inte skulle färga ljudet på samma sätt som en aktiv dito. Hörlursförstärkaren är OK och duger definitivt till att kritiskt lyssna på mixar när man inte kör monitorerna.

All monitorlyssning vid inspelning går via en Behringer-hörlursförstärkare och en helt andra kanaler än de jag har ut i högtalarna. Därmed kan jag skicka de ljud och den balans jag önskar till hörlurarna utan att det behöver vara en full mix.

Gillar jag den? Ja, innan hade jag ingenting utan var tvungen att ratta runt i mjukvarumixern för att få rätt ljudstyrka. Och hade man glömt att skruva ner mixern från dagen innan så kunde man får rätt bra tryck i högtalarna. Nu behöver jag bara skruva ner ratten på 0 innan jag startar upp systemet och DET är i alla fall helt underbart! 😆

Hur vet man att inte tex. samsons c-control inte har passiv electronik, den har ju klart sina fördelar med alla ins och outs.

Att köra en andra stereo utgång från ljudkortet och in i en hörlursförstärkare (som jag antar att du menade) är möjligt men tar onödigt mycket tid för varje project, jobbar snabt och vill hellst bara ha en eller ett par knapptryckningar för att växla mellan monitorer och hörlurar.

Hur fungerar det om man kör in två hörlurar i m-patchens hörlursförstärkare via en adapter, orkar den driva båda?

I värsta fall kan man ju koppla in en extern hörlursförstärkare från m-patchens hörlursförstärkare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Passiv elektronik behöver inte spänningsmatas. Det enda som är aktivt i M-Patch2 är hörlursförstärkaren, så alla funktioner utom hörlursförstärkaren kan du köra utan nätdelen inkopplad.

Samson-burken är garanterat aktiv, eftersom du inte bara kan sänka volymen utan även höja. Det krävs en förstärkare för att höja volymen och är alltså omöjligt med passiv elektronik.

Samson är, liksom SM Pro Audio, Behringer och flera andra, ett budgetmärke, med allt vad det innebär. Den stora skillnaden som gör att M-Patchen är bättre, är att den är passiv och därför inte påverkar ljudet nämnvärt (annat än med en liten skillnad på impedanserna som kan påverka ljudet minimalt, men då är det kinkighetsfaktor 1000% man är inne på... 😠 ), vilket de aktiva varianterna gör. Den kan tack vare sin passiva natur, inte heller bidra med ett dugg brus, något som all aktiv elektronik gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Presonus HP4 och är supernöjd med den.

Använder den nu mellan ljudkort och monitorer.

Fördelar:

- 4 st riktigt bra hörlursutgångar.

- Riktigt mycket kräm för tungdrivna lurar.

- Monoswitch

- Växla mellan monitorer och hörlurar genom 1 knapptryckning.

- Grym byggkvalitet.

- Pot att justera ljudnivån till monitorerna

Nackdelar:

- Kunde vara fler in/utgångar på baksidan. Dock inget som jag behöver.

- Kunde inte komma på fler nackdelar.

Kanon för medhörning av 3 musiker + 1 spakrattare samtidigt.

Rekommenderas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Presonus HP4 och är supernöjd med den.

Använder den nu mellan ljudkort och monitorer.

Fördelar:

- 4 st riktigt bra hörlursutgångar.

- Riktigt mycket kräm för tungdrivna lurar.

- Monoswitch

- Växla mellan monitorer och hörlurar genom 1 knapptryckning.

- Grym byggkvalitet.

- Pot att justera ljudnivån till monitorerna

Nackdelar:

- Kunde vara fler in/utgångar på baksidan. Dock inget som jag behöver.

- Kunde inte komma på fler nackdelar.

Kanon för medhörning av 3 musiker + 1 spakrattare samtidigt.

Rekommenderas!

Ja, Presonus HP4 är klart en attraktiv produkt.

Men är den passiv som M-patchen?

Tycker du att den båverkar ljudet nämnvärt eller brusar något? 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Presonus HP4 och är supernöjd med den.

Använder den nu mellan ljudkort och monitorer.

Fördelar:

- 4 st riktigt bra hörlursutgångar.

- Riktigt mycket kräm för tungdrivna lurar.

- Monoswitch

- Växla mellan monitorer och hörlurar genom 1 knapptryckning.

- Grym byggkvalitet.

- Pot att justera ljudnivån till monitorerna

Nackdelar:

- Kunde vara fler in/utgångar på baksidan. Dock inget som jag behöver.

- Kunde inte komma på fler nackdelar.

Kanon för medhörning av 3 musiker + 1 spakrattare samtidigt.

Rekommenderas!

Ja, Presonus HP4 är klart en attraktiv produkt.

Men är den passiv som M-patchen?

Tycker du att den båverkar ljudet nämnvärt eller brusar något? 😕

Den är nog inte passiv i o m att den kräver ström.

Jag har inte märkt varken brus eller annan påverkan på ljudet. Rent och fint rakt igenom.

Jag tror att det är först när man har RIKTIGT dyra och detaljerade monitorer som en skillnad skulle höras.

Det finns annan hårdara i signalkedjan som i så fall skulle ha större inverkan på ljudet. (Preamp, inspelningsmiljö, mic mm).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Presonus HP4 och är supernöjd med den.

Använder den nu mellan ljudkort och monitorer.

Fördelar:

- 4 st riktigt bra hörlursutgångar.

- Riktigt mycket kräm för tungdrivna lurar.

- Monoswitch

- Växla mellan monitorer och hörlurar genom 1 knapptryckning.

- Grym byggkvalitet.

- Pot att justera ljudnivån till monitorerna

Nackdelar:

- Kunde vara fler in/utgångar på baksidan. Dock inget som jag behöver.

- Kunde inte komma på fler nackdelar.

Kanon för medhörning av 3 musiker + 1 spakrattare samtidigt.

Rekommenderas!

Ja, Presonus HP4 är klart en attraktiv produkt.

Men är den passiv som M-patchen?

Tycker du att den båverkar ljudet nämnvärt eller brusar något? 😕

Den är nog inte passiv i o m att den kräver ström.

Jag har inte märkt varken brus eller annan påverkan på ljudet. Rent och fint rakt igenom.

Jag tror att det är först när man har RIKTIGT dyra och detaljerade monitorer som en skillnad skulle höras.

Det finns annan hårdara i signalkedjan som i så fall skulle ha större inverkan på ljudet. (Preamp, inspelningsmiljö, mic mm).

det man märker snabbast om den brusar eller inte är om man drar på ordentligt med kräm, och de börjar brusa som tusan..

men omvandlarna gör sin stora roll här med.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

det man märker snabbast om den brusar eller inte är om man drar på ordentligt med kräm, och de börjar brusa som tusan..

men omvandlarna gör sin stora roll här med.. 🙂

Hade ju precis bestämt mig för att köpa den 😉😄

På vilket sätt "gör omvandlarna sin stora roll här" 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Presonus HP4 och är supernöjd med den.

Använder den nu mellan ljudkort och monitorer.

Fördelar:

- 4 st riktigt bra hörlursutgångar.

- Riktigt mycket kräm för tungdrivna lurar.

- Monoswitch

- Växla mellan monitorer och hörlurar genom 1 knapptryckning.

- Grym byggkvalitet.

- Pot att justera ljudnivån till monitorerna

Nackdelar:

- Kunde vara fler in/utgångar på baksidan. Dock inget som jag behöver.

- Kunde inte komma på fler nackdelar.

Kanon för medhörning av 3 musiker + 1 spakrattare samtidigt.

Rekommenderas!

Ja, Presonus HP4 är klart en attraktiv produkt.

Men är den passiv som M-patchen?

Tycker du att den båverkar ljudet nämnvärt eller brusar något? 🤪

Den är nog inte passiv i o m att den kräver ström.

Jag har inte märkt varken brus eller annan påverkan på ljudet. Rent och fint rakt igenom.

Jag tror att det är först när man har RIKTIGT dyra och detaljerade monitorer som en skillnad skulle höras.

Det finns annan hårdara i signalkedjan som i så fall skulle ha större inverkan på ljudet. (Preamp, inspelningsmiljö, mic mm).

det man märker snabbast om den brusar eller inte är om man drar på ordentligt med kräm, och de börjar brusa som tusan..

men omvandlarna gör sin stora roll här med.. 😛

Har inte märkt något brus även på mycket hög volym.

Både genom hörlurar och monitorer.

IDF, menade du HP4 eller aktiva hörlursförstärkare i allmänhet?

Jaja, allas upplevelse är ju olika och jag kan bara tala för min egen.

Men det känns som att det kokar ner till en frågeställning.

Du vill ha en lagom billig lösning för lyssning av monitorer/hörlurar. Prisskillnaden mellan alternativen är försumbar.

Presonus är som märke mer respekterat än Behringer/Samson/SM Pro audio, så är det flera hörlursutgångar du vill ha så rekommenderas Presonusen.

Är det främst att du vill växla mellan olika monitorer så ska du satsa på SM pro audios M-patch.

Vill man hoppa högre i kvalitet kan man använda Mackie big knob och/eller Grace Design m902 eller deras övriga modeller.

Sound on sound recension på HP4 finns här: http://www.presonus.com/pdf/MRSOS04_.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

IDF, menade du HP4 eller aktiva hörlursförstärkare i allmänhet?

wheres waldo??

näe, jag menar aktiva stärkare!!!!

det tillför ytterligarae komponent i kedjan som måste matas med ström från nätet, och självklart ytterligare en komponent i kedjan som tillför brus.. med så mkt elektronik som drivs av ström från elnätet kan det inget annat än att tillföra brus.. hur bra det än är, så blir det någon form av brus.. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

IDF, menade du HP4 eller aktiva hörlursförstärkare i allmänhet?

wheres waldo??

näe, jag menar aktiva stärkare!!!!

det tillför ytterligarae komponent i kedjan som måste matas med ström från nätet, och självklart ytterligare en komponent i kedjan som tillför brus.. med så mkt elektronik som drivs av ström från elnätet kan det inget annat än att tillföra brus.. hur bra det än är, så blir det någon form av brus.. 😛

Japp!

Det är så det är!

Det enda man kan göra är kompromisser. 🤪

I alla fall om man inte har riktigt mycket pengar så man kan köpa top of the line rakt igenom!

Link to comment
Dela på andra sajter

IDF, menade du HP4 eller aktiva hörlursförstärkare i allmänhet?

wheres waldo??

näe, jag menar aktiva stärkare!!!!

det tillför ytterligarae komponent i kedjan som måste matas med ström från nätet, och självklart ytterligare en komponent i kedjan som tillför brus.. med så mkt elektronik som drivs av ström från elnätet kan det inget annat än att tillföra brus.. hur bra det än är, så blir det någon form av brus.. 🙁

Japp!

Det är så det är!

Det enda man kan göra är kompromisser. 🙂

I alla fall om man inte har riktigt mycket pengar så man kan köpa top of the line rakt igenom!

om man inte lägger alla pengar på sina prylar.. det gör iaf jag.. 😛

eller bygger egna prylar förstås.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag har också letat efter något sånt. Fast de modeller som har visats här gör inte alls det jag vill. Jag vill ha en mixer/router.

Dvs kunna koppla flera signaler. Tex så vill man kunna köra med klick i hörluren men inte i monitorn. Eller köra 2 par monitorer

men med ollika signaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också letat efter något sånt. Fast de modeller som har visats här gör inte alls det jag vill. Jag vill ha en mixer/router.

Dvs kunna koppla flera signaler. Tex så vill man kunna köra med klick i hörluren men inte i monitorn. Eller köra 2 par monitorer

men med ollika signaler.

Kanske en sån här:

Presonus HP60

http://www.presonus.com/hp60.html

Eller en sån här:

Presonus central station (dessutom passiv).

http://www.presonus.com/centralstation.html

Hmm..

Börjar själv undra om jag jobbar på Presonus.. Andra får gärna fylla i med alternativ från fler märken!

Link to comment
Dela på andra sajter

om man inte lägger alla pengar på sina prylar.. det gör iaf jag.. 😊

eller bygger egna prylar förstås.. 🥰

Ja du, eftersom jag inte kan hitta den perfekta produkten för ändamålet, slog tanken mig att man kanske skall ge sig på att bygga en själv.

Då det handlar om passiv elektronik kanske man inte behöver vara värsta elextremisten.

Är det värt tid, pengar och besvär att genomföra ett sådant projekt tror du? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Presonus gör generellt helt OK saker och jag hade inte oroat mig speciellt mycket för brus eller liknande. Visst, har du de fetaste monitorerna så kommer du att hör ett visst brus men sitter du inte i en kanon studio med rätt akustik så är jag tveksam till att du hör någon skillnad. Så hoppa på den för tusan! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Jag har också letat efter något sånt. Fast de modeller som har visats här gör inte alls det jag vill. Jag vill ha en mixer/router.

Dvs kunna koppla flera signaler. Tex så vill man kunna köra med klick i hörluren men inte i monitorn. Eller köra 2 par monitorer

men med ollika signaler.

Kanske en sån här:

Presonus HP60

http://www.presonus.com/hp60.html

Eller en sån här:

Presonus central station (dessutom passiv).

http://www.presonus.com/centralstation.html

Hmm..

Börjar själv undra om jag jobbar på Presonus.. Andra får gärna fylla i med alternativ från fler märken!

Förmycket switchar och för lite mixer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Presonus gör generellt helt OK saker och jag hade inte oroat mig speciellt mycket för brus eller liknande. Visst, har du de fetaste monitorerna så kommer du att hör ett visst brus men sitter du inte i en kanon studio med rätt akustik så är jag tveksam till att du hör någon skillnad. Så hoppa på den för tusan! :rolleyes:

Jovisst, men jag saknar ändå ett antal in och utgångar för ett andra monitor par och för att skicka signal tillbaks till DAW osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Presonus gör generellt helt OK saker och jag hade inte oroat mig speciellt mycket för brus eller liknande. Visst, har du de fetaste monitorerna så kommer du att hör ett visst brus men sitter du inte i en kanon studio med rätt akustik så är jag tveksam till att du hör någon skillnad. Så hoppa på den för tusan! 😄

Jovisst, men jag saknar ändå ett antal in och utgångar för ett andra monitor par och för att skicka signal tillbaks till DAW osv...

Ska du i så fall gå upp några prisklasser och se vad som finns att hämta där eller ska du bygga eget?

Du får gärna slänga upp en ritning om du hittar på ett eget bygge.

Jag kan vara intresserad! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Presonus gör generellt helt OK saker och jag hade inte oroat mig speciellt mycket för brus eller liknande. Visst, har du de fetaste monitorerna så kommer du att hör ett visst brus men sitter du inte i en kanon studio med rätt akustik så är jag tveksam till att du hör någon skillnad. Så hoppa på den för tusan! 🙂

Jovisst, men jag saknar ändå ett antal in och utgångar för ett andra monitor par och för att skicka signal tillbaks till DAW osv...

Aah, ibland läser jag inte varje mening tillräckligt bra för att förstå alltsammans. Och jag skall erkänna att jag förstår ännu mindre nu... 🙂

Jag trodde du ville ha kontroll och kunna växla mellan olika monitorer och dessutom ha en hörlursförstärkare. Men när du pratar om att skicka tillbaka ljudet till DAW så är vi inne på ett ljudkort. Därför skulle jag vilja ha en bättre beskrivning på vad du har för krav eller vad du har tänkt dig.

Om jag skall exemplifera med min uppsättning så har jag ett ljudkort där jag lägger huvudmixen på en kanal ut. Denna skickas till M-patch som går vidare till monitorerna. Dessutom har jag en hörlursutgång här som gör att jag kan lyssna på mixen i hörlurar. Den har dessutom möjlighet att skicka vidare till ett andra par högtalare och kan via aux-ingången ta en andra signalkälla in till M-patchen.

En andra kanal i ljudkortet används för att skicka en helt separat mix till hörlursförstärkaren. Denna mix är givitvis mer sparsam för att göra det lättare att följa och jag har dessutom ett separat spår inmixat som ger click-track (då slipper jag höra det i monitorerna).

För inspelning av ljud använder jag givetvis ingångarna på ljudkortet, antingen via ljudkortets egna preampar eller externa.

I korthet betyder det att jag routar om det mesta i ljudkortet själv.

Jättelång och fullständigt meningslös genomgång om jag har missat vad du menar. Och då kan man bara skita detta inlägg. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Den ultimata produkten för detta ändamål hade varit en "låda" med två stereo ingångar, två stereo utgångar för monitorer samt två extra stereo utgångar för anslutning till annan media tex. DAW (vilket också går att göra direkt i ljudkortet), en extern hörlursförstärkare eller annan ljudanlägning.

Allt med helt passiv elektronik.

Sen skulle jag vilja ha minst två hörlursförstärkare (givetvis inte passiva då).

Så presonus hp4 är ju ett alternativ men inte en självklarhet.

Ett annat alternativ vore att dela upp stereo signalen från ljudkortet till en m-patch och en hörlursförstärkare.

Att skicka ut ljudet på två stereo signaler blir för omständigt i Cubase.

Förstår du bättre nu?🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt? Nja, kolla videon Control Room på http://www.steinberg.net/986_1.html

Annars får du göra sends på de kanaler som skall användas i monitormixen.

Här är en tråd som diskuterar i princip samma fråga.

https://www.studio.se/index.php/?showtopic=39082.html

Svårt? JA, skulle kanske varit mer tydlig innan, men jag använder Cubase SX 2.5 och där ingår ju inte "Control Room".

Jag vet att jag kan sitta och pilla med cubase trådsmala sends för varenda kanal i ett 30spårs projekt, och det är därför jag letar efter en annan lösning!!!

"No offence" men nu börjar den här tråden bli lite tjatig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...