Mannex Postat 23 september 2004 Postat 23 september 2004 Det vanliga problemet är väl att folk kämpar med att få upp volymen på sin slutmix. Även jag strävar efter ett kraftfullt ljud och testade därför att dra upp kontrollerna rejält på Voxengo Elephant 2 (master limiter på masterkanalen) för att se hur mycket jag kunde pumpa ut. Det lät HÖGT och bra (ingen dist). Efter att ha renderat ner en mixdown-wav och öppnat i Wavelab syns det att ljudet är ordentligt clippat så att säga, dvs mer square-vågor än mjuka böljande kurvor. Men vid uppspelning låter det trots allt bra - ingen dist, inget konstigt pumpande bara jäkligt högt även jämfört med riktiga utgivna produktioner. Vad är detta? Håller jag på att bli tokig? Är det min monitorutrustning som skönmålar? (lyssnar i lurar och i vanliga stereohögtalare). Förvirrad... 😕
Rapid Wanker Postat 24 september 2004 Postat 24 september 2004 Det är ju det en limiter ska göra...dvs hålla nere maxnivån på ljudet till det värde du ställer in den på. Är det en OK limiter så ska du inte få någon dist, och att topparna är kapade skall inte förväxlas med den clipping som ger digital dist.
VacUm Postat 24 september 2004 Postat 24 september 2004 Testa att plocka en en nyproducerad popplatta i wavelab och kolla kurvorna där.. Annars kan du ju lyssna på musiken och avgöra om det låter bra eller dåligt. Brukar funka kanon och är värsta skitsmarta idén.
Mattis Postat 25 september 2004 Postat 25 september 2004 Men huvudorsaken till att du vill ha så hög volym som möjligt är vad? Så hög volym som möjligt(dvs så många som hör som möjligt) vid uppspelning? För att upplevas som livfullt och "nära"? :-)
Mannex Postat 25 september 2004 Trådstartare Postat 25 september 2004 Grejen är den att något är fel/konstigt, när jag exporterar som en mp3:a låter det riktigt kasst, extermt distat. Om jag gör en normalisering så sänks volymen och square-vågorna försvinner, och kvar har jag mitt vanliga, o-limiterade ljudspår. Alltså måste ljudinfon som ligger "utanför" finnas kvar..?
Rapid Wanker Postat 25 september 2004 Postat 25 september 2004 Om jag gör en normalisering så sänks volymen och square-vågorna försvinner, och kvar har jag mitt vanliga, o-limiterade ljudspår. Menar du att du exporterar med limiter, sedan kör normalisering på den exporterade ljudfilen och får tillbaka original-ljudfilens vågformer??? Jag är skeptisk minst sagt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.