Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Funderar på att köpa Melodyne. Klarar man sig med Uno? Billigt = trevligt, men trevligt nog? Vad missar jag? Jo jag har sett produktjämförelsen men den säger inte så mycket när man aldrig har använt programmet själv och inte vet hur olika funktioner är beroende av varandra osv...

Jag vill först och främst ha den för smidig välljudande pitchkorrektion, och kanske redigera fraserings-/tajmingproblem också. Skulle väl vara kul om det går att göra lite "robotiga" saker med den också, alltid bra med en till färg i paletten liksom...

Annons
Postat

Jag skulle nog först och främst välja Plugin-versionen, som fungerar väldigt smidigt eftersom det ju är en plugin. Uno kör enbart med Rewire och har ingen Melodyne Bridge (en plugin som kopplar ihop Melodyne med värdprogrammet), som de större versionerna har. Uno jobbar destruktivt, medan de andra kan jobba icke-destruktivt.

Uno kan du bara köra ett spår i. Plugin kan bara hantera ett spår i taget - men det går ju att köra flera instanser av det - en på varje spår man vill fixa till. De större versionerna kan hantera flera spår samtidigt.

Editering automatiskt eller manuellt kan du göra i alla versionerna, av både pitch, tempo och formanter.

Postat (redigerat)

Men hur funkar det? Är det i realtid? Jag har använt Auto-Tune nån gång och det var ju hopplöst att få det som man ville när allt skedde i realtid.

EDIT: Btw, finns det nåt sätt att styra tonhöjden via MIDI? Skulle vara lite ballt att kunna improvisera melodier på klaviatur...

Redigerat av tbruce
Postat (redigerat)

Plugen funkar så att du "spelar in" avsnittet du vill editera med Melodynepluggen som insert på kanalen. Sen är det bara att editera och det är melodynes "fil" som låter. Jobbar naturligtvis icke destruktivt. Har inte Midilekt med det./ Mikke

Redigerat av MikkeÖland
Postat

Okej. Men då går det inte att klippa i tagningarna samtidigt i själva hosten eller? Typ om man vill lägga in nåt break eller gud vet vad...

Postat
Okej. Men då går det inte att klippa i tagningarna samtidigt i själva hosten eller? Typ om man vill lägga in nåt break eller gud vet vad...

Jo, om du väljer Melodyne Plugin.

Och jag har för mig att du kan styra pitchen via midiklaviatur. (Hoppas någon rättar mig om jag har fel.)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.