Jump to content
Annons

Fastracker!?


Gäst

Recommended Posts

Jag vet att jag varit spydig angående detta i andra trådar, men jag fattar för mitt liv inte varför någon vill använda trackers?

Om man vill låta 1987, på ett dåligt dåligt sätt, då är det väl perfekt, men annars?

Själv tycker jag det är rätt smidigt att komponera i förutsatt att man inte har någon klaviatur...sedan är det inte lika lätt att finjustera ljuden när det gäller EQ/kompressor el dylikt, där har Cubase och dylikt fördelar.

Och det är lätt att se hur instrumenten och de olika tonerna interagerar med varandra när man har kanalerna horisontellt och tiden vertikalt, något jag inte får fram lika lätt i Cubase.

Om det viktigaste med en låt är att man kan skruva på parametrar så att kicken låter exakt som man vill ha den, då skulle jag inte rekommendera en tracker. Men för mig, där det inte spelar så stor roll, och där istället färgningen på ett ackord kan vara det som gör det där lilla extra, så kan en tracker vara ett rätt bra verktyg. IMO.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns inga moderna amigaägare! Den är död och kommer alltid så vara. Det utvecklas inga nya OS, det finns ingen budget för den och ingen köper den idag. Amigan är något man hade i sin ungdom/barndom, det var en otroligt grym maskin med otroligt potential, men är idag totalt värdelös i jämförelse med vilken annan dator som helst gjord efter 1998.

Jaja, lev du i din egen lilla nostalgivärld .... och behåll dina nedvärderande uttryck för dig själv i framtiden. 😱

http://www.morphos.net/overview.php3

http://www.aros.org/

pfft

edit: snacka nostalgivärld.. glöm amigan, grabben, den är ju stendöd. Min sunkiga p2a fixar ju upp dubbelt så mycket som den hippaste amigan nånsin hade klarat (förmodligen kan jag köra UAE på den o dubbla prestandan jämfört med den senaste amigan)

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att jag varit spydig angående detta i andra trådar, men jag fattar för mitt liv inte varför någon vill använda trackers?

Om man vill låta 1987, på ett dåligt dåligt sätt, då är det väl perfekt, men annars?

Vi snackar en tidsera som är förbi. Är med dig till hundra procent. Trackers är nåt för ungdomar som växte upp i början på 90talet, dvs en viktig del av mitt liv (vi snackar högstadie, vi snackar bygga en egen identitet, vi snackar ju förfan pubertet!!!).

Att dra en likhet mellan bra musikalist uttryck och att jobba med trackers är en annan femma. För min del handlar det bara om nostalgi och att rätt ska vara rätt 😱

Efter mitt första pass på gymnasiet med cubase (ett program jag avskyr nuförtiden) la jag ner allt vad trackers hette och började jobba med midi istället. Där kunde man ju för guds skull spela in saker med keyboarden, och när man sen spelade upp det lät det precis som när man spelade! Fantastiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att jag varit spydig angående detta i andra trådar, men jag fattar för mitt liv inte varför någon vill använda trackers?

Om man vill låta 1987, på ett dåligt dåligt sätt, då är det väl perfekt, men annars?

Finns det något du inte varit spydig om i andra trådar? Om man inte vill stjäla sin programvara kan en freeware-tracker vara ett alternativ. Sen är det ju så förbannat roligt. Finns det ett bättre nöje en fredagskväll än en gammal hederlig entimmas trackertävling på IRC? 😱

ModPlug OHC 3

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det ett bättre nöje en fredagskväll än en gammal hederlig entimmas trackertävling på IRC?  😱

Absolut

edit: alltså, ja, visst finns det bättre nöjen än det.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

pfft

Jaja, högmod går före fall.

den är ju stendöd. Min sunkiga p2a fixar ju upp dubbelt så mycket som den hippaste amigan nånsin hade klarat (förmodligen kan jag köra UAE på den o dubbla prestandan jämfört med den senaste amigan)

Och en behringer från 2004 är såklart bättre än ett Neve från 1975, hört det förr och orkar inte bry mig.

Ps, jag läste 20poäng cubase, betyder det att cubase är värdelöst? Året var ju 1988.

Redigerat av electroaudio
Link to comment
Dela på andra sajter

pfft

Jaja, högmod går före fall.

den är ju stendöd. Min sunkiga p2a fixar ju upp dubbelt så mycket som den hippaste amigan nånsin hade klarat (förmodligen kan jag köra UAE på den o dubbla prestandan jämfört med den senaste amigan)

Och en behringer från 2004 är såklart bättre än ett Neve från 1975, hört det förr och orkar inte bry mig.

Du menar allvar alltså? Du tycker verkligen att amigan fortfarande är något att ha? Eller tar du bara en roll i diskutionen?

Trodde inte det fanns kvar några amigaister längre, men det gjorde det visst...

Jämförelsen mellan ett behringer och neve är ungefär lika intelligent som att jämföra en .. hmm. kommer inte på någon lika dum jämförelse, men den är otroligt ointressant i sammanhanget i vilket fall som helst.

Ge mig 3 ordentliga amigaargument så ska jag krossa dom på studs!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ps, jag läste 20poäng cubase, betyder det att cubase är värdelöst? Året var ju 1988.

Va?? Hänger inte med i resonemanget nu..

Vad har det med saken att göra? Nu råkar jag inte gilla cubase (gick den andra vägen, notator och sen logic) men det har mest att göra med att jag inte är van vid programmet.

Lite seröst här nu:

Begrepp om vad som är bra / dåligt står otroligt relativt till vad som erbjuds. Hade inte cubase utvecklats sen 1988 hade jag nu ansett att det var ett totalt värdelöst och förlegat program som i dagens läge är ganska meningslöst att använda. Just eftersom det finns så många andra program på marknaden som är otroligt mycket bättre än ett cubase från 1988. Exakt samma sak gäller hårdvara. Amigan var som jag sa innan en kanonmaskin, men commodore satsade fel, alldeles för få personer såg den som en dator man kunde använda i proffesionella sammanhang, och många andra faktorer fick amigan att försvinna.

Saken är väl lite den att den sortens prestanda jag pratar om är faktiskt ganska mätbar. Så och så snabb är datorn, dom och dom funktionerna har denna sequencern osv osv... Bra mixerbord ska LÅTA bra, och det har otroligt mycket med smak och tycke att göra. Det byggdes otroligt bra mixers på den tiden, och ingen har gjort det mycket bättre sen dess. Det är väl inte mycket konstigare än så...

edit: stavfel

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite seröst här nu:

Kul att du är seriös för en gångs skull.

Prestanda är alltid mätbart, men det är inte det som är det viktiga.

Gör en apparat det som man vill att den skall göra så är det ett bra verktyg för den som använder den.

Det är mitt synsätt, dvs samma synsätt som en snickare har om en hammare.

Jag brukar inte lägga mig i diskussionerna här (om jag ens läser dom) men fick en nostalgitripp på titeln fasttracker och visste inte om att det fanns en 2a men visste däremot att det fanns bättre för amiga.

Därför svarade jag, och inget annat.

Skall jag spela roller på frivillig basis (dvs inte känna mig tvingad pgav nedvärderande uttryck) så skulle jag nog ha valt vic20 , det är mycket roligare...

Eller om jag visste att det skulle bli en programmeringstävling så hade jag valt assembler för DOS som vapen då det är det jag har mest erfarenhet av.

Annars så har jag inget emot humor och galna (tekniska) upptåg, tvärtom...

(Ifall det var det du försökte göra) Men jag är alldeles för lättsårad för att tåla den attityd du använde här.

Nåja, det blir nog trevligare nästa gång, jag anser diskussionen avslutad för min del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite seröst här nu:

Kul att du är seriös för en gångs skull.

Prestanda är alltid mätbart, men det är inte det som är det viktiga.

Gör en apparat det som man vill att den skall göra så är det ett bra verktyg för den som använder den.

Det är mitt synsätt, dvs samma synsätt som en snickare har om en hammare.

Jag brukar inte lägga mig i diskussionerna här (om jag ens läser dom) men fick en nostalgitripp på titeln fasttracker och visste inte om att det fanns en 2a men visste däremot att det fanns bättre för amiga.

Därför svarade jag, och inget annat.

Skall jag spela roller på frivillig basis (dvs inte känna mig tvingad pgav nedvärderande uttryck) så skulle jag nog ha valt vic20 , det är mycket roligare...

Eller om jag visste att det skulle bli en programmeringstävling så hade jag valt assembler för DOS som vapen då det är det jag har mest erfarenhet av.

Annars så har jag inget emot humor och galna (tekniska) upptåg, tvärtom...

(Ifall det var det du försökte göra) Men jag är alldeles för lättsårad för att tåla den attityd du använde här.

Nåja, det blir nog trevligare nästa gång, jag anser diskussionen avslutad för min del.

Du har en poäng här faktiskt. Vi tänker nog lite olika helt enkelt.

Men att programmera assembler för DOS är ganska omöjligt eftersom DOS inte är en processor...

Men sluttjafsat. Måste erkänna att jag debatterade en hel del för att hålla tråden vid liv och de var väl ganska sunkigt av mig. Tråkigt att du tar mina "påhopp" så personligt. Var inte alls menat så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men sluttjafsat. Måste erkänna att jag debatterade en hel del för att hålla tråden vid liv och de var väl ganska sunkigt av mig. Tråkigt att du tar mina "påhopp" så personligt. Var inte alls menat så...

Jag är lättsårad och det är ju ett handikapp jag har att leva med tyvärr.

Men hade du valt en lite mjukare linje så hade jag nog hakat på.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Vill lägga in en liten kommentar i detta med trackers.

Jag tycker inte man ska smutskasta trackers för fem öre, det är bara ett helt annat sätt att arbeta med elektronisk musik på. De senaste tracker-programmen stödjer både VST/VSTi, Midi Out och Madtracker II håller på och utvecklar Rewire-stöd just nu.

Om man ska spela in "akustiskt", eller musik med soloslingor som kräver hög upplösning är tracker-programmen ingen bra idé att använda, men om man ska ha total kontroll och göra avancerade rytmer, snygga basgångar m.m. så funkar trackers-program alldeles utmärkt. Säg mig, vad är egentligen skillnaden mellan en tracker och en proffesionell sampler med inbyggd sequencer? Ingen egentligen!

Jag föredrar att använda mig av både pianorolls-program och trackers. Då får jag ut något bra ur båda världarna.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Körde en DOS-emulator till Xp och då fungerade FT2 klockret. Minns dock inte namnet.

Det kanske är Dos-Box du tänker på:

http://dosbox.sourceforge.net/

Har personligen inte provat det med FT2, men gamla spel fungerar fint i det iallafall 😠.. Emulerar t.o.m. gamla Soundblaster FM-ljudet 🤪

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga moderna amigaägare! Den är död och kommer alltid så vara. Det utvecklas inga nya OS, det finns ingen budget för den och ingen köper den idag. Amigan är något man hade i sin ungdom/barndom, det var en otroligt grym maskin med otroligt potential, men är idag totalt värdelös i jämförelse med vilken annan dator som helst gjord efter 1998.

Jaja, lev du i din egen lilla nostalgivärld .... och behåll dina nedvärderande uttryck för dig själv i framtiden. 😠

http://www.morphos.net/overview.php3

http://www.aros.org/

pfft

edit: snacka nostalgivärld.. glöm amigan, grabben, den är ju stendöd. Min sunkiga p2a fixar ju upp dubbelt så mycket som den hippaste amigan nånsin hade klarat (förmodligen kan jag köra UAE på den o dubbla prestandan jämfört med den senaste amigan)

Även en ny AmigaOne med en G4-processor? 🤪

Och angående OS:et så uppdateras OS4-betan i princip varje dag.

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

nähädu.. nu har du fel.. På amigan var det protracker som gällde (och dess varianter), och det stödjer bara 4 kanaler. Sen kom väl iofs något octamed eller vad det hette som klarade fler kanaler men det lät värdelöst. Fasttracker hör till pc-världen.

Nähädu...nu har du fel. (Vad du nu menar med det)

Alla trackers hör till amigavärlden och det står förövrigt i dokumentationen till Fasttracker för pc/dos att det är en amigakopia.

Men dosversionen jag har är bara 4 kanaler (vilket du verkar ha förväxlat med amigan som har fler än så) och ser exakt likadan ut som den första protracker versionen (som iofs också bara hade 4 kanaler).

Tyvärr så klarade dosprogrammet inte av dom mer avancerade effekterna i som fanns i amigamoddarna på den tiden så den gick bort för mig.

Men åter till nutid, håller man fortfarande på med dosprogrammet så kan det ju vara värt att uppgradera till nån modern amigavariant istället.

http://exotica.fix.no/editors/archive/

--------

Apropå någonting helt annat, det var ju det dosprogrammet som inspirerade michael polack att skriva arachne. http://www.arachne.cz/?page=museum

Uhm, kanske ska räta ut några frågetecken här.

Amigan har fyra digitala kanaler som är oberoende av varandra, vilket gör att ena kanalen kan t.ex. spela en sampling som har en frekvensupplösning på 27khz medan en annan kan spela en sampling som har frekvensupplönsning på 10khz ...

Detta utnyttjade Soundtracker, Noisetracker och sen Protracker.

När Octamed kom med sina 8 kanaler så använde den en typ av mixmetod som gick ut på att varje byte spelades varannan gång, vilket gjorde att man var tvungen att sänka alla samplingar till hälften för att de skulle spela lika snabbt som orginaltempot. Det gjorde också att om man använde en effekt på fjärde kanalen så blev det samma effekt även på 8:e kanalen 😠.

Digibooster Pro däremot, som kom runt 96-97 till Amigan, krävde en Amiga med lite mer kräm i (minst 030/50mhz, men helst en 060/66mhz med ljudkort) var ett skal åt den såkallade AHI-ljudrutinen (Audio Hardware Interface) (http://www.lysator.liu.se/~lcs/ahi.html). Det var ett interface som stödde olika ljudkort, så om man gjorde ett program som använde sig av de rutinerna så fungerade ljudet på en uppsjö olika ljudkort, samt även Paula (Amigans standard ljudchip).

Hursomhelst, det programmet fungerade precis som Fasttracker, som realtid mixade ihop upp till 128 kanaler till två stycken. Som ni förstår krävde detta rätt mkt kraft. De övriga två kanalerna kunde användas för att få 14-bits-ljud på en standard Amiga, de kompletterade de övriga bitarna. Dessutom, om man använde sig av DBLPal, som hade dubbel frekvens för utgången till monitorn så kunde man använda sig av 48khz-ljud på en standard Amiga.

Hursomhelst, detta är väl mer eller mindre den viktigaste trackerhistorien på Amigan.

Fasttracker II är dock en utvecklad klon av Amigans trackerprogram. Fasttracker I klarade väl 8 kanaler tror jag, medan tvåan som bekant klarade 32 kanaler. Den mixade precis som Digibooster Pro gjorde.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Jag vet att jag varit spydig angående detta i andra trådar, men jag fattar för mitt liv inte varför någon vill använda trackers?

Om man vill låta 1987, på ett dåligt dåligt sätt, då är det väl perfekt, men annars?

Tycker du verkligen så?

Har hört folk producera strålande musik i FT2 enbart!

Tycker själv att en tracker (av något slag) borde vara given i VARJE hemmastudio, då det är ett utmärkt komplement (och program som skaletracker eller modpluggtracker är ju gratis och runt 2meg stora), om inte annat bara för möjligheten att göra loopar?

Strukturen på en tracker är ju utmärkt för detta!

Ser med glädje fram emot vad madtracker 3 kommer innebära.

Redigerat av Wiseman
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
aho_genesi (oregistrerad)

Hejsan!

Vi tänkte bara meddela att MorphOS har fått en ny hemsida, gäller även MDC.

MorphOS hemsida: www.morphosppc.com

MorphOS Developer Connection: developer.morphosppc.com

Pegasos UserGroup Sweden kan hittas på: www.pegasos.org

Med vänliga hälsningar,

Genesi

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Tänkte smälla in en fasttracker 2 fråga,

Kan man ljustera tonhöjden på samplingarna direkt i programmet? Eller måste jag göra det i något separat program?

Problemet jag har nu är att om jag spelar ett A tex i FT2 så är det egentligen ett ostämt D, på ett ungefär.

På ett sätt funkar det iom att alla instrumment är "felstämda", men jag vill andvända FT2+"Gammal DOS-dator" som hårdvarusynt dvs spela in ljudet med en vanlig mick så att jag kan lägga på akustiska instrumment och midisignaler i Cubase. Men det går ju inte om FT2 ljudet är ostämt.

Hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...