Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag försöker spela in gitarr via en en Pod XT som kopplas in i datorns USB-port.

Jag får ljud in i datorn, så jag kan spela in mha Audacity. Däremot går det inte att få medhörning i datorn. (Då jag kryssar i Software playthrough blir det ljudet fördröjt alldeles för mycket.)

Borde det inte vara möjligt att få ljudet direkt ut ur datorn?

Annons
Postat

jag kanske har helt fel..men usb´n till poden är inte den till för att styra poden genom datorn?

jag skulle använda line out istället för att gå via usb..

jag vet inte vad Audacity är..men har du fördröjning bör du kolla vad ditt inspelnings program

använder sig av den drivrutin som följer med ditt ljudkort

Postat
jag kanske har helt fel..men usb´n till poden är inte den till för att styra poden genom datorn?

Enligt Poddens manual: "Pod XT's USB jack lets you connect it directly to most computers, and record your Pod XT directly to a wide variety of popular recording software".

Ljudet kommer som sagt in i datorn, och in i mitt inspelningsprogram. Problemet är att jag inte kan höra vad som spelas in. (Däremot kan jag höra vad som spelas upp i andra kanaler samtidigt som jag spelar in.) Man borde alltså kunna höra in-ljudet "direkt från datorn", utan att gå via Audacity.

Windows 2000, gammal sketen Dell-dator med original-ljudkort. (Jag sitter bara och "leker" än så länge; proffsigare utrustning får vänta tills jag blir rik.)

Fast nu hittar jag lite program på Line 6-hemsidan. Åtekommer om det inte löser sig.

Postat

Enligt Poddens manual: "Pod XT's USB jack lets you connect it directly to most computers, and record your Pod XT directly to a wide variety of popular recording software".

Ljudet kommer som sagt in i datorn, och in i mitt inspelningsprogram. Problemet är att jag inte kan höra vad som spelas in. (Däremot kan jag höra vad som spelas upp i andra kanaler samtidigt som jag spelar in.) Man borde alltså kunna höra in-ljudet "direkt från datorn", utan att gå via Audacity.

Windows 2000, gammal sketen Dell-dator med original-ljudkort. (Jag sitter bara och "leker" än så länge; proffsigare utrustning får vänta tills jag blir rik.)

Fast nu hittar jag lite program på Line 6-hemsidan. Åtekommer om det inte löser sig.

som sagt jag vet inte hur pod xt fungerar,men jag har en pod 2.0 själv & den erbjuder midistyrning

dvs att jag kan manövra poden från musik program..men ljudet går från line out till line in på ljudkortet

och om man använder cubase tlx. så måste man ha monitor aktiverat för att höra det man spelar

för att sedan bocka av det igen när man vill lyssna

plus att man bör kolla upp vad man har för ljudkort & se till att man har updaterade drivrutiner till det

och därefter ställa in cubase så det använder sig av ljudkortets asio (om det har något)

annars får man ta till andra lösningar som alternativa drivrutiner

tlx. KX drivisarna som jag använde en gång i tiden när jag hade soundblaster live till cubase

för utan den biten går det knappt att använda cubase pga fördröjningar

men du kanske inte använder cubase..har du problem med med asio så rekomenderar jag samplitude

som funkar utmärkt på direct X drivisar

lycka till!

😠

Postat

först och främst: kolla latencyn.

Gå in i Line 6 Audio Midi devices och justera buffertnivån.

Justera även i ditt DAW.

för det andra: använd line-utgångarna från poden till ditt ljudkort.

Använder du poden med USB som "line out" måste den användas som ljudkort.

Det funkar, men det funkar bättre om du använder line-out på poden genom telejacken och in i ditt ljudkort i datorn. (förutsatt att du har ett någorlunda bra ljudkort. men det borde funka ok med vilket som helst)

Det funkar finfinft på ett SB Audigy iaf. vet jag (du måste ha en adapter från två tele till en mini-tele stereo som går in i ljukortet om du har ett sånt här "budget-kort")

USB:n kan du ha inkopplad för att tex. använda Gearbox (progam till poden) för att ratta ljud.

Kryssa i "direct monitoring" eller liknande i din DAW så ska du se att det blir finemang

Postat

Jag försökte nu minska buffertstorleken (till hälften av tidigare värde) i Line 6 Audio Midi devices, men det resulterade i att datorn frös med blå skärm.

Vad DAW är vet jag inte alls. (Det är faktiskt väldigt mycket jag inte vet, börjar jag förstå vid det här laget.)

OK att man kan koppla in Pod XT:n via linjeingång i datorn. Men jag förstå fortfarande inte varför man inte kan få ut USB-ljudet ur datorn rakt av, ljudet finns ju där. (Jag kan ju spela in det...)

Jaja, jag får väl ge mig ut och köpa lite nya sladdar och göra som ni säger. Tack så myclet för alla svar!!!

Postat
Jag försökte nu minska buffertstorleken (till hälften av tidigare värde) i Line 6 Audio Midi devices, men det resulterade i att datorn frös med blå skärm.

Vad DAW är vet jag inte alls. (Det är faktiskt väldigt mycket jag inte vet, börjar jag förstå vid det här laget.)

OK att man kan koppla in Pod XT:n via linjeingång i datorn. Men jag förstå fortfarande inte varför man inte kan få ut USB-ljudet ur datorn rakt av, ljudet finns ju där. (Jag kan ju spela in det...)

Jaja, jag får väl ge mig ut och köpa lite nya sladdar och göra som ni säger. Tack så myclet för alla svar!!!

DAW är vad inspelnings program kallas för

och det blir lättare att hjälpa till om man vet vilket du jobbar i

tlx cubase,abelton osv osv

men om du skaffar ett par sladdar som går från line ut på poden till line in på ljudkortet

så är du en bit på väg iallafall..och det kostar ju inte en förmögenhet direkt

det kommer säkert ordna sig

steget därefter är fördröjningen & medhörningen

och det blir lättare att ta itu med om man vet vad du har för DAW!!

😏

Postat

Det går utmärkt att både spela in och lyssna med din pod-xt via usb, men du måste lyssna genom poden eftersom den agerar ljudkort när dess usb är inkopplat. Antingen lyssnar du genom hörlursutgången eller kopplar dess lineutgångar till dina högtalare.

drloop (oregistrerad)
Postat

Pod XT är funkar som ett ljudkort till din dator om jag inte missförstått.

Koppla högtalarna till din Pods utgångar.

Välj i Audacity Podens ljudkort istället för ditt ljudkort i datorn.

Nu skall det funka bättre.

Postat

Precis som alla skriver kan Poden funka som ett ljudkort. Kan du välja den som ljudkälla i ditt inspelningsprogram?

När jag har kört med min Podxt har det för det mesta fungerat rätt av... installera drivrutiner på datorn, starta poden, starta inspelningsprogrammet (Cubase för min del), välj poden som ljudenhet och kör. Men faktiskt råkade jag ut för samma som du när jag var tvungen att installera om Windows för några veckor sedan. Kunde spela in, såg att ljud kom in men var tvungen att aktivera lyssning på kanalen jag spelade in på (kommer inte ihåg exakt vad det heter i Cubase, men på kanalen finns en liten ikon att klicka på för medlyssning så att säga). Men det konstigaste är att det löste sig själv för ett efter några dagar fungerade det som det skall fungera; man behövde inte trycka på ovan nämnda knapp/ikon.

Postat
DAW är vad inspelnings program kallas för

och det blir lättare att hjälpa till om man vet vilket du jobbar i

tlx cubase,abelton osv osv

steget därefter är fördröjningen & medhörningen

och det blir lättare att ta itu med om man vet vad du har för DAW!!

😊

OK, då fattar jag. Svaret på frågan om DAW är då Audacity. (Gratisprogram nerladdat från Sourceforge.) Finns det andra bra gratis-DAW:ar så byter jag gärna.

(Eftersom jag har en skitdator så vill jag i dagsläget inte lägga ner en massa pengar på dyra dator-tillbehör. Och den dagen jag blir rik är det nog ändå roligare med en ny gitarr än en ny dator...)

Postat
Precis som alla skriver kan Poden funka som ett ljudkort. Kan du välja den som ljudkälla i ditt inspelningsprogram?

Japp, jag väljer Podden och kan spela in. Fast kryssar jag i "samtidig avlyssning av inspelat spår" i inspelningsprogrammet kommer ljudet med kraftig fördröjning. (Alldeles för sent för att fungera att spela in med.)

drloop (oregistrerad)
Postat

Har du kopplat högtalarna till podden?

Postat (redigerat)

Nej, högtalarna sitter inkopplade i datorn. Alltså, ska man kunna koppla högtalarna till poddens line-out?!? (Nu blir jag riktigt yr i huvudet, det här blir bara värre och värre...)

Redigerat av oioioi
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nej, högtalarna sitter inkopplade i datorn.

Koppla in högtalarna i podden och ditt problem är löst.

Podden är ett ljudkort.

Redigerat av drloop
Postat
Koppla in högtalarna i podden och ditt problem är löst.

Podden är ett ljudkort.

OK, ska testa någon annan dag, nu är det god natt-dags.

Tack för all hjälp!!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.