ThomasJ Postat 8 november 2007 Dela Postat 8 november 2007 Såhär har jag allt riggat just nu: Jag sitter justnu på en stol som är ganska låg, funderar lite över hur en optimal placering av skärmarna och monitorerna skulle seut för att dels få bästa ljud samt bästa arbetsöversyn och ergomomi. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 8 november 2007 Dela Postat 8 november 2007 Ah! Ett Jerker-bord. Det ultimata hemstudio-bordet! 😲 Först och främst så är det inte bra för nacken att ha skärmarna stående på en hylla som de gör nu, utan du bör ha skärmarnas ovankant ungefär i höjd med ögonen för att det ska vara ergonomiskt riktigt. Monitorerna gör sig bäst på de svängbara sidohyllorna om du kan få tag på sådana... Se till att diskanten hamnar i höjd med öronen. För ljudets skull, så placera också en absorbent mellan monitorer och hyllan. En bild från mitt eget krypin: Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ThomasJ Postat 8 november 2007 Trådstartare Dela Postat 8 november 2007 Okej. Har faktist sånna där fina svänghyllor:P Men det där med skrämarna, hmmm jag vill ha den där hyllan just för att det är så smidigt att ha klaviaturet där. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 8 november 2007 Dela Postat 8 november 2007 Det behövs inga stora fel för att man ska få stora problem med nacken efter några år, så jag skulle inte frivilligt placera skärmarna på en hylla, utan det enda som är ergonomiskt riktigt, är att sätta dem direkt på den stora bordsskivan. Var försiktig med ergonomin. Problemen kommer smygande och man reagerar inte förrän det är för sent... 😲 Du kanske kunde skruva fast en utdragbar hylla under bordet, att ha tangentbordet på...? Då borde du kunna ha kvar klaviaturen på bordet och skärmarna bakom det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ThomasJ Postat 8 november 2007 Trådstartare Dela Postat 8 november 2007 Det behövs inga stora fel för att man ska få stora problem med nacken efter några år, så jag skulle inte frivilligt placera skärmarna på en hylla, utan det enda som är ergonomiskt riktigt, är att sätta dem direkt på den stora bordsskivan. Var försiktig med ergonomin. Problemen kommer smygande och man reagerar inte förrän det är för sent... 😲Du kanske kunde skruva fast en utdragbar hylla under bordet, att ha tangentbordet på...? Då borde du kunna ha kvar klaviaturen på bordet och skärmarna bakom det. Ah, det har du så rätt i. Föresten har jag en påtok för dålig stol igentligen! Tack för tippsen! Föresten, vad tog du för dom där monitorkuddarna? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Biran Postat 8 november 2007 Dela Postat 8 november 2007 Det behövs inga stora fel för att man ska få stora problem med nacken efter några år, så jag skulle inte frivilligt placera skärmarna på en hylla, utan det enda som är ergonomiskt riktigt, är att sätta dem direkt på den stora bordsskivan. Var försiktig med ergonomin. Problemen kommer smygande och man reagerar inte förrän det är för sent... 🙁Du kanske kunde skruva fast en utdragbar hylla under bordet, att ha tangentbordet på...? Då borde du kunna ha kvar klaviaturen på bordet och skärmarna bakom det. Ah, det har du så rätt i. Föresten har jag en påtok för dålig stol igentligen! Tack för tippsen! Föresten, vad tog du för dom där monitorkuddarna? Detta med ergonomi är nog på tok underrepresenterat hemmavid där designen troligen är det man tittar på först.. Att ha monitorer lite nedanför ansiktet, en riktigt bra stol och avlastning för armar, händer och fötter, är en förutsättning för många roliga timmar med ett musikprojekt.. Vet inte om det finns, men en tråd om ergonomi vore nog inte dumt 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pazo Postat 10 november 2007 Dela Postat 10 november 2007 Alltså... Klart du inte behöver ha dem på hyllan. Man ser ju tydligt att du får plats med skärmarna, klaviaturet och tangentbordet på bordsskivan. som det är nu så ligger ju klaviaturet längre ut än djupet på båda skärmar... så flytta ner skiten... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
afatecs Postat 12 november 2007 Dela Postat 12 november 2007 en sak jag undrar över,,,som iofs inte har med saken att göra, är varför dom flesta med "hem studio" kör med dubbla skärmar? hur funkar det och vad får man ut av det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 12 november 2007 Dela Postat 12 november 2007 en sak jag undrar över,,,som iofs inte har med saken att göra,är varför dom flesta med "hem studio" kör med dubbla skärmar? hur funkar det och vad får man ut av det? Du får större skärmyta, t ex kan du ha mixern i den ena skärmen och arangemangsfönstret i den andra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
saverman Postat 12 november 2007 Dela Postat 12 november 2007 Jag hade mina skärmar på en tavelhylla från Ikea. Funkade asbra och gav mig lite extra plats på skrivbordet. Rekomenderas! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Memphis Postat 12 november 2007 Dela Postat 12 november 2007 (redigerat) Jag har mina skärmar i taket. Gör iofs lite ont i nacken efter en tid.. 😊 Sedan finns de ju dem som vill vara värst och ha minst 5 skärmar... http://www.apogeedigital.com/images/michae..._feature_sm.jpg 😉 Redigerat 12 november 2007 av Memphis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 12 november 2007 Dela Postat 12 november 2007 (redigerat) Jag har mina skärmar i taket. Gör iofs lite ont i nacken efter en tid.. 😊 Sedan finns de ju dem som vill vara värst och ha minst 5 skärmar... http://www.apogeedigital.com/images/michae..._feature_sm.jpg 😉 det finns ju en anledning till att han har så.. en stor framför och en liten till vänster som visar bilden för filmen han klipper ljudet i, ett editfönster ett mixfönster, ett för notation och antagligen ett för mjukvaruinstrument.. edit: med lite letande hittade jag denna: http://www.apogeedigital.com/images/michae...feature2_lg.jpg edit2: han har pianorullen i en såg jag nu!!! Redigerat 12 november 2007 av IDF Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Memphis Postat 12 november 2007 Dela Postat 12 november 2007 Jag har mina skärmar i taket. Gör iofs lite ont i nacken efter en tid.. 😉 Sedan finns de ju dem som vill vara värst och ha minst 5 skärmar... http://www.apogeedigital.com/images/michae..._feature_sm.jpg 😄 det finns ju en anledning till att han har så.. en stor framför och en liten till vänster som visar bilden för filmen han klipper ljudet i, ett editfönster ett mixfönster, ett för notation och antagligen ett för mjukvaruinstrument.. Jo, självklart han användning av de fem skärmarna. Jag bara dummade mig, blir lätt velig såhär på kvällen 😊 Jag tänker eventuellt snart skaffa en skärm till för att få mer fönsteryta. Skulle vara väldigt smidigt och spara en del tid istället för att hoppa mellan mixern med modulerna och sequencern hela tiden. (i reason) /M Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Matthew L Postat 12 november 2007 Dela Postat 12 november 2007 För många är det dessutom mer ansträngande för ögonen att ha skärmen på högre höjd än ögonen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
afatecs Postat 12 november 2007 Dela Postat 12 november 2007 kör man med nån form utav dualwiew då eller?? hur funkar det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.