Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Problem med mitt externa ljudkort M-Audio Fast Track Pro:

När jag spelar midi, händer det allt som oftast att en ton hänger upp sig, det enda sättet är att starta om synthen. Detta har enbart skett då jag har haft det externa ljudkortet… men det kanske kan bero på midikablarna?

För att spela midi måste jag vrida volym-reglen mot motsatt håll för att få volym, dvs. allt annat ljud blir då sänkt (exempelvis det jag spelat in genom Soundfonts). Varför är det så och kan man komma bort ifrån detta?

Jag har installerat 10-tals olika inspelningsprogram för att spela in wav/mp3 av de låtar jag har gjort i musikprogrammet. Jag har alltid misslyckas, hur i helvete lyckas man spela in? (Jag vet att det har gått då jag kunde göra det på min tidigare dator). Jag väljer inspelningsenhet (dvs. det externa ljudkortet) men ingenting bli inspelat.

Ni får gärna fråga eller be mig förtydliga om något är oklart. Musikprogrammet jag pysslar med är Logic 5.5

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Jag måste erkänna att jag inte förstår vad du vill åstakomma.

Vad har du för synt?

Hur är den kopplad?

Vilken volymregel pratar du om?

Den enda frågan som jag tror jag förstår är den sista.

Du vill skapa en wav fil av det som finns i logic?

Export audio eller Mixdown är den funktion du söker.

Mitt tips är att slå upp export audio i manualen till Logic.

Du behöver alltså inget extra program för att skapa en ljudfil förutom Logic.

Postat

Jag har en Yamaha CS1-x. Från den o ljudkortet är det kopplat midi-kablar och en line-in-sladd. Typ en sådan http://www.mediatop.de/images/line_in.jpg Den går från synthens phones-uttag till ljudkortets Mic/Instrument-ingång. (Jag måste ha den så för att höra midi-"ljudet")

Den volymregel jag pratar heter "Mix" och det är den som reglerar all ljud som kommer ut.

Hoppas det ger någon klarhet...

drloop (oregistrerad)
Postat

Du måste spela in din synt på ett audiospår i Logic.

Midi skickar inga audiosignaler.

Och ett tips är att använda syntens linje utgång istället för hörlursutgången.

Postat

"Du måste spela in din synt på ett audiospår i Logic" även om det är midi jag vill spela in? Dvs. jag vill skicka midisignaler och att det kommer fram noter. Audiospår trodde jag man använde för att då få det inspelat som .wav.

"Och ett tips är att använda syntens linje utgång istället för hörlursutgången." Har testat men inte märkt ngn skillnad. Varför är det bättre?

drloop (oregistrerad)
Postat

Du vill använda mjukvaru syntar i Logic och spela dessa via midi?

Använder du syntensljud i dina låtar eller styr du bara mjukvarupluggar med den?

Postat

Nja, jag vill både spela via midi (på vanligt sätt liksom, så det blir synthens ljud) OCH använda mjukvarusynthar o soundfonts (då med hjälp av synthen/midi-klaviaturet). Givetvis inte samtidigt utan var för sig :-)

I nuläget blir det så att jag måste ändra den där volymreglen då alla mjukvaruljud/soundfonts höjs om man vrider den åt ett håll samtidigt som midi-"ljudet" sänks och vice versa. Kanske knäppt, men så är min verklighet.

Använder du syntensljud i dina låtar eller styr du bara mjukvarupluggar med den?

Som sagt, jag vill och försöker köra med båda sätten, men jag misslcyaks fatalt. Är det en omöjlighet?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nja, jag vill både spela via midi (på vanligt sätt liksom, så det blir synthens ljud) OCH använda mjukvarusynthar o soundfonts (då med hjälp av synthen/midi-klaviaturet). Givetvis inte samtidigt utan var för sig :-)

I nuläget blir det så att jag måste ändra den där volymreglen då alla mjukvaruljud/soundfonts höjs om man vrider den åt ett håll samtidigt som midi-"ljudet" sänks och vice versa. Kanske knäppt, men så är min verklighet.

Som sagt, jag vill och försöker köra med båda sätten, men jag misslcyaks fatalt. Är det en omöjlighet?

Vill du ha med syntensljud i en mixdown så måste du spela in den som ett audiotrack i Logic.

Annars kommer bara mjukvarusyntarna med.

Midi skikcar bara information om vilken not som skall spelas och hur hårt, det går ingen audio via midi.

Redigerat av drloop
Postat

"Midi skikcar bara information om vilken not som skall spelas och hur hårt, det går ingen audio via midi." Jo, jag vet men det skulle gå och åtgärda om man använde sig av ett "externt" inspelningsprogram som typ spelar in "vad man själv hör"? Jag har iaf gjort det förr på annan dator och lyckas.

Men det som jag allra mest vill ha bort är detta spökeri med volymen...ingen teori om detta?

drloop (oregistrerad)
Postat
"Midi skikcar bara information om vilken not som skall spelas och hur hårt, det går ingen audio via midi." Jo, jag vet men det skulle gå och åtgärda om man använde sig av ett "externt" inspelningsprogram som typ spelar in "vad man själv hör"? Jag har iaf gjort det förr på annan dator och lyckas.

Men det som jag allra mest vill ha bort är detta spökeri med volymen...ingen teori om detta?

Logic är ett inspelningsprogram. Du behöver inget annat.

Volymen du ställer med mix potten är lyssningen från Logic och direkt signalen från din synt.

Direktsignalen går inte in i datorn utan bara internt i ditt ljudkort.

Mao, spela in din synt i Logic på ett audiospår så skall du se att det löser sig.

Postat

Men att spela med synthen genom ett audiospår...då blir det väl inte midi? Då spelas det väl in som .wav? Varför jag stönar mig med midiformatet är mestadels pga att jag får noter med på köpet och det får jag ju inte om jag spelar in det i ett audiospår.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Spela in midinoterna först och låt synten spela upp dessa.

Spela därefter in synten på audiospår. Den lirar midinoterna från Logic som du redan spelat in.

Då får du:

1. Dina midinoter idatorn.

2. Synten låter vid mixdown ihop med dina mjukvarusyntar.

Redigerat av drloop
Postat
Spela in midinoterna först och låt synten spela upp dessa.

Spela därefter in synten på audiospår. Den lirar midinoterna från Logic som du redan spelat in.

Då får du:

1. Dina midinoter idatorn.

2. Synten låter vid mixdown ihop med dina mjukvarusyntar.

Okej, jag tror jag förstår (jo, jag är jävligt trögfattad gällande detta ämne)...jag får testa imorgon. Tack för du tog dig tid!!!

drloop (oregistrerad)
Postat

NP, lycka till.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.