Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har lite strul med cubase, någon duktig själ här kanske kan hjälpa mig?

1. När jag spelar in gitarrer så slutar spåret någon sekund innan punch-outen... och jag väljer att spela in ett speciellt parti.. så slutar den att spela in innan det är klart.

2. Det släpar efter. Ju längre spår jag spelar in, desto mer kommer det ur takt. Lirar ett riff på guran... första takterna är tajta... framåt slutet så stämmer ingenting... men jag lirar det tajt när jag spelar in det.. hmm

mvh, wicked_s

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Har lite strul med cubase, någon duktig själ här kanske kan hjälpa mig?

1. När jag spelar in gitarrer så slutar spåret någon sekund innan punch-outen... och jag väljer att spela in ett speciellt parti.. så slutar den att spela in innan det är klart.

2. Det släpar efter. Ju längre spår jag spelar in, desto mer kommer det ur takt. Lirar ett riff på guran... första takterna är tajta... framåt slutet så stämmer ingenting... men jag lirar det tajt när jag spelar in det.. hmm

mvh, wicked_s

Du har väl garanti kvar på programmet?

Kan vara ett programmeringsfel, Steinberg är lite slarvig ibland på fredagarna när han har bråttom ner till "Hamburgerkeller".

Postat

Skulle det nu inte vara fel på kompileringen av programvaran har jag här ett hett tips:

Här följer ett "trick" för att få bort emulerade midiportar i Cubase och Nuendo. Detta löser problem av din typ i 9 fall av 10.

1. Double-click on "My computer" that are on the desktop

2. Double-click Systemdisk

3. Double-click Programfiles

4. Double-click Steinberg

5. Double-click Cubase SX/SL/N2

6. Double-click MIDI port Enabler

7. Left click once the file Ignoreportfilter

8. Press Ctrl+C

9. Press backspace(erasebutton) Then you will go back to Cubase SX/SL/N2 folder

10. Press Ctrl+V, Now the file Ignoreportfilter has been copied to the Cubase SX/SL/N2 folder

11. Start Cubase make sure to goto Device setup and take away the emulated midi ports in directmusic.

En kompis som hade svåra timingproblem i just cubase fick det löst genom att göra såhär, så prova!

Postat

Har troligtvis läst om detta problem på steinbergs forum och har en svag förnimmelse om att detta problem är löst via en programuppdatering...

dock ej helt säker..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.