Pelle Rylander Postat 6 november 2007 Dela Postat 6 november 2007 (redigerat) um....Välkommen tillbaka till Forum, hälsar jag mig själv 😉 Har försökt (lovar!) att hitta en tråd om det här.... Är det nån som har ett bra tips, om hur plocka upp någon/några effektpålägg tillo sången? Lirar acke i stilen pop/singer-songwriter stil, typ. Men jag har så svart att få det att låta bra när jag spelar in? Det låter fan så mycket bättre när jag s a s hör mig själv spela "live" Tips? tillo? öh - ska vara till Redigerat 6 november 2007 av Pelle Rylander Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 6 november 2007 Dela Postat 6 november 2007 - Kompressor - EQ - Delay (hellre Delay en reverb, fast reverb kan funka) - Chorus - Dist - Autotune/Melodyne 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Daniel H Postat 6 november 2007 Dela Postat 6 november 2007 Dist på sång är väl inte så vanligt förekommande. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 6 november 2007 Dela Postat 6 november 2007 Släng upp ett ljudprov så kan vi nog höra vad som krävs för att få det att låta bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 7 november 2007 Dela Postat 7 november 2007 Dist på sång är väl inte så vanligt förekommande. En svag svag dist för att "värma" till sångljudet är nog klart vanligare än vad man tror... 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 7 november 2007 Dela Postat 7 november 2007 (redigerat) 😕 man låter alltid svinbra när man sitter och lirar, du hör inte de små fel du gör. Och kondensatormikrofoner är väldigt avslöjande. Kan vara läskigt att höra hur man egentligen låter i början för singer/songwriters vill man ju ha sången väldigt NÄRA, Jag gillar när det är ganska hårt kompresserat Jag gillar även delay väldigt mycket, fast det inte ger samma närhet. klipp inte bort andetag och sånt, det gör det hela bara mysigare sen en sak som jag gillar att lyssna på men men inte tål med mej själv är när det inte är 100 procent pitch hela tiden, Anna ternheim är ett bra exempel, det döljs även väldigt lätt med ett sånt torrt sångljud, lite svängigt så där tycker jag maxar känslan i akustisk musik Redigerat 7 november 2007 av mietek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 7 november 2007 Dela Postat 7 november 2007 Instämmer fullständigt med det sista där! Jag ser absolut hellre bra känsla och några mindre pitchmissar än ett totalt utsmetat autotune-sound. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pelle Rylander Postat 7 november 2007 Trådstartare Dela Postat 7 november 2007 Hm.... Dist? 🙂 Låter intressant. Det där måste jag småtesta lite. Och jämföra lite med komp/delay. REverb har väl dansbanden patent på? Har aldrig fått reverb att låta någe vidare i sången. Sångprov? um.... Jag väntar, och häller ut hela låten här senare. OK? Tack för tipsen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 7 november 2007 Dela Postat 7 november 2007 (redigerat) nja du ska vara väldigt försöktig med disten, om du inte har nån plugg som simulerar överstyrning. digital dist är knappast vackert, vem ide var det att dista sång på en singer/songwriter? 🙂 jobba med grunderna bara Kompressera rätt hårt, inte för snabb attack , release efter smak och vrid på tröskeln tills det börjar låta bra, är det fortfarande för mesigt släng på en kompressor till, finns inget som förbjuder det. Med eqn kan du boosta lite och svepa runt tills du hittar var det låter sämst, där sänker du tills du är nöjd, kanske lägg på lite närvaro runt 4-5 khz och lite smakfull boost runt 8k ibland räcker det liksom btw, chorus, reverb & autotune på samma sångspår? låter som nåt som kan mörda folk Redigerat 7 november 2007 av mietek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 7 november 2007 Dela Postat 7 november 2007 vem ide var det att dista sång på en singer/songwriter? 😛 *räcker upp en hand* Läste inte så noga att det var just singer/songwriter, utan jag tänkte mer generelt för sång. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 7 november 2007 Dela Postat 7 november 2007 btw, chorus, reverb & autotune på samma sångspår? Haha, ännu en grej där jag ska ta åt mig. Nejnejnej, jag menade inte så, jag gav förslag på vad man kan använda på sång och pillra med, det jag skrev var absolut inte vad jag tyckte att man ska använda samtidigt på ett sångspår! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 7 november 2007 Dela Postat 7 november 2007 haha 😛 chorus är i min bok strikt förbjudet på sång, men jag fattar va du menar. Menade inte att vara stursk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 7 november 2007 Dela Postat 7 november 2007 haha 😄 chorus är i min bok strikt förbjudet på sång, men jag fattar va du menar.Menade inte att vara stursk Jag fattar 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pelle Rylander Postat 12 november 2007 Trådstartare Dela Postat 12 november 2007 nja du ska vara väldigt försöktig med disten, om du inte har nån plugg som simulerar överstyrning. digital dist är knappast vackert, vem ide var det att dista sång på en singer/songwriter? 🙂Inte min! Men varför inte 🙂 jobba med grunderna bara Kompressera rätt hårt, inte för snabb attack , release efter smak och vrid på tröskeln tills det börjar låta bra, är det fortfarande för mesigt släng på en kompressor till, finns inget som förbjuder det. Med eqn kan du boosta lite och svepa runt tills du hittar var det låter sämst, där sänker du tills du är nöjd, kanske lägg på lite närvaro runt 4-5 khz och lite smakfull boost runt 8k ibland räcker det liksom Många, både på forumet och i min vänkrets (båda två faktiskt!) pratar varmt för kompressor, och kräks på reverb 🙂 Men eqn, som jag nästan inte tänker på att den bara finns där, än mindre brukar använda.... jag får nog bekanta mig närmare med den. Annars blir det väldigt mycke av "undrar vad som händer när jag vrider där....?" Det var lite sånt här jag ville få svar på; konkreta små tips. Tack! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.