Jump to content
Annons

Monitorer, mic, och ljudkort på Laptop

Shoota

Recommended Posts

Jag har gått från hårdvara till mjukvara, och jag undrar vissa grejjer.

jag har en Laptop, och ett midikeybord som jag kör Cubase SX3 på plus standard ljudkortet.

Jag funderar att köpa aktiva monitorer, är det bara att koppla in dom i laptopen

och sedan kör?? eller måste man ha någon mixer, eller nått imellan, eller funkar

hörlurutaget direkt till monitorerna?

Samma fråga med Mic igentligen, är det bara att köpa en mic och sedan köra..

eller måste jag först ha ett bra ljudkort, som micken går igenom?

Det e kopplingarna jag är mest konfudersam över.

Dela på andra sajter

Annons

Hörlursutgången är inte så lyckad att köra till ett par aktiva monitorer, utan du ska i så fall använda line-utgångar om det finns sådana.

En dynamisk mic kan du koppla till micingången på ljudkortet, men micingången på standardljudkort är det absolut sämsta på ljudkortet, så det skulle jag rekommendera att du inte använder alls. Om du vill använda en kondensatormic, så behöver du en micpreamp som kan leverera fantommatning på 48V - och det finns inte i ljudkort som är inbyggda i laptops.

Jag skulle nog välja att satsa på ett Firewire-ljudkort om jag var i din situation - exempelvis Echo FireFace4 eller Terratec Phase X24FW... Då får du både mic- och line-ingångar, lineutgångar, hörlursutgång och midi in/ut - allt med betydligt bättre ljudkvalitet än det inbyggda ljudkortet. 🙂

Dela på andra sajter

Hörlursutgången är inte så lyckad att köra till ett par aktiva monitorer, utan du ska i så fall använda line-utgångar om det finns sådana.

En dynamisk mic kan du koppla till micingången på ljudkortet, men micingången på standardljudkort är det absolut sämsta på ljudkortet, så det skulle jag rekommendera att du inte använder alls. Om du vill använda en kondensatormic, så behöver du en micpreamp som kan leverera fantommatning på 48V - och det finns inte i ljudkort som är inbyggda i laptops.

Jag skulle nog välja att satsa på ett Firewire-ljudkort om jag var i din situation - exempelvis Echo FireFace4 eller Terratec Phase X24FW... Då får du både mic- och line-ingångar, lineutgångar, hörlursutgång och midi in/ut - allt med betydligt bättre ljudkvalitet än det inbyggda ljudkortet. 😲

Jaha ett firewire skulle då lösa problemet med monitorerna och micen på en och samma gång, har ljudkortet pantomatning med, och midikontaktet så vore ju det en super lösning att ha all musik matrial därigenom.

Det ska jag definitivt kolla närmre på!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.