musik (oregistrerad) Postat 7 november 2007 Postat 7 november 2007 (redigerat) Hej! Tänkte skapa en tråd med förslag på den bästa 70-talsmusiken. Här är mina egna förslag, och /era, såhär långt: BTO - Rock is my life, and this is my song Steppenwolf - Born to be wild The Doors - Roadhouse blues Nazareth - Razamanaz Redbone - Message from a drum The Tubes - Tubes World Tour Queen - Brighton rock Elton John - Your song Black Sabbath - Meglomania Blue Oyster Cult - The last days of May Supertramp - Ruby Neil Young - Long may you run Supertramp - Even in the quitest moment Blondie - Picture this The Stranglers - Get a grip on yourself The Jam - Down at the tube station at midnight Blondie - Denis Stranglers - Peaches Lakeside Isley Brothers The Jones Girls Bar-Kays Grand Master Flash & the Furious Five - Bread The Nerves - Hanging on the telephone Ramones - Sheena is a punkrocker The Clash - London´s burning The Clash - London calling The Clash - Clampdown The Clash - Spanish bombs The Clash - Rudie can´t fail The Clash - Lost in the supermarket The Clash - Death or glory The Clash - Train in vain Van Halen - Right now Van Halen - Dance the night away Van Halen - Atomic punk Van Halen - Mean street Van Halen - Ain't talking 'bout love Van Halen - Beautiful girls Deep Purple - Lazy Deep Purple - Strange kind of woman Deep Purple - Highway star Deep Purple - Child in time Black sabbath - War pigs Space - Magic fly Kraftwerk - Das Model Kiss - Destroyer Abba - Arrival Van Halen - Van Halen Yes - Close to the edge The Beatles - Let it be Cat Stevens - Teaser and the Firecat Pink Floyd - Dark Side of the Moon Joni Mitchell - Blue Yes - Close to the Edge Bob Dylan - Blood on the tracks Ola Magnell - Nya Perspektiv Zamla Mammaz Manna - Schlagerns Mystik Nationalteatern - Livet är en fest Ritchie Blackmore - Rainbow Jim Croce - Boston - Boston Led Zeppelin - Black Sabbath - Sabotage Status Quo - Blue for You Bob Marley - KISS - Destroyer (gillar inte superlativ men ... mästerverk inom sin genre. Bob Ezrin förverkligade bandets visuella look rent ljudmässigt här) Led Zeppelin - IV (alla Zeppelinalbum är bra men IV är min favvo) Black Sabbath - Sabbath Bloody Sabbath Deep Purple - Machine Head Pink Floyd - Wish you were here Jethro Tull - Aqualung Osmonds - Crazy Horses Middle of the Road - Sacramento Chicory Tip - Son of my father (lite synt med på den faktiskt) Status Quo - Många bra Kiss - detroit rock city Sparks - This town aint big enough for both of us Jean Michel Jarre - Oxygene Tangerine Dream - (Kommer inte på vad skivorna hette) de gjorde filmmusik till "the sorcerer" (1977) Boney M - Daddy cool Boney M - Sunny Boney M - Rivers of babylon Boney M - Rasputin Ramones - Sheena is a punkrocker ABBA - de flesta av deras hits The Buggles - Video killed the radio star Deep Purple - Smoke on the water Tangerine Dream - Phadera Hotbutter - Popcorn Lipps Inc - Funkytown Patrick Hernandez - Born to be alive Chicago Steely dan Chic Chaka khan Earth, wind & fire Nerves Clash första platta Clash - London Calling The Saints Buzzcocks Slaughter and the Dogs New York Dolls Allt med Ramones från 70-talet Dead Boys Gbg Sound Bruset Ebba Grön Crass T.Rex - Electric Warrior ZZTop - Fandango Sex Pistols Camel Focus Led Zeppelin Mahavishnu Orchestra Kool & the gang The Whispers Delegation Lennon & Plastic Ono Band Bowie Hot Chocolate . . . with many more to come Fyll på! 😕 :musik Redigerat 9 november 2007 av musik
Bebopkeys Postat 7 november 2007 Postat 7 november 2007 The Nerves - Hanging on the telephone Ramones - Sheena is a punkrocker The Clash - London´s burning The Clash - London calling The Clash - Clampdown The Clash - Spanish bombs The Clash - Rudie can´t fail The Clash - Lost in the supermarket The Clash - Death or glory The Clash - Train in vain
Berggrund Postat 7 november 2007 Postat 7 november 2007 Van Halen - Right now Van Halen - Dance the night away Van Halen - Atomic punk Van Halen - Mean street Van Halen - Ain't talking 'bout love Van Halen - Beautiful girls Deep Purple - Lazy Deep Purple - Strange kind of woman Deep Purple - Highway star Deep Purple - Child in time Black sabbath - War pigs
KillwithSkill Postat 7 november 2007 Postat 7 november 2007 (redigerat) Kiss - Destroyer Abba - Arrival Van Halen - Van Halen Ritchie Blackmore's Rainbow Redigerat 7 november 2007 av KillwithSkill
Claes Holmerup Postat 7 november 2007 Postat 7 november 2007 Svarar åter igen: Motown! 🙂 På 70-talet var det Disco som blev den riktigt stora genren, så en del sådant borde du nog ha med i listan... 😉
equality Postat 7 november 2007 Postat 7 november 2007 The Beatles - Let it be Cat Stevens - Teaser and the Firecat Pink Floyd - Dark Side of the Moon Joni Mitchell - Blue Yes - Close to the Edge Bob Dylan - Blood on the tracks Ola Magnell - Nya Perspektiv Zamla Mammaz Manna - Schlagerns Mystik Nationalteatern - Livet är en fest
equality Postat 7 november 2007 Postat 7 november 2007 Bread Wow, dom gillade jag också liksom Jim Croce.
Overkill Postat 7 november 2007 Postat 7 november 2007 Boston - Boston Led Zeppelin Black Sabbath - Sabotage Status Quo - Blue for You (mest för "Mystery Song"s skull) Också ett par som ni nämnt, framförallt Dark Side of the Moon.
Larsson Postat 7 november 2007 Postat 7 november 2007 hejsan.. jag passar på att göra lite self promotion (helt skamlöst) 😉 här är en låt där jag klämt in så många 70-tals rock influenser jag kan i en och samma låt jagälskar det mesta som har med 70-talet att göra,band uppsättningarna ljudet & kreativiteten Lyssna Själva när 70-talet ändå var på tal lixom!! 🙂 lyssna gärna & ännu hellre tyck till sabbath & floyd har betytt mycket för mig btw
FredrikMikaelsson Postat 7 november 2007 Postat 7 november 2007 Allt som släpptes från Studio One at Jamaica... Ni kan ju börja lyssna in er på Bob Marley ;-)
Hellpig Postat 7 november 2007 Postat 7 november 2007 Några skivtips, ja alltså, skivor som ligger mig varmt om hjärtat: KISS - Destroyer (gillar inte superlativ men ... mästerverk inom sin genre. Bob Ezrin förverkligade bandets visuella look rent ljudmässigt här) Led Zeppelin - IV (alla Zeppelinalbum är bra men IV är min favvo) Black Sabbath - Sabbath Bloody Sabbath Deep Purple - Machine Head Pink Floyd - Wish you were here Jethro Tull - Aqualung Osmonds - Crazy Horses (Osmonds må ha varit ett mesband men detta är en väldigt trevlig rockstänkare ändå...)
Wernborg Postat 7 november 2007 Postat 7 november 2007 Deep Purple - Child in time Från In rock som kom på 60-talet.
KaptenGnissel Postat 7 november 2007 Postat 7 november 2007 Hujedamej... det var då jag var i tonåren. En del är redan nämnt ovan så jag lägger till lite kuriosa Middle of the Road - Sacramento Chicory Tip - Son of my father (lite synt med på den faktiskt) Status Quo - Många bra Kiss - detroit rock city Sparks - This town aint big enough for both of us Jean Michel Jarre - Oxygene Tangerine Dream - (Kommer inte på vad skivorna hette) de gjorde filmmusik till "the sorcerer" (1977) herregud...kommer inte på mer i brådrasket. Det måste vara åldern 😕 //KG
Uozon Postat 7 november 2007 Postat 7 november 2007 Boney M - Daddy cool Boney M - Sunny Boney M - Rivers of babylon Boney M - Rasputin Ramones - Sheena is a punkrocker ABBA - de flesta av deras hits The Buggles - Video killed the radio star Deep Purple - Smoke on the water Tangerine Dream - Phadera Hotbutter - Popcorn Lipps Inc - Funkytown Patrick Hernandez - Born to be alive
josie87 Postat 7 november 2007 Postat 7 november 2007 steely dan, chic, chaka khan, earth wind & fire
sixties Postat 8 november 2007 Postat 8 november 2007 The Nerves - Hanging on the telephoneRamones - Sheena is a punkrocker The Clash - London´s burning The Clash - London calling The Clash - Clampdown The Clash - Spanish bombs The Clash - Rudie can´t fail The Clash - Lost in the supermarket The Clash - Death or glory The Clash - Train in vain Nerves var skitbra, och Clash första platta är ju också jävligtbra och alla låtar på london Calling annars finns ju: The Saints Buzzcocks Slaughter and the Dogs New York Dolls Allt med Ramones från 70-talet Dead Boys Gbg Sound Bruset Ebba Grön Crass finns så mycket bra
Claes Holmerup Postat 8 november 2007 Postat 8 november 2007 steely dan,chic, chaka khan, earth wind & fire Nu börjar vi snacka! 🙂 Kool & the gang The Whispers Delegation etc... Hittade också en Wikipedia-sida om 70-talet: http://en.wikipedia.org/wiki/70%27s#Music
pme (oregistrerad) Postat 8 november 2007 Postat 8 november 2007 Hur definerar man 70-tal? Denna kom 1978 , men känns ändå mycket 80-tal.
musik (oregistrerad) Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 Hur definerar man 70-tal?Denna kom 1978 , men känns ändå mycket 80-tal. Man definierar "70-tal" som musik som spelades in och gavs ut under 70-talet.
Stinkey Zwei Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 Lennon & Plastic Ono Band Allt med Bowie Hot Chokolate m.m.m.m.
Bebopkeys Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 Sex PistolsCamel Focus Led Zeppelin Focus - Sylvia Focus - Hocus Pocus Holländsk grupp tror jag. Ackerman och Van Lear.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.