Jump to content
Annons

Bygge av enkel, synthbaserad hemmastudio


mq4

Recommended Posts

Goddag.

Jag har länge hållt på med ljudteknik och musikkomposition, och vill nu satsa på att bygga ut min hemmastudio. Den ska främst vara synt/MIDI-baserad, för att sedan möjligen byggas ut till att även hantera gitarrinspelning.

Framför allt är jag ute efter billig utrustning, och tips.

Kombinationen jag innehar, eller så länge har planerat på att ha:

Edirol PCR-500 MIDI-klaviatur, som sköter en gammal Ensoniq SQR, som i sin tur går genom en hårdvaru-EQ/Delay, och vidare ut i ett par studiomonitorer. Som ni ser är det hela hårdvaru-baserat, och inte riktigt inspelningsbart. Bör jag satsa på en digitalporta, eller på datorbaserad inspelning? Hur ser det ut med inspelning av gitarr på en digitalporta? Den jag hittills tittat på är en Boss BR-600. Någon som har erfarenhet av denna lilla maskin?

Anledningen till att jag tänkte på en portabel studio var inte på grund av brist på datorvana, vilket jag inte lider av, utan på grund av att jag av egen erfarenhet vet att en duglig ljudediteringsdator kan kosta otroligt mycket, vilket jag helt enkelt inte har råd med. Min tanke var att en portabel studio skulle kunna ge mig ett minimum till ett relativt lågt pris. Sedan tillkommer pris för ljudkort för analog inspelning av hårdvarusynt, vilket i sig kostar otroliga mängder. Jag ska titta lite på olika datorer och kanske bygga ihop någonting som passar mig. Har ni några tips på utrustning som ger bra analoga inspelningsmöjligheter (internt eller externt ljudkort), och bra digitala editeringsmöjligheter (sequencer-program), så vore det trevligt om ni kunde dela med er.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänk på att du bara kan spela in två kanaler samtidigt med BR-600, med andra ord om du måste ha exempelvis sång, trummor, bas och elgitarr inspelade live, så går de inte att på smidigt sätt att var för sig redigeras i efterhand. Har inte provat den själv utan har bara läst specen.

http://www.roland.com/products/en/BR-600/specs.html - specifikationer över BR-600

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Min Mac från 1998 klarar att köra ca 8 audiospår med lite effekter. (233mHz)

Jag gissar att vilken dator du än väljer är kapabel att spela upp fler.

En 8 kanalsporta ligger väl på 3000 spänn och uppåt.

Så mitt råd om du inte skall göra inspelningar på andra platser med din porta är att köra det på dator.

Med datorn öppnar sig en ny värld av mjukvaru effekter och syntar.

M-Audio Audiophile 2496 brukar kosta 995:-.

Med följer Reason Adapted en mjukvaru synt samt Ableton Live.

Eller Stealthplug, ett USB ljudkort som säljs just nu fär 800:-

Tänkt för gitarrister men har ett bra mjukvarupaket.

Amplitube Live 2, en riktigt bra mjukvarugitarrförstärkare.

Tracktion 2 ett kanon inspelningsprogram

SampleTank2 SE En mjukvarusampleplayer.

T-Racks EQ.

Mitt heta tips är att du inte kommer att spela in din SQR så där värst ofta när du hör hur hur bra alla mjukvarupluggar låter.

Listan med förslag kan göras jättelång och du använder syntar så kör du ändå en dator för midi?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Listan med förslag kan göras jättelång och du använder syntar så kör du ändå en dator för midi?

Tack för svaren!

Nja, min SQR hade jag tänkt att spela in snalogt, för skojs skull (jag tycker bättre om hårdvarusyntar), men visst kommer jag även att använda olika VSTs, det är klart. Det blir nog en datorbaserad studio, ska nog äntligen investera in en bärbar PC och externt ljudkort. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, instämmer med övriga. Dator är bättre, om man nu inte har något extremt emot datorer... 😉

Som redan nämnts kommer många av de billigare ljudkorten bundlade med programvaror, så kolla t.ex. in vad EMU och ESI har att erbjuda också. Till mitt ESI Juli@ kom det med ett par olika program om jag inte minns fel.

Och du har rätt, det är aldrig fel med en gammal Ensoniq-synth!! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Skönt att höra att förnuftet segrar. Du få mycket mer ut av en datorbaserad lösning.

Det finns en massa gratissyntar som är kanon fräcka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att höra att förnuftet segrar. Du få mycket mer ut av en datorbaserad lösning.

Det finns en massa gratissyntar som är kanon fräcka.

Jag körde helt datoriserat förut, men jag ville kombinera det med hårdvara nu, så tack för tipsen, det blir datorbaserat 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...